משפט נתניהו ניר חפץ על דוכן העדים: "העברתי לנתניהו מסמך מאלוביץ', אבל הוא גרס אותו"

יועץ התקשורת לשעבר של נתניהו הגיע לבית המשפט המחוזי, והחל לתת את עדותו במסגרת תיק 4000 | חפץ הסביר כי נתניהו לא סמך על אף אחד ולכן מינה עצמו לשר התקשורת: "התפיסה הייתה שאף אחד לא יוכל לעמוד מול התקשורת למעט נתניהו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/11/21 09:20 יח בכסלו התשפב

ניר חפץ על דוכן העדים: "העברתי לנתניהו מסמך מאלוביץ', אבל הוא גרס אותו"
ניר חפץ מעיד, צילום: OREN BEN HAKOON/POOL

עד המדינה ניר חפץ, בעבר יועץ התקשורת של בנימין נתניהו בעת שכיהן כראש ממשלה, יציג היום (ב') את עדותו בבית המשפט המחוזי במשפט, כחלק ממשפט נתניהו. תחילה תעסוק עדותו בתיק 4000, התיק המשמעותי והמרכזי נגד נתניהו, האשמה בעבירת שוחד. ראש הממשלה הגיע הבוקר לאולם בית המשפט וחפץ הוא העד הראשון שיוכל להצביע על מעורבותו של נתניהו ביחסי השוחד לכאורה עם בני הזוג איריס ושאול אלוביץ' במסגרת התיק.

ביום שלישי שעבר הגיע נתניהו לבית המשפט המחוזי. בעקבות עדות חדשה שהתקבלה, לפיה לכאורה קיבלה שרה נתניהו צמיד זהב יוקרתי בשווי 46,500 דולר מהמיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר, נדחתה עדותו של חפץ. מי שעומדת מאחורי הטענות היא הדס קליין שהייתה עוזרת צמודה של המיליארדר ארנון מילצ'ן. קליין העידה על מתן הצמיד ופרסום העדויות הביא את צוות ההגנה של נתניהו לבקש דחייה הדיון.

"לא רציתי לעשות את זה"

11:03: חפץ העיד: "העברתי לנתניהו מסמך מאלוביץ', אבל הוא גרס אותו וביקש לקבוע פגישה". בהמשך התייחס לפגישה: "הוא (נתניהו) לוחש על אזני שאלוביץ' נמצא בכניסה ולהכניס אותו בצורה שהנוכחים האחרים לא יראו אותו. אמרתי לו לשבת ואמרתי למר נתניהו שמר אלוביץ' מחכה לו בפנים. לקראת הפגישה עם מר אלוביץ', מר נתניהו אמר לי להיות באזור. כשהגעתי לירושלים הזדמן לי להיות בפגישה עם בכירים נוספים בליכוד שבדיוק התקיימה בבלפור באותה עת". 

10:55 חפץ: "הוא (אלוביץ') ביקש ממני לקחת את הדפים למר נתניהו ולהעביר לו את המסר שיש תפוגה לאישור של הרשות להגבלים עסקיים לעסקת בזק-יס, וכדי שלא יפוג האישור של הרשות להגבלים עסקיים - חייבים לחתום על העסקה לפני הבחירות. הוא ביקש להיפגש בנושא הזה עם נתניהו". 

"אני לא רציתי לעשות את זה. לא חשתי בנוח להעביר את זה. לא הייתי בקיא בזה ולהעביר משהו שאתה לא לגמרי בקיא בו זה לא דבר נכון. אז הוא אמר שהנייר הזה זה משהו גלוי שכל אחד יכול לשלוף מגוגל. הסכמתי ואני זוכר ששמתי את הנייר הפוך בכיסא שליד הנהג. בהזדמנות הראשונה שישבתי איתו בחדר העבודה בבלפור, אני זוכר שהוא קרא את הדפים עד הסוף. הוא הרים את הטלפון וביקש לקבוע פגישה עם אלוביץ'".

"כשנכנסתי הייתי משאיר את הנייד במגירה במטבח"

10:48: עד המדינה המשיך להתייחס למשרד התקשורת וראש הממשלה לשעבר: "נתניהו בקיא לפרטי פרטים בנושאים ברגולטורים במשרד התקשורת. גם בגלל שהוא ריכוזי וגם בגלל שיש לו יכולת קוגניטיבית נדירה. לכן הבקיאות שלו לא רק גבוהה, אלא גם מרשימה".

