בתמיכה של בנט: תוקם ועדה משותפת לחקר מותו של אהוביה סנדק

פרשיית מותו של הנער שנפגע במהלך מרדף משטרתי הגיעה לכנסת, וברוב של 40 מול שני מתנגדים מרע"מ הוחלט על "הקמת ועדה משותפת לבחינת יחס המשטרה והצבא כלפי נערי הגבעות". ראש הממשלה תמך, למרות הטענה של השר לביטחון פנים כי "השוטרים עשו את משימתם"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 17/11/21 17:06 יג בכסלו התשפב

בתמיכה של בנט: תוקם ועדה משותפת לחקר מותו של אהוביה סנדק
בנט ובר לב, צילום: Yossi Aloni/Flash90

לאחר שבשבועות האחרונים עלתה שוב פרשת אהוביה סנדק לכותרות עם פרוץ הפגנות המחאה על מותו של הנער במהלך מרדף משטרתי בבנימין לפני קרוב לשנה, חלה התפתחות נוספת גם בכנסת, כאשר ברוב של 40 תומכים, ביניהם גם ראש הממשלה נפתלי בנט, מול 2 מתנגדים הוחלט על הפיכת ההצעה להצעה רגילה לסדר. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתחליט היכן יתקיים המשך הדיון. המתנגדים היו חברי הכנסת מרע"מ, מנסור עבאס ואימאן חאטיב יאסין.

צילום: באדיבות המצולם

ההצעה אושרה לאחר שהשר לביטחון פנים, עמר בר לב, אמר בראיון לגלי צה"ל כי המוות של הנער נגרם "מכך שהוא ניסה להתחמק והשוטרים עשו את משימתם. זה לא מוצא חן בעיני חלק מנערי הגבעות אבל זו לא סיבה לפתוח בחקירה נגד שוטרים שעשו את עבודתם. זה מצביע על כך שיש אזרחים שלא מכירים במדינה ורוצים לקחת את החוק לידיים".

כפי שנמסר מדוברות הכנסת, על פי תשובת הממשלה, הוחלט להקים בשבועיים הקרובים ועדה משותפת של ועדת החוץ והביטחון ושל הוועדה לביטחון פנים, שבהם ידון באופן כללי נושא התמודדות המשטרה והצבא בכל התופעות שקשורות במה שמכנים "נוער הגבעות". ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתחליט היכן יתקיים המשך הדיון.

בן גביר: "הזמן הוא קריטי באירוע מסוג זה"

יוזם ההצעה, חבר הכנסת איתמר בן גביר מהציונות הדתית, ציין בדברי ההסבר כי "ישנן עדויות מגורמים שונים שהיו מעורבים באירוע, המעלות חשד כי החקירה זוהמה ונוהלה באופן רשלני ולא מקצועי. ראשית, השוטרים שביצעו את המרדף לא נלקחו לחקירה היישר מזירת האירוע".

עוד מסר בן גביר כי "נוצר מצב בו היום הראשון מהאירוע עבר מבלי שנלקחו עדויות לא מהשוטרים ולא מהנערים שהיו בזירה. מדובר ברשלנות פושעת והתנהלות לא מקצועית שכן מרכיב הזמן הינו קריטי באירוע מסוג זה".

הפגנה על מותו של אהוביה סנדק

הפגנה על מותו של אהוביה סנדק צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

כאמור, בשבועות האחרונים התקיימו הפגנות בכניסה לירושלים, והמפגינים במקום דרשו לחקור את השתלשלות האירועים שהובילו למותו של הנער. בנוסף, המפגינים ביקשו מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להעמיד דין את השוטרים הפוגעים. במהלך ההפגנות נעצרו כמה מפגינים שניסו לחסום את צומת הכניסה לעיר, וכוחות משטרה ומג"ב פעלו להשבת הסדר הציבורי על כנו באמצעות מכת"זית. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן