נחמן אש: "מתגבש מתווה שיאפשר תפילות בחגים"

מנכ"ל משרד הבריאות קורא לציבור להמשיך לשמור על ההנחיות ולהתחסן, מסביר כיצד יוכלו החסידים לטוס לאומן וטוען כי גובש מתווה לבתי הכנסת בחגים אשר יפורסם בימים הקרובים

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 12/08/21 19:25 ד באלול התשפא

נחמן אש: "מתגבש מתווה שיאפשר תפילות בחגים"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נתוני תחלואת הקורונה ממשיכים לטפס, ומנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור נחמן אש, אמר היום בהצהרה לכלי התקשורת כי "המצב מדאיג. אסור להישאר אדישים לנתוני התחלואה, ואסור לנהוג בשאננות. הקורונה כאן בגדול, והקפדה על יישום ההנחיות היא מהותית". 

המנכ"ל הסביר לציבור את חשיבות השמירה על ההנחיות ועודד את ההתחסנות: "בראש ובראשונה צאו להתחסן, החיסונים זמינים, התורים בפריסה ארצית רחבה ודי מידיים. צריך לנצל את זה, החיסון הוא האמצעי היעיל ביותר שלנו ואנו חייבים לנצלו. ההיענות לקבלת המנה השלישית בבני 60 ומעלה היא גבוהה, גם לגבי האוכלוסייה הזו, ויש עוד כמיליון אנשים שעדיין לא קיבלו חיסון ראשון. החיסון הוא המפתח יחד עם הצעדים האחרים למנוע מצב שבו נצטרך סגר". 

במענה לשאלה מה מצב מלאי החיסונים במדינה, טען אש כי "יש מספיק לכל תכנית החיסונים שלנו בזמן הקרוב, מנה שלישית ראשונה ושניה. יש לנו מלאי גדול ואספקה שמגיעה של חיסוני פייזר, יש לנו גם מלאי של מודרנה שהתחלנו להשתמש בו ובסך הכל תושבי ישראל יכולים להיות שקטים שיש להם חיסונים זמינים לכל מה שצריך". עוד הוסיף כי כרגע ההחלטה היא שכל חיסוני הבוסטר, כלומר המנה השלישת, ניתנים על ידי חברת פייזר בהתאם למנות הראשונות והשניות שקיבלה כל האוכלוסייה. 

באשר לחיסוני בני הנוער, אמר הפרופסור כי משרד הבריאות רוצה לחסן את הקבוצה הצעירה בכל מקום אפשרי. "ככל שנגיע לשנת הלימודים ויתחילו הלימודים, אני חושב שגם בבית הספר ניתן לעשות זאת. כרגע הנחיית משרד החינוך היא לא בזמן הלימודים, אין התנגדות לחיסון בשטח בית הספר אבל לא בזמן הלימודים. אני מקווה שבכל הדרכים שלנו נוכל לחסן את האוכלוסייה הזו". 

אתמול פורסם כי ראש הממשלה ושר הבריאות נערכים לאספקת בתי החולים לקראת מצב של אלפי חולים קשים ביום, אש אומר כי "קשה לצפות מה תהיה התחלואה בעוד שלושה שבועות מהיום כיוון שיש לא מעט גורמים משפיעים. היום מקדם ההדבקה גבוה, סביב 1.35 ומשמעותו שיש הכפלה במספר המאומתים והחולים הקשים מדי עשרה ימים. אבל, מאחר ויש לנו סדרת פעולות שהתחילו וממשיכות להתקיים ובכלל זה גם החיסונים השלישיים וגם המגבלות שנכנסו לתוקף, כל זה אמור להשפיע כך שאני לא יודע לנבא מה יהיה בראשון לספטמבר עם פתיחת שנת הלימודים". 

בעוד פחות מחודש יחול ראש השנה ומיד לאחר מכן יתר חגי תשרי, מנכ"ל משרד הבריאות בהחלט מודע לכך וטוען כי הצוותים המקצועיים נערכים לגיבוש מתווה שיאפשר את התפילות בבתי הכנסת בצורה בטוחה. "אין ספק שצריך לעשות משהו ברמה כזו של הדבקות ומאומתים, לעשות משהו שיאפשר את הביטחון של מי שמגיע להתפלל, שלא יידבק. קבענו את ההנחיות בהקשר התו הירוק לבתי הכנסת אבל בחגים, כאשר נמצאים הרבה יותר מתפללים, נצטרך לראות שהתפילה נעשית בצורה בטוחה. נצא בימים הקרובים עם מתווה לכך". עוד הוסיף כי התחלואה במגזר החרדי מדאיגה וניצל את ההזדמנות לקרוא לציבור להקפיד על ההנחיות. 

לגבי הנסיעה השנתית לאומן בראש השנה, אמר כי המתווה גובש ומתבסס על כל נסיעה אחרת לחו"ל. עם הנחיתה כולם נדרשים לבידוד, גם מחוסנים. בנוסף, "כל היוצאים לאוקראינה יצטרכו לעבור בדיקה לפני הטיסה כדי לראות שאנו לא מעלים אנשים מאומתים לנוכח התחלואה בארץ, והדבר השני שאנחנו מארגנים הוא ביצוע בדיקות pcr מהירות בעליה למטוס באוקראינה כדי למצוא את התחלואה סמוך ככל שאפשר לעלייה למטוס ועל ידי כך לזהות מאומתים ולמנוע מהם עלייה למטוס".

"מעבר לזה העניין באוקראינה הוא גם האירועים שמתרחשים שם ואני קורא למי שנוסע לשם להקפיד על ההנחיות גם שם, לא להצטופף, לעטות מסכה כאשר נמצאים בקרבת אנשים אחרים ולהקפיד על ההיגיינה וההתנהלות, אני ממליץ למי שאינו מחוסן לא לנסוע לשם, הסיכון של הדבקה הרבה יותר גבוה למי שאינו מחוסן ועל כן אני ממליץ למי שלא מחוסן לא לנסוע לאומן"