"יום שחור": רפורמת הכשרות אושרה בוועדה

השר מתן כהנא בירך על אישור הרפורמה שתגיע להצבעה במליאה בימים הקרובים, באופוזיציה זעמו: "אנחנו רק מתחילים את המלחמה". בין הסעיפים שאושרו: השוק יפתח לתחרות בינואר 2023, מחיר התעודה לא יהיה אחיד ויקבע בהתאם להחלטת התאגיד

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 27/10/21 11:46 כא בחשון התשפב

"יום שחור": רפורמת הכשרות אושרה בוועדה
ההצבעה הבוקר, צילום: דוברות הכנסת

רפורמת הכשרות שמבקש להעביר השר לשירותי דת מתן כהנא הגיעה עלתה להצבעה אתמול (ג') בוועדה למיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת בראשות חברת הכנסת יוליה מלינוסקי, והבוקר (ד'), לאחר הגשת אלפי הסתייגויות מטעם האופוזיציה אושרה ותגיע להצבעה במליאה בימים הקרובים. 


"אני שמח ומודה לחברי הוועדה ולעומדת בראשה, חברת הכנסת יוליה מלינובסקי, על הדיונים המעמיקים בתכנית הכשרות", אמר כהנא, "תודה מיוחדת לחברי הכנסת מהאופוזיציה שלמרות התנגדותם הנחרצת לחוק, רבים מהם פעלו בענייניות ראויה לכל שבח והכניסו שינויים מועילים ותיקונים חשובים". עוד הוסיף השר לשירותי דת כי הוא מתחייב "לעשות הכל כדי שתכנית הכשרות תשפר את שירותי הכשרות, ותחזק את מעמדה של הרבנות הראשית".

עיקרי החוק שאושר:

▪️ שוק הכשרות ייפתח לתחרות מלאה בעוד כשנה (1.1.23) כך שגופים פרטיים יוכלו להעניק כשרות.
הגופים יקבלו אישור מהממונה על הכשרות ברבנות הראשית.

▪️הגופים יוכלו לפעול לפי בחירתם, עפ"י סטנדרט כשרות (תקן) שתקבע מועצת הרבנות הראשית או עפ"י סטנדרט שיקבעו שלושה רבנים.

▪️המועצות הדתיות יוכלו בעוד כחודשיים (1.1.22) לתת כשרות בכל מקום בארץ ולא רק בערים אליהם שייכים.

▪️מחיר תעודות הכשרות לעסקים לא יהיה אחיד וייקבע על ידי כל תאגיד כשרות ומועצה דתית.

▪️מתן כשרות למוצרי ייבוא יתאפשר לכל הגופים הנ"ל פרט למועצות הדתיות.

▪️משגיחי כשרות יחויבו בהסמכה של הרבנות הראשית.

▪️פיקוח פרלמנטרי של הוועדה על יישום החוק.
 

לעומת זאת, חבר הכנסת אורי מקלב מיהדות התורה הבטיח לא לוותר. "זהו יום שחור. אתם אולי מסיימים פה, אבל כעת אני רק מתחיל את המלחמה, לצרכני הכשרות לא יהיה אימון וביטחון בכשרות. אנשים רעבו ללחם בגלל הכשרות, כשרות אין פה", אמר, "לא ראיתם לעיניכם לא את זכויות האזרח ולא את זכויות הדת בארץ ישראל, החוק אולי עבר אבל אנחנו רק מתחילים כעת את המלחמה, נגיע לכל ילד במדינה ליידע אותו כי הכשרות שלכם הינה פייק מוחלט". 

כזכור, ההסתייגויות של חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד נפסלו לאחר שאיחר לדיון. קרעי סיפר כי קיבל איומים מלשכת שר האוצר שאם לא יגיע להסדר בוועדה יוציאו לו הסתייגות אחרות. "חצופים, שערורייה", הוא תקף, "תשבי כאן שלושה ימים ושלושה לילות וזה לא יגמר", הבטיח למלינובסקי שטענה שאף נציג מהליכוד לא נכח בתחילת הדיון. 

לאחר הפסקה והתייעצות, הודיעה יו"ר הוועדה כי הסתייגויות סיעת הליכוד שהוגשו יחזרו להצבעת הוועדה. חבר הכנסת יואב קיש תקף, "אנחנו בדמוקרטיה או בדיקטטורה? קובעים בתחילה דיון לשעה 8 בבוקר כשיודעים שצריך שמונה שעות מסיום המליאה. לא נותנים ביטוי אלא מנצלים את הכוח לרמוס".

בתנועת נאמני תורה ועבודה ברכו על אישור רפורמת הכשרות. "אחרי למעלה מעשור בו הובילה התנועה מהלכים לשיפור מערך הכשרות בישראל, אנו מברכים על אישור הרפורמה בכשרות בועדה.
הצעת החוק, לה היינו שותפים, מביאה בשורה חשובה עבור כל מי הכשרות חשובה לו. 
רפורמת הכשרות צפויה לייצר תחרות, שתביא לביזור הכוח, להתייעלות המערכת לשקיפות רבה ייתר ובסופו של יום לכשרות טובה יותר עבור אזרחי מדינת ישראל" כך כתבו בהודעה שהוציאו מטעמם.