10:23 - חפץ המשיך וסיפר על הקשר בין נתניהו לאלוביץ': "אני זוכר שהעברתי לנתניהו את המסרים של אלוביץ' כפי שתפסתי אותם באותה העת. אחרי שסער התפטר וארדן אמור היה לעבור למשרד הפנים, הוא ביקש פרק זמן של כחודשיים להשלים את הרפורמה בשוק הסיטונאי. אלוביץ' ביקש לא לאפשר לארדן להשאיר דריסת רגל במשרד התקשורת. זה לא עלה בשיחה שלי עם נתניהו שיש לה משקל יותר מנוצה, חוץ מהחובה לעדכן אותו".

10:08 - גם את אופי היחסים עם אלוביץ' תיאר חפץ: "באותה תקופה של מערכת הבחירות (ב-2015) מי שיזם את הפגישות זה אלוביץ', הייתי נורא עסוק. בדרך כלל הפגישות נערכו בביתו בארבע עיניים. כשנכנסתי הייתי משאיר את הנייד במגירה במטבח, שנינו היינו עושים את זה. זה נוהל מקובל לכל מי שעובד ליד ראש ממשלה".

"התפיסה הייתה שאף אחד לא יוכל לעמוד מול התקשורת למעט נתניהו"

10:00: כך תיאר חפץ את הפגישה הראשונה שלו עם אלוביץ': "הפגישה הייתה במשרדי יורקום שם הוא אמר שדלתות האתר פתוחות בפנינו וביקש ממני לקיים פגישה עם מנכ"ל וואלה אילן ישועה, ושכל דבר שאני רוצה הוא ידאג לי, כשהכוונה היא לבנימין נתניהו. אני מקיים את הפגישה בשליחות של נתניהו".

09:58: על היכרותו עם שאול אלוביץ', אמר חפץ: "בחצי השנה של 2014 נתניהו נתן לי הנחייה להיפגש עם אלוביץ' ושהוא יהיה איש הקשר היחידי והבלעדי שלי להעברת מסרים בנושאים הקשורים לאתר וואלה. היו הרבה פגישות עד מינויו של שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת. הרבה פגישות בבית של אלוביץ' ובמשרדי יורקום".

09:55: חפץ השיב מדוע נתניהו כיהן כשר התקשורת: "זו החלטה שהוא קיבל בעצה עם משפחתו. שרה הייתה מעורבת, הבן יאיר. זו הייתה החלטה משפחתית, חד משמעית, שרק הוא יהיה שר התקשורת. התפיסה הייתה שאף אחד לא יוכל לעמוד מול התקשורת למעט נתניהו. אני רוצה לציין שחשבתי שזו מחשבה לא נכונה".
 

נתניהו, היום |

נתניהו, היום | צילום: Oren Ben Hakoon/POOL

"השליטה שלו לא גבוהה אלא מוחלטת"

09:45: לשאלה כמה היה חשוב לנתניהו נושא התקשורת, השיב חפץ: "אי אפשר להבין עד כמה הנושא הזה היה חשוב לו. נתניהו הוא הרבה מעבר ל'פריק קונטרול', הוא דרש לדעת הכל, גם בישיבות ביטחונית היה נוהל להכניס אליו פתקים. הרצון שלו בתקשורת – אין גבוה ממנו. השליטה שלו לא גבוהה אלא מוחלטת, טוטאלית".

09:28: חפץ סיפר על עבודת הדוברות: "מה שקשור לתפקידו כראש ממשלה וגם בכל מה שקשור למשפחתו של נתניהו. בשלב מסוים עלתה סוגיה האם כעובד מדינה מותר לי לטפל בעניינים אישיים תקשורתיים של נתניהו ובני משפחתו, אז פניתי למני מזוז שהיה יועץ המשפטי לממשלה וקיבלתי הנחיות מה מותר ומה אסור".

09:23: חפץ סיפר על חייו המקצועיים: "במערכת הבחירות של 2015 מוניתי כיועץ התקשורת במטה הפריימריז של הליכוד ולאחר מכן למנהל מטה ההסברה של המפלגה. לאחר מכן המשכתי להיות יועץ התקשורת הפרטי של משפחת נתניהו. המשכתי להיות איתם בקשר גם כשלא הייתי בתפקיד".

09:20: החלה עדותו של חפץ. הפרקליט, עו"ד אמיר טבנקין הציג את הסכם עד המדינה לבית המשפט.

בפתח הדיון, הפרקליטות עדכנה את פרקליטי נתניהו בעניין עדות חפץ: "חפץ אמר שנתניהו לא שלח אותו לדבר עם פילבר בנושאי רגולציה.

בבית המשפט נוכחים היום בני הזוג אלוביץ', מהדיון הקודם הם נעדרו מסיבות בריאותיות. חברי הכנסת שלמה קרעי, אמיר אוחנה וגלית דיסטל הגיעו לתמוך בראש האופוזיציה וראש מפלגתם נתניהו. כמו בפעמים הקודמות, גם הבוקר מתקיימת הפגנת תמיכה מחוץ לכותלי בית המשפט.