נחתך נאומו של השר טרופר בטקס פרסי אופיר: "נגנזו מילים פטריוטיות וציוניות"

שר התרבות והספורט הקליט נאום באורך 5 דקות לטקס פרסי אופיר, אך מתוכו שודרו רק 45 שניות ונגנזו ממנו ציטוטים על זהותו היהודית והישראלית של השר טרופר | באקדמיה דוחים את הטענות: "נאומים רבים קוצרו כדי לעמוד בזמן השידור"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 06/10/21 08:07 ל בתשרי התשפב

נחתך נאומו של השר טרופר בטקס פרסי אופיר: "נגנזו מילים פטריוטיות וציוניות"
חילי טרופר, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

טקס פרסי אופיר לשנת 2021 התקיים אמש (ג') בתל אביב, והכתירו למנצח הגדול את "ויהי בוקר" של הבמאי ערן קולירין שזכה בפרס הסרט הטוב ביותר ואת הפרסים על הבימוי, התסריט והשחקנים. אך דווקא משהו שלא קרה בטקס, עורר זעם רב בלשכתו של שר התרבות והספורט חילי טרופר: הנאום שהקליט מראש נחתך ורובו המוחלט לא שודר, כך פרסם רן בוקר ב-YNET.

בסביבתו של השר טרופר אמרו כי סוכם מראש עם האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה כי נאומו ישודר במלואו, אך נדהמו לגלות במהלך הטקס הערוך ששודר, כי החלקים המשמעותיים בנאומו - נגנזו. בין המשפטים שנשארו בחוץ ולא שודרו אמר השר טרופר: "לי למשל יש זהות ברורה. בין השאר היא כוללת את היותי יהודי, ציוני ופטריוט ישראלי". גורמים בלשכה זועמים ואומרים כי מהנאום "נגנזו מילים פטריוטיות וציוניות".

נאומו של שר התרבות זכה למחיאות כפיים באולם, אולם לטענת גורמים בלשכתו, שודרו רק 45 שניות כאשר הנאום המקורי ארך כחמש דקות. 

בין הדברים שנגנזו מנאומו של השר טרופר: "אני מאמין שיצירה טובה צומחת במקום שפחות מתכתש ועולב. מי שיחפש יריב להתקוטטות - מכלה את זמנו. אני מתכוון לחסוך בהתכתשות בין פוליטיקאים ליוצרים ולאמנים. אני מעדיף שותפות ואמון, וכשלא יהיו הסכמות, ננהל את זה באופן אנושי ומכבד. לי למשל יש זהות ברורה. בין השאר היא כוללת את היותי יהודי ציוני ופטריוט ישראלי. זו זהותי ואני שלם וגאה בה, אבל דווקא משום שאני כה משוכנע בה אין לי שום קושי להקשיב ולהכיל ביקורת. מי שיש לו מדינה חזקה באמת, ולא רק כסלוגן פוליטי ריק, יש לו גם יכולת להכיל עמדות מנוגדות וזהויות מגוונות. דווקא בגלל הביטחון בעוצמתה של ישראל אני משוכנע ביכולת ובחובה של המדינה לאפשר חופש יצירה. כמובן שגם להם יש גבול, ומובן שאינני מדבר על מחוזות השנאה וההסתה. מדינת ישראל חזקה ויציבה מספיק כדי לא להתנדנד מכל ביקורת. נעמוד בזה. אולי אף נצמח מזה".

מהאקדמיה לקולנוע וטלוויזיה נמסר בתגובה: "קטעי תוכן רבים, בהם נאומים, קטעי מעבר ונאומי זוכים, נערכו וקוצרו על מנת לייצר משדר טלוויזיוני, שיעמוד בזמן השידור שהוקצב לטקס. כל הנאומים, בהם נאומו החשוב של השר טרופר, יתפרסמו במלואם ברשתות החברתיות מחר. בהזדמנות זו נודה שוב לשר על השתתפותו בטקס ותמיכתו בעולם הקולנוע והתרבות".