באוניברסיטה העברית אישרו הפרדה באירועים

בשורה מפתיעה מגיעה מכיוונה של האוניברסיטה העברית. במוסד היוקרתי אישרו לערוך אירועים בהפרדה מגדרית. זאת לאחר מאבק של כמה שנים מצד סטודנטים דתיים. בכירים באוניברסיטה מתנגדים להחלטה: "ההתחשבות היא תמיד מצד אחד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/07/21 07:58 כב בתמוז התשפא

באוניברסיטה העברית אישרו הפרדה באירועים
האוניברסיטה העברית בהר הצופים, צילום: קובי גדעון פלאש 90

בשורה משמחת עבור הסטודנטים הדתיים באוניברסיטה העברית. אחרי שהנושא עורר סערה לא מעט שנים, החל מהשבוע אירועים לסטודנטים יוכלו להתקיים בהפרדה מגדרית. כך החליטה אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה. על פי המתווה באירועים של האוניברסיטה יהיו אזור משותף, אזור לגברים ואזור לנשים.

ההחלטה לאשר מגיעה אחרי בקשות חוזרות ונשנות של סטודנטים דתיים באוניברסיטה שהרגישו מודרים מהאירועים לסטודנטים. בכירים באוניברסיטה יצאו נגד המהלך וכינו אותו פוגעני. הרקטור ברק מדינה סיפר כי החלטת אגודת הסטודנטים תלויה באישור האוניברסיטה.  מדינה תקף את ההחלטה: "המדיניות הכללית שלנו נותרה ללא שינוי", הוא אמר, "באירועים של האוניברסיטה העברית אין הפרדה מגדרית או מגזרית. הפרדה מבטאת מסר פוגעני של הדרה ולכן היא אפליה".

ההחלטה על: "שילוב אוכלוסיות דתיות וקידום מרחב שוויוני ככל הניתן", אושרה בשבוע שעבר ברוב בוועידת אגודת הסטודנטים. בדברי הסבר שצורפו להחלטה נאמר כי: "לאחרונה "עלו בקשות ליצירת מרחבים המאפשרים השתתפות באירועים באופן נפרד מהמגדר השני".

אחת מהסטודנטיות הדתיות שהייתה מעורבת בגיבוש ההחלטה, סיפרה כי: "לא יכולתי ללכת להופעות של האגודה בגלל שלא היתה הפרדה. חשבנו איך אפשר לעשות את ההפרדה בצורה הכי טובה, כך שלא תפגע באף אחד. יש בסך הכל מעט סטודנטים שמעוניינים בכך, ולכן זה הוגן שהמתחמים הנפרדים יהיו בצד. הצביון החילוני של האוניברסיטה לא ייפגע. זה הסדר שיאפשר לכולם ליהנות מההופעות".

פרופ' דוד אנוך מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית תקף גם הוא את ההחלטה לאפשר הפרדה במוסד. אנוך אמר כי: "הפרדה משפיעה על צביון האירוע ומשדרת מסר ברור על מקומן של נשים במרחב הציבורי". אנוך הוסיף כי: "צריך להציע לכל מי שחושב שמדובר בעניין קטן, של התחשבות במיעוט חלש, לדמיין מצב שחלק מהרחבה יהיה ליהודים בלבד או רק לזוגות סטרייטים. הפרדה מגדרית באירועים, גם אם היא חלקית, פוגעת בכל מי ששוויון מגדרי יקר לו. ה'התחשבות' היא תמיד מצד אחד, ומאכזב לראות שסטודנטים, שרובם כנראה ליברלים, שוב נופלים בפח של הרטוריקה השקרית הזאת".

 

כזכור כבר בשנת 2016 הנושא עורר סערה בעקבות בקשה של סטודנטיות דתיות באוניברסיטה העברית, . הסטודנטיות, שלומדות בפקולטה למשפטים, הינן דתיות, וביקשו כי האוניברסיטה תציב במהלך נשף הסיום המתוכנן מחיצה, כך שיתאפשר גם להן לרקוד במהלכו בצניעות, ובדרך שתכבד את אורח חייהן. בהצבעה  אז  השתתפו כ-400 סטודנטים שלומדים משפטים, הוחלט ברוב של 211 קולות, לעומת 176, כי הריקודים בנשף ישארו במתכונתם הנוכחית, ללא הצבה של מחיצות עבור הסטודנטיות הדתיות. בעמוד הפייסבוק של הפקולטה נכתב: "בהחלטת רוב דמוקרטית, לא תוצבנה מחיצות בנשף".