פרו ורבו? פסק הלכה חדש אוסר על פונדקאות לאישה נשואה

פסק הלכה חדש מבית סדרת הספרים תחומין של מכון צומת קובע כי אישה נשואה לא יכולה לשמש פונדקאית, זאת בשל החשש לממזרות. בנוסף, "חשש של יצירת קשר פסול בין האישה הפונדקאית לבין האב המיועד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/07/21 11:00 כח בתמוז התשפא

פרו ורבו? פסק הלכה חדש אוסר על פונדקאות לאישה נשואה
צילום: shutterstock

סוגיית הפונדקאות מכילה בתוכה אתגרים רבים בתחום הרגשי והמשפחתי. נשיאת תינוק של אישה אחרת עלולה להוות אתגר וגם זכות גדולה עבור נשים זרות שמסייעות בהבאת ילדים של אחרים לעולם. עתה, עולה לדיון גם האתגר ההלכתי. 

בימים אלו יוצא לאור הכרך ה-41 מסדרת ספרי 'תחומין' של מכון צומת, אשר נועדה לשמש במה לחדשנות תורנית-הלכתית. הסדרה מאגדת את כלל רבני ישראל, דיינים ורבני ערים, ראשי ישיבות, רבנים חרדיים, רבני בית הלל, חוקרים אקדמאים ונשות הלכה. 

בגיליון האחרון עלתה הסוגיה האם מותר לאישה נשואה לשמש כאם פונדקאית? במאמרו, אוסר הרב אריה כץ לאישה נשואה לשמש פונדקאית מכמה סיבות. החשש לממזרות עבור הוולד, דיני הרחקות מהבעל, מה שעלול להוות פגיעה בשלום בית. החשש של יצירת קשר פסול בין האישה הפונדקאית לבין האב המיועד, חשש שבעלים מסוימים יכפו על נשותיהם לשמש כפונדקאיות תמורת תשלום ועוד.

למרות כל הנאמר, מדגיש הרב כץ כי "אישה נשואה שלמרות האיסור החליטה להיות אם פונדקאית, בדיעבד הוולד כשר ואין לחשוש לממזרות".

הסוגיה הזו זכתה להתייחסות נוספת בכרך של תחומין, כאשר הרב זאב ויטמן, רב בכיר וחבר מערכת תחומין, כתב כי: "יש להתנות במפורש שיישמרו כל גדרי הצניעות בין האישה לאבי התינוק המיועד".

עוד כתב הרב כי הדבר מותר והוסיף: "בכל פונדקאות יש להבטיח בהסכם שזוג ההורים המיועד לא יוכל להחליט שהפונדקאית תבצע הפלה כשאין לכך הצדקה הלכתית. מכיוון שרבים סבורים שאם הנולד היא הפונדקאית היולדת ולא בעלת הביצית, הרי שיש מקום לראות את הפונדקאית כמצווה על חינוך הילד לשמירות מצוות. לכן, כמו שבאימוץ האם היולדת יכולה ואולי אף אמורה לבקש למצוא לילד שלה משפחה שומרת מצוות שתגדל אותו, כך גם צריכה לנהוג הפונדקאית."

לעומת זאת, בפסק הלכה תקדימי משנת 2006, התיר הרב הראשי לישראל, שלמה עמאר, בפסק הלכה תקדימי לאשה נשואה לשמש בתור אם פונדקאית. על פי חוק הפונדקאות מאותה שנה, רק אישה רווקה יכולה לשמש פונדקאית בישראל. 

הרב התיר זאת לאישה מיעוטת יכולת, אשר נשואה 13 שנה ועברה כבר 5 הפלות להיעזר באישה נשואה לצורך הבאת תינוק. לאותה אישה לא היה את סכום הכסף הגבוה הנדרש לתהליך, והיא הצליחה למצוא אישה אחרת, נשואה, שהסכימה להיות עבורה אם פונדקאית בחינם. הראשון לציון שלח מכתב לוועדה לאישור הסכמי פונדקאות במשרד הבריאות, ובו פסק כי יש להתיר לאישה הנשואה לשמש לעבור את התהליך, וזאת משום שלרחם מוכנס עובר ולא זרע. 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן