הציבור הסרוג קבע: האם בנט ראוי להיות ראש הממשלה?

מסקר חדש שנערך במסגרת מדד ה"סרוגומטר" בקרב הציבור הסרוג, עולה כי 32% בלבד סבורים כי בנט ראוי לתפקידו. מנגד, 40% רואים דווקא בבצלאל סמוטריץ' כמנהיג הציבור. שליש ממצביעי ימינה היו בוחרים היום אחרת | האם בכלל מדובר באותו מגזר?

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/10/21 17:57 טו בחשון התשפב

הציבור הסרוג קבע: האם בנט ראוי להיות ראש הממשלה?
בנט, צילום: Alex Kolomoisky/POOL

סקר נרחב ועדכני, שנערך במסגרת מדד ה"סרוגומטר" של המכללה האקדמית צפת, בקרב מעל ל-2,000 מבני הציונות הדתית – המגזר הסרוג – בחן את השינויים שחלו בדעותיהם בכל הנוגע לאירועים הפוליטיים האחרונים ובראשם מינויו של נפתלי בנט לתפקיד ראש הממשלה. סקרי מדד ה"סרוגומטר" כללו מקבץ שאלות מקיף שנועד לבחון את התחושות בציבור הסרוג, ואת השפעותיהם על הזירה הפוליטית המגזרית.

מי צריך להנהיג את הציבור הדתי לאומי?

על פי הסקר, המרוויח הפוליטי הגדול מהמצב שנוצר עם הקמת הממשלה של ימינה עם מפלגות השמאל הוא בצלאל סמוטריץ', המזוהה כמנהיג החדש של הסרוגים: 40% מהמשיבים הכתירו אותו למנהיג הפוליטי המתאים ביותר לציבור הדתי לאומי. לעומת זאת 25% בלבד ראו בנפתלי בנט כמנהיג. איילת שקד, שכבר עמדה בראש מפלגה שפנתה לציבור הדתי לאומי, זכתה ב-6% בלבד, אותו מספר לו זכה יו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת איתמר בן גביר.

49% מהמגזר הסרוג סבורים שהמהלך של חבירת בנט למפלגות השמאל דווקא החליש את כוחו הפוליטי של הציבור הדתי לאומי, ו- 23% סבורים כי החבירה הזו מחזקת את כוחו. המספרים האלה נראים אחרת כאשר מפלגים את המשיבים לפי אלה שהצביעו ל"ימינה" בבחירות האחרונות לעומת אלה שהצביעו ל"ציונות הדתית": 75% ממצביעי הציונות הדתית סבורים כי המהלך החליש את כוחו של הציבור הדתי לאומי, בעוד רק 28% ממצביעי "ימינה" סבורים כך.

התוצאות בקרב הבייס ממשיכות להיות מקור לדאגה לראש הממשלה כאשר רק 32% מהסרוגים סוברים כי בנט, החובש כיפה סרוגה, ראוי לתפקיד. בפילוח לפי מצביעי "ימינה", התמונה שונה, אך עדיין לא מעודדת מבחינת בנט. 56% סבורים כי בנט ראוי לתפקיד. כלומר רק מעט יותר ממחצית ממצביעי "ימינה" סבורים כי מי שעומד בראש המפלגה בה בחרו ראוי לתפקיד הרם אליו הצליח להגיע.

50 אחוזים מבני הציונות הדתית – אין מגזר סרוג אחד

האם כלל הנתונים האלה, היו גורמים לתמורות משמעותיות לו היו שוב נערכות בחירות בימים אלו?

כנראה שכן. 21% מכלל המשיבים לסקר ציינו שהיו משנים את הצבעתם, ובחלוקה לפי מצביעי "ימינה", המספר קופץ ל 35%. כלומר: כל מצביע שלישי ל"ימינה" היה בוחר כיום להצביע למפלגה אחרת, מה שמעמיד את המפלגה קרוב לאחוז החסימה.

המציאות הפוליטית המורכבת והחלוקה שנוצרה בתוך המחנה הדתי לאומי הובילה לכך שהדעות המנוגדות במגוון נושאים בתוך המגזר הסרוג, גורמות ללא מעטים ממנו לראות בו כמחולק ליותר ממגזר אחד. 50% מהמשיבים סבורים שזהו המצב.

בפילוח לפי הגדרה דתית, אלה המגדירים עצמם כ"דתיים לייט" וכ"דתל"שים" מסכימים עם ההיגד יותר מאשר הציבור החרד"לי.