מעל 3 מיליון התחסנו במנה השלישית | חוקר המייעץ ל-FDA: "ישראלים בהחלט צריכים להתחסן"

משרד הבריאות פרסם כי מעל 3 מיליון מאזרחי המדינה קיבלו את מנת הדחף: "החיסון הוכח כאמצעי היעיל ביותר במאבק בנגיף הקורונה" | פרופסור עופר לוי, חבר הוועדה המייעצת למינהל התרופות והמזון האמריקני: "מאוד ממליץ להתחסן לפי המנות שהממשלה ממליצה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 18/09/21 20:03 יב בתשרי התשפב

מעל 3 מיליון התחסנו במנה השלישית | חוקר המייעץ ל-FDA: "ישראלים בהחלט צריכים להתחסן"
צאו להתחסן, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ישראל חצתה את רף שלושה מיליון המתחסנים במנה השלישית, כך פרסם הערב (ש') משרד הבריאות. בעדכון האחרון נרשמו 3,031,423 מחוסנים ישראלים שקיבלו את הבוסטר. "משרד הבריאות קורא לכל מי שזכאי ולא עשה כן - לצאת ולהתחסן", נכתב בהודעה.

במשרד הבריאות אומרים הערב כי החיסון הוכח כאמצעי היעיל ביותר במאבק בנגיף הקורונה, וכי הוא זמין לכולם. "כל מי שמתחסן מגן על עצמו, על משפחתו ועל סביבתו. חיסון ראשון, שני או שלישי - צאו להתחסן". עד כה 5,574,359 ישראלים קיבלו את המנה שנייה. ו-6,061,244 מתחסנים קיבלו את המנה ראשונה.

מומחי ה-FDA החליטו שלא לאשר את מתן החיסון שלישי לבני 16 ומעלה. נציין כי בדיון המקצועי שנערך בשאלת מתן מנת החיסון השלישית, הצגנו נתונים מחקריים על דעיכת החיסון והחזרה למוגנות לאחר חיסון שלישי. בתום הדיון, החליט ה-FDA להמליץ על תחילת מבצע החיסון השלישי לקבוצה רחבה אף יותר מזו שהחלה בישראל: אמריקאים בגילאי 65+ וכן הנמצאים בקבוצות סיכון בכל הגילים ולצוותים הרפואיים בכל הגילים. 

האמריקאים מצטרפים לשורה של מדינות שכבר מעניקות או נערכות להענקת החיסון השלישי ובהן: בריטניה, גרמניה, צרפת, פינלנד, ארגנטינה, קנדה, אוסטריה, יוון ועוד. 

חשוב לציין כי תמונת התחלואה והחיסונים בארצות הברית שונה מזו שבישראל וההחלטה שהתקבלה אמש ב-FDA רלוונטית למתן החיסון השלישי בארה"ב בלבד. ארצות הברית נמצאת בפיגור של מספר חודשים אחרי ישראל בדעיכת החיסון, כאשר רבים מאזרחיה כלל לא השלימו חיסון שני.

"בנקודת הזמן בה ישראל כבר נמצאת, נכון לישראל לחסן את כלל האוכלוסייה מגיל 12 ומעלה במנת הבוסטר. קיים קונצנזוס מדעי ורפואי על חשיבות החיסון ויעילותו. כפי שניצחנו מגיפות בעבר, נוכל לנצח גם את הקורונה – מחלה הפוגעת גם בצעירים ומובילה לתמותה ותחלואה קשה – בזכות התחסנות מלאה ושמירה על הנחיות פשוטות", נמסר ממשרד הבריאות.

"יש הרבה נתונים שמראים שמנה שלישית תעזור ושהיא בטיחותית"

פרופ' עופר לוי מבוסטון, חבר הוועדה המייעצת ל-FDA, סיפר במהלך השבת בריאיון בחדשות 12, מה עמד מאחורי החלטת הוועדה לאשר את מתן החיסון השלישי לקורונה בארצות הברית, רק לבני 65 ומעלה. בנוסך הסביר לוי, מדוע ההחלטה לא צריכה להשפיע על הישראלים שצריכים לצאת ולהתחסן.

"יש הרבה נתונים שמראים לנו שמנה שלישית תעזור ושהיא בטיחותית", אמר לוי, והוסיף: "אבל לדעתנו, לדעת הוועדה, אנחנו רצינו לראות יותר נתונים בקשר לנוער לפני שאנחנו מצביעים בעד מנה שלישית עבורם. אז בסוף ההחלטה של הוועדה זה לאנשים מגיל 65 ומעלה".

לוי הסביר את ההחלטה של האמריקאים: "אנחנו במצב אחר פה בארצות הברית. זו מדינה הרבה יותר גדולה, הרבה יותר מגוונת, אז האפקט של מנה שלישית יכול להיות שונה פה מאשר מקומות אחרים. אני מאמין שבעתיד הקרוב נגיע למנה השלישית גם לעוד אוכלוסיות פה בארצות הברית".

לישראלים הוא אמר: "הישראלים בהחלט צריכים להתחסן, בהחלט. עדיין יש קורונה ועדיין כל יום אנשים לצערנו מתים מזה ואין ספק שהחיסון מגן בצורה חזקה נגד התוצאות הכי חמורות של הקורונה. אז אני מאוד ממליץ לאנשים, בשבילם, בשביל המשפחה ובשביל כל עם ישראל, להתחסן לפי המנות שהממשלה ממליצה".

משרד הבריאות בשיתוף עם מכון ויצמן למדע, מכון גרטנר, הטכניון והאוניברסיטה העברית קיים הרצאה מקצועית בשבוע שעבר עם ד"ר שרון אלרעי פרייס , ראש שרותי בריאות הציבור ופרופ' רון מילוא ממכון ויצמן למדע. במסגרת ההרצאה, הוצגו נתונים אודות דעיכת ההגנה של שתי מנות חיסון לאחר חצי שנה ונתוני מועילות המנה השלישית בישראל. אלה גם הנתונים שהוצגו למנהל המזון והתרופות האמריקאי אמש.

  • מנת הבוסטר משפרת פי 10 את ההגנה מפני הידבקות בקורונה ומפני תחלואה קשה.
  • מנת הבוסטר מביאה את מועילות החיסון מול דלתא לרמה הדומה לזו של חיסון טרי מול אלפא.
  • האירועים החריגים בסמיכות למנת הבוסטר דומים לאלו של מנות קודמות.
  • יציאה מהירה למבצע החיסונים הייתה קריטית על מנת להתמודד עם הגל הרביעי.
  • בהתבסס על הממצאים הללו ועדת מעקב החיסונים והצט״מ אישרו בצורה מדורגת את חיסון הבוסטר.