סמוטריץ' מלמד את שרי הממשלה כיצד מעבירים תקציב

יו"ר סיעת הציונות הדתית פנה לשר האוצר בדרישה להציג בפני השרים את הסיכומים התקציביים עוד לפני ההצבעה. עוד הזכיר כי הפעם, בניגוד למקובל, החלטת הממשלה לא פוצלה לשניים, "ככל הנראה מתוך רצון לנצל את חולשתם של חלק גדול מהשרים והמנכ"לים שזו להם הפעם הראשונה שהם מכהנים כשרים ומאשרים תקציב". בשעה זו התחדשה ישיבת הממשלה לאישור חוק התקציב

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/08/21 19:41 כג באב התשפא

סמוטריץ' מלמד את שרי הממשלה כיצד מעבירים תקציב
בצלאל סמוטריץ', צילום: Sraya Diamant/Flash90

יו"ר סיעת הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', אשר מתרגל בחודשיים האחרונים את תפקידו בספסלי האופוזיציה פנה הערב (א') בדרישה לשר האוצר אביגדור ליברמן לחשוף בפני הציבור את הסיכומים התקציביים בין אגף התקציבים למשרדי הממשלה. 

במכתב ששיגר, כתב סמוטריץ' כי "לסדר היום צורפו מסגרות התקציב לשנים האמורות הכוללות את התקציב המזומן ואת ההרשאות להתחייב. לעומת זאת, לא צורפו להצעת התקציב הוצאות מותנות הכנסה במשרדי הממשלה השונים. נכון הוא שהוצאות מותנות הכנסות אינן משנות את המאזן של הוצאות הממשלה, ואולם, כאמור, התקציב אינו מאזן אלא אישור המסגרת התקציבית הכוללת לתכניות העבודה של המשרדים השונים ובהעדר הוצאות מותנות הכנסה המסגרת התקציבית אינה שלמה ואינה משקפת נאמנה את האמת. אבקשכם להורות לאגף התקציבים להוסיף עמודה בהצעת התקציב בה יוצגו ההוצאות מותנות ההכנסה שיתווספו למסגרת התקציבית של כל משרד ממשלתי".
 
עוד הדגיש יו"ר סיעת הציונות הדתית כי על ההמשלה לקיים את הנחיית המשנה ליועמ"ש דאז, אבי ליכט, משנת 2013, אשר על פיה הסיכומים התקציביים החתומים והמפורטים אמורים להיות מוצגים לשרי הממשלה עוד לפני ההצבעה. "כפועל יוצא מכך אבקשכם כי הסיכומים האמורים יפורסמו לציבור עובר להצבעה, ולכל המאוחר מיד לאחריה. על דרך הכלל, הסיכומים התקציביים משנים במידה לא מבוטלת את מסגרות התקציב של המשרדים השונים ולכן לא ניתן, כמובן, להלום מצב בו השרים יצביעו על המסגרות כפי שהופצו להם מראש, כאשר ברי כי הן מהוות מצג שווא שאינו משקף את האמת". 
 
בנוסף, לדברי סמוטריץ', החלטת הממשלה לא פוצלה לשניים. "בדרך כלל מקובל היה שהממשלה אישרה ראשית את מסגרת התקציב הכוללת ואת יעדי הגירעון, לאחר מכן נוהל המו"מ עם משרדי הממשלה ונחתמו הסיכומים התקציבים, ורק לאחר מכן אושרו מסגרות התקציב בפירוט למשרדים", הוא מסביר, "הפעם, בסוג של מחטף, ככל הנראה מתוך רצון לנצל את חולשתם של חלק גדול מהשרים והמנכ"לים שזו להם הפעם הראשונה שהם מכהנים כשרים ומאשרים תקציב, ומשום כך הם עדיין אינם יודעים מה ואיך ביכולתם לדרוש וכיצד להתנהל מול האגף התקציבים, ובמטרה להחליש את יכולת המיקוח שלהם ולאשר את התקציב בחטף בממשלה, החליטה מזכירות הממשלה לאחד את ההחלטות ולאשר את התקציב בחבילה אחת ובדיון אחד. במצב זה הסיכומים התקציביים עשויים לשנות גם את תקרת התקציב הכוללת ואת יעדי הגירעון ממה שהופץ מראש. אשר על כן חשיבות פרסומם של הסיכומים התקציביים לפני ההצבעה ולציבור הרחב חשובים שבעתיים".



בשעה זו מתחדשת ישיבת הממשלה על אישור תקציב המדינה לשנים 2021-22 אשר התחילה כבר בשעות הבוקר, זאת לאחר שעברו שבעה שבועות מיום השבעתה. במידה ואכן יצליחו במלאכה מדובר בתקציב מסודר ראשון מזה שלוש שנים בהם התקציב היה זמני, ומורחב ומשנת 2018.