פולחן או ביקור: התיקון של בנט הגיע לאחר בקשת ארצות הברית

יממה לאחר הודעת ראש הממשלה בדבר "שמירה על חופש פולחן ליהודים בהר" וההבהרה כי כוונתו הייתה לביקור בלבד, מתבררת היום הסיבה לתיקון: התערבות אמריקאית | בן גביר על כניסתו של טיבי למתחם ההר בניגוד לנהלים: "גזענות נגד חברי כנסת יהודים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/07/21 22:39 י באב התשפא

פולחן או ביקור: התיקון של בנט הגיע לאחר בקשת ארצות הברית
צילום: Sliman Khader/Flash90

לאחר עליית יהודים להר הבית במהלך צום תשעה באב, החלו התפרעויות של ערבים במזרח ירושלים ובעיר העתיקה. ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח עם השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ושיבח אותם על ניהול העימותים באחריות ובשיקול דעת, "תוך שמירה על חופש הפולחן ליהודים בהר", כך נכתב בהודעה.

הבוקר (ב'), מיהרו להבהיר בלשכת ראש הממשלה בעקבות פניית גלי צה"ל כי אין שינוי בסטטוס קוו בהר הבית והכוונה הייתה לחופש ביקור של יהודים ולא לחופש פולחן שנשאר אסור ליהודים בלבד. יש לציין כי בהמשך ההודעה הראשונה שיצאה ממשרד ראש הממשלה נאמר כי, "חופש הפולחן בהר הבית יישמר באופן מלא גם למוסלמים, המציינים בימים הקרובים את יום עורפה וחג הקורבן".

כמה שעות לאחר אותה הבהרה, עולה כי התיקון של ראש הממשלה בא בעקבות בקשתה של ארצות הברית, כך פורסם בחדשות הערב של כאן 11. הדברים של בנט בעניין "חופש פולחן ליהודים" עוררו זעם בירדן, והממלכה ביקשה התייחסות של ארצות הברית, אשר מיהרה לפנות לירושלים בבקשה להסברים. 

יתכן שההתערבות של המעצמה האמריקאית באה בעקבות פגישתם הצפויה של עבדאללה מלך ירדן ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אשר צפויה להתקיים בעוד זמן קצר. מדובר במנהיג המזרח-תיכוני הראשון שיבקר בבית הלבן בתקופת כהונתו של ביידן, זאת כחל' מהניסיון של המעצמה לשפר את יחסיה עם הממלכה ההאשמית, יחסים שהגיעו לשפל בתקופת טראמפ. 

עוד מאירועי הר הבית אתמול, משטרת ישראל אפשרה לחבר הכנסת אחמד טיבי מהרשימה המשותפת להיכנס למתחם למרות שלא תיאם את הביקור יממה מראש מול קצין הכנסת כנדרש. לאחר שבתחילה סורב, ובניגוד לנהלים, נכנס חבר הכנסת טיבי למתחם הר הבית. חבר הכנסת איתמר בן גביר, יו"ר עוצמה יהודית, פנה במכתב תלונה ליו"ר הכנסת מיקי לוי, בטענה כי נוהל כניסת חברי כנסת להר נאכף בצורה גזענית. 

צילום: Jamal Awad/Flash90

"אתמול בט' באב העלה חבר הכנסת אחמד טיבי סרטון בעמוד הפייסבוק שלו, בו הוא מתעד הגעתו להר הבית ללא תיאום מראש וכאשר הוא מבקש להיכנס נאמר לו מפורשות על ידי הקצין כי כניסתו אינה מאושרת בשל אותו נוהל.  ח"כ טיבי הסביר לקצין כי הוא מוסלמי ולא יהודי ולכן הנוהל לא חל עליו, אלא שהקצין עשה מה שראוי וצריך לעשות קצין משטרה במדינת ישראל והסביר לו שהנוהל הוא נוהל ללא הבדל בין דת גזע ומין. טיבי המשיך להתעקש כאשר הסרטון למעשה מתעד פניות חוזרות ונשנות של הקצין לפיקוד אשר מעביר את המסר כי טיבי לא תיאם ולכן לא יכול להיכנס. בשלב מסוים בסרטון נוסף, נראה מגיע קצין שאף הוא מסביר ל טיבי (הפעם בשפה הערבית) כי קיים נוהל, וח"כ טיבי חייב תיאום כמו כל חבר כנסת, אלא שח"כ טיבי מודיע לקצין כי אינו מקבל ההנחיות ואילו הקצין אומר לו :זה כבר עניין שלך, ומאפשר לח"כ טיבי להיכנס."

"התנהלות זאת חמורה מאוד וממחישה בעיני גזענות נגד חברי כנסת יהודים", אמר בן גביר והוסיף כי "מתברר שדין אחד לחברי כנסת יהודים ודין אחר לח"כים הערבים. משטרת ישראל אוכפת בצורה גזענית נוהל ולמעשה אומרת לערבים שהם פטורים ממה שחברי כנסת יהודים חייבים בו, זו גזענות. אי אפשר להשלים עם תופעה כזאת ואני לא אשלים עם כך שמשטרת ישראל מאפשרת לערבים מה שהיא לא מאפשרת ליהודים".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן