בכיר בממשל ארה"ב: "בנט מחויב למזער את הסיכוי לקונפליקט עם הפלשתינים"

הבכיר בממשל האמריקאי התייחס למספר נושאים לקראת הפגישה המתוכננת של ראש הממשלה עם נשיא ארצות הברית: "בנט מוביל את אחת הממשלות המגוונות ביותר בהיסטוריה של ישראל. זה באמת מדהים" | האם ישראלים יזכו לפטור מוויזה?

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 26/08/21 08:09 יח באלול התשפא

בכיר בממשל ארה"ב: "בנט מחויב למזער את הסיכוי לקונפליקט עם הפלשתינים"
בנט בארה"ב, צילום: אבי אוחיון / לע״מ

לקראת פגישת ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שתתקיים היום (ה') בבית הלבן, בכיר בממשל האמריקאי התייחס לממשלה אותה הקים בנט, ואמר כי מדובר בממשלה מגוונת מאוד. על הנושא הפלשתיני אמר כי הממשל מבין שחזרה למשא ומתן לא תתרחש בקרוב. 

"בנט מוביל את אחת הממשלות המגוונות ביותר בהיסטוריה של ישראל. זה באמת מדהים, וזה קורה בזמן שכמו שהנשיא אומר אנחנו מדגימים שדמוקרטיות יכולות לעבוד עבור אזרחיהן. זה משהו שהממשלה הזו באמת עושה ומראה שאנשים שבאים מרקע שונה ודעות שונות יכולים לחבור יחד כדי לפתור בעיות ולפעול למען אזרחיהן. ‏זו קואליציה ששותפות בה מפלגות מכל הספקטרום הפוליטי וכמובן שאנחנו קשובים למורכבות של הדינמיקה של הפוליטיקה בישראל וזה משהו שבנט מנווט באופן אפקטיבי".

הבכיר התייחס כאמור, גם לסוגיה הישראלית-פלשתינית: "אנחנו מבינים שחזרה למשא ומתן זה לא משהו שסביר שיקרה בטווח הקרוב ממגוון סיבות. אבל יש צעדים שאפשר לעשות כדי למזער את הסיכוי לקונפליקט וזה משהו שראש הממשלה בנט מחויב לו". 

(בנט בפגישתו עם אוסטין)

בנט נפגש אתמול בערב לראשונה עם מזכיר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, בפנטגון. ראש הממשלה ומזכיר ההגנה דנו בשורת נושאים אזוריים, מדיניים וביטחוניים, ובראשם הדרכים לבלום את תוקפנותה האזורית של איראן ואת ההתקדמות בתכנית הגרעין האיראנית.

ראש הממשלה הודה למזכיר ההגנה על שיתוף הפעולה הקרוב בין ישראל וארצות הברית במישור הביטחוני, והדגיש, כי הוא רואה חשיבות עמוקה בהמשך חיזוק הקשרים. ראש הממשלה הדגיש, כי לצד הברית האסטרטגית בין המדינות, ישראל תמשיך לעמוד על זכותה לשמירה על עליונותה הביטחונית במזרח התיכון, ותעשה כל שתידרש בהקשר זה.

בנט בפגישה עם אוסטין

בנט בפגישה עם אוסטין. צילום: אבי אוחיון / לע״מ

בנט נפגש גם עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. בפתח פגישת השניים, אמר: "אני מעריך את זה שאתם מארחים אותנו כאן בימים עמוסים אלו. זה אומר הרבה. לישראל אין בת ברית חזקה ואמינה יותר מאשר ארה"ב. מראשית דרכנו ועד ימים אלו, ובמיוחד בימים אלו, אתם תמיד איתנו ויש לכם את הגב שלנו. זה משמעותי מאוד. אני יכול להבטיח שלא תמצאו חברה אמינה יותר מאיתנו". 

"אני מביא מישראל רוח חדשה, של אנשים שלפעמים חושבים אחרת ומחזיקים בדעות שונות, אבל עובדים ביחד בשיתוף פעולה וברצון טוב. רוח של אחדות. זו אותה רוח שאני רוצה להביא ליחסים שלנו, של שיתוף פעולה, של רצון טוב, של חברות".

גורם בפמלייתו של ראש הממשלה ערך סיכום ביניים לאחר סבב הפגישות הראשון עם שר ההגנה, מזכיר המדינה והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ובכירים נוספים. "באנו עם שאיפה מסודרת. היעדים שהצבנו לעצמנו הם ארבעה: יצירת קשר בלתי אמצעי בין ביידן ובנט, רצון לקדם את התוכנית האסטרטגית לגבי אירן, מיליארד דולר למלאי של כיפת ברזל, ופטור לישראלים מאשרות כניסה לארה"ב".


(בנט בפגישתו עם בלינקן)

ב"ישראל היום" פורסם הבוקר כי לאחר הפגישה עם בלינקן, הגורם בפמליית בנט התייחס לרצון האמריקאי לקדם את הכנסתה של ישראל לתוכנית מתן הפטורים לוויזות התייר. "זה משהו שכבר בכמה ממשלים ישראל מנסה לפתור, ויש הרבה מה לעשות משני הצדדים. ביקשנו מהאמריקנים דירקטיבה פוליטית, וקיבלנו היום ממזכיר המדינה דירקטיבה. זה אומר שהפקידות בארה"ב תדע שצריך לפתור את הבעיה הזאת, וגם מהצד שלנו. באמת אין שום סיבה שישראל לא תהיה. צריך לפתור את הבעיות הטכניות".

"יש פה איזה מסר מהממשל הנוכחי לציבור בישראל - זה לא קשר בין ממשלות, זה קשר בין העמים. היה חשוב לראש הממשלה לקדם את זה, הוא העלה את זה בפגישות. זה הישג מאוד משמעותי. יש הרבה דברים שצריך לפתור בדרך להכללה בתוכנית הפטור. חלקם מבוססים על אי הבנה תרבותית", הוסיף הגורם.

זאב אלקין: "ראש הממשלה הצליח לשנות את השיח"

השר המקשר בין הממשלה והכנסת וחבר הקבינט הבטחוני-מדיני זאב אלקין התייחס הבוקר לביקורו של בנט בארצות הברית ואמר: ‏"היו הרבה נבואות שחורות שבעקבות הנתק בין נתניהו למפלגה הדמוקרטית, הממשל האמריקאי החדש עלול להפנות גב לישראל וללחוץ עלינו בנושאים כמו הנושא הפלשתיני".

"ראש הממשלה נפתלי בנט הצליח לשנות את השיח וכעת מדברים בממשל האמריקאי על יחס אוהד לממשלה החדשה שלנו ומדברים על כך שהנושא האיראני יהיה במרכז ולא הנושא הפלשתיני. לשמוע את זה מראשי הממשל האמריקאי הדמוקרטי זה ממש לא ברור מאליו. זהו אתחול של יחסים עם הממשל הדמוקרטי שזה דבר חשוב מאוד אסטרטגית למדינת ישראל". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן