מגפת הקורונה | הכשלים בהתנהלות הרשויות

מבקר המדינה פרסם היום את הדו"ח שבודק את הרשויות המקומיות. בהתמקדות על ההתמודדות עם נגיף הקורונה נמצאו כשלים רבים. פתיחה מאוחרת של מערכת החינוך וקנסות שלא נגבו

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/06/21 13:01 כ בתמוז התשפא

מגפת הקורונה | הכשלