ד"ר אלרעי פרייס: "מה שמנצח מגפות זה חיסונים, לא סגר"

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות הגיעה לדיון בוועדת החוקה, שעסק בתקנות התו הירוק שנכנסו לתוקף. "אף אחד לא חושב שאם נפעיל תו ירוק נוריד את מקדם ההדבקה, אבל זה טוב אם נאט את המגיפה עד שאנשים יתחסנו", אמרה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 09/08/21 11:49 א באלול התשפא

ד"ר אלרעי פרייס: "מה שמנצח מגפות זה חיסונים, לא סגר"
ד"ר אלרעי פרייס, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

התו הירוק המורחב נכנס אתמול לתוקף, והבוקר (ב') התכנסה ועדת החוקה של הכנסת כדי לדון בתקנות. ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, לקחה חלק בדיון והטילה ספק ביעילות התו הירוק בהורדת מקדם ההדבקה. חברי הוועדה דנו גם בהגבלת היציאה מישראל וברשימת המדינות המעודכנת שהתפרסמה אמש.

מנתוני משרד הבריאות שהתפרסמו הבוקר עולה, כי ביממה האחרונה נמצאו 3,372 מאומתים חדשים מתוך 87,915 נבדקים לגילוי הנגיף אתמול. בבתי החולים מאושפזים 360 חולים במצב קשה ועוד 57 מונשמים. 6,542 מתו במצטבר מפרוץ המגפה בישראל.

בתחילת הדיון, הציגה ד"ר אלרעי פרייס את נתוני התחלואה העדכניים, שלפיהם בין 180 ל-200 מאומתים מכלל החולים בכל יום הם ישראלים ששבו מחו"ל. עוד היא ציינה כי מספר החולים קשה עלה מ-20 לפני חודש ל-360 וכי מתחילת הגל הנוכחי מתו מהנגיף כ-100 ישראלים. בנוסף, הבהירה שהתחלואה הקשה והתמותה אמנם בעיקר בקרב בני ה-60 ומעלה, אך מתרחשות גם בקרב צעירים שלא התחסנו, וטענה שיש לעשות מאמץ לחסן יותר ממיליון ישראלים שטרם התחסנו.

"המספרים מוכפלים כל 10 ימים. 1.5% מהמאומתים הופכים בסופו של דבר לחולים קשה, וכשמספר המאומתים גבוה זה מצטבר. לשם השוואה, לפני החיסונים זה היה 3%. אולם, מעולם לא היינו במצב שמקדם ההדבקה שלנו הוא 1.3 לאורך שבועות".

בהמשך, חברי הוועדה עברו לדון בתו הירוק, שיחול באולמות ובגני אירועים, בכנסים, באירועי תרבות וספורט, בישיבה בבתי אוכל, במכוני כושר וסטודיו, במלונות ובבתי הקולנוע. מהתקנות החדשות הוחרגו בתי הכנסת והתו הירוק יחול בבתי תפילה בהם יותר מ-50 מתפללים. התקנות תהיינה בתוקף עד יום שישי הבא, 20 באוגוסט, עבור בני 12 ומעלה, ולאחר מכן יחולו גם על צעירים יותר.

"אף אחד לא חושב שאם נפעיל תו ירוק נוריד את מקדם ההדבקה ל-0.8, אבל זה טוב אם נאט את המגיפה עד שאנשים יתחסנו. התו הירוק לא נועד לגרום לאנשים להתחסן", ביקרה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. 

עוד היא אמרה במהלך הדיון: "סגר זה לא גזרת גורל. מה שמנצח מגפות זה חיסונים, ולא סגר. סגר זה אמצעי טקטי. אנחנו מנסים לא להגיע לשם. כדי לא להגיע לשם, צריך להאט את המגפה באמצעות הפעלה של כל הכלים שיש - תו ירוק, תו סגול ומגבלת התקהלות. הכול כדי להאט את המגיפה".

ד"ר אלרעי פרייס פירטה בוועדה את המודל החדש שאושר עקרונית וצפוי לעבור את אישור הממשלה ולהגיע לאישור הוועדה: "הרעיון של המודל החדש הוא לזהות מדינות שהן בסיכון מאוד גדול לנו, כאלו שיש בהן וריאנטים שלא היינו רוצים שייכנסו לישראל, כמה תעבורה מגיעה מהן ומה צפי כניסת הווריאנטים לישראל. מודל המשקלל את כל אלו ויוצר ניקוד. כרגע נכנסו 4 מדינות לפי המודל הזה. המטרה היא לזהות גם מדינות בסיכון נמוך. הרשימה הצטמצמה מ-14 מדינות ל-6 מדינות אם זה יאושר, זה יבוא לפתחכם בשבוע הבא. המטרה היא איך לצמצם נסיעות למינימום הכרחי ולזהות מדינות יותר בטוחות".