בשורה דרמטית לחיילים: צה"ל יתיר ירי בגנבי תחמושת

אחרי שנים ארוכות, בצה"ל מבצעים שינוי בנוהלי הפתיחה באש ויתירו ירי לעבר גנבי אמצעי לחימה ותחמושת. השינוי שעבר את אישור הרמטכ"ל והייעוץ המשפטי, הוא רק חלק משורת עדכונים בנוהלי הפתיחה באש

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 14/11/21 21:04 י בכסלו התשפב

בשורה דרמטית לחיילים: צה"ל יתיר ירי בגנבי תחמושת
בדואים אחרי גניבת תחמושת מצאלים, צילום: תנועת רגבים

צעד דרמטי בצה"ל, מביא עימו בשורה משמעותית לחיילים: מעתה ניתן לירות בגנבי תחמושת ואמצעי לחימה מבסיסים, כך פורסם הערב (א') בכאן חדשות. למעשה מדובר בשינוי של פקודות ונוהלי הפתיחה באש, שמתבצעים כעת לנוכח השיקולים המבצעיים והביקורת הציבורית ועברו את אישור הרמטכ"ל אביב כוכבי והייעוץ המשפטי בצה"ל.

אחרי שנים של ביקורת ותלונות מצד לוחמי צה"ל בסדיר ובמילואים, בצה"ל החליטו להגיב לגניבות אמצעי הלחימה והתחמושת מהבסיסים ושטחי האש וקבעו כי מעתה נהלי הפתיחה באש יאפשרו להם לירות בגנבים. עד היום ההוראות אסרו על החיילים לפתוח באש גם במקרה שהגניבה בוצעה למול עיניהם. עדכון הנוהלים יקרה כבר בימים הקרובים.

גם בגזרת יהודה ושומרון משנים את הוראות הפתיחה באש. בעקבות פערים שעלו מהשטח בעיקר סביב ה"תחומים האפורים" בנוהלי הפתיחה באש, בצה"ל החליטו לעדכן את הפקודות ולהפוך אותם לברורות יותר. השורה התחתונה היא שבמקרה שהלוחמים חשים בסכנת חיים, נשמרת זכותם להגיב באש. 

גם בגבולה הדרומי של ישראל יש בשורה חדשה בפקודות. לנוכח העלייה הדרמטית במספר ניסיונות ההברחה משטח מצרים, בצה"ל החליטו לאפשר הרחבה של חופש הפעולה, ויאפשרו לחיילים לבצע ירי לעבר מבריחי סמים ואמצעי לחימה באזור המכשול הביטחוני החדש בגבול - דבר שבעבר היה מנוגד ההוראות.

כלל הנוהלים החדשים יופצו בקרוב ללוחמי צה"ל בגזרות השונות, והם אמורים להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים.

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס למהלך ואמר: "מברך את צה״ל על שינוי חשוב בנהלי הפתיחה באש. לחיילי צה״ל חייבת להיות אפשרות להגן על עצמם - ועלינו. ממשיכים להילחם בפשיעה ולהחזיר את הביטחון".

תנועת 'אם תרצו', ממובילות המחאה הציבורית לשינוי הוראות הפתיחה באש: מברכת על השינוי: 'סוף סוף חיילי צה''ל יוכלו לעצור את גניבת הנשקים מבסיסי צה''ל. עם זאת, הדרך עוד ארוכה להשבת ההרתעה: כל עוד חיילנו מופקרים בגבול עזה עם הוראות פתיחה באש שביניהן ובין הגנה על חיי הלוחמים אין שום קשר, הרי שחייהם עדיין בסכנה. כמי שמלווים את צעדת האמהות נמשיך ללחוץ ולקרוא לדרג הצבאי והמדיני לתת לחיילי צה''ל כלים להגן על עצמם''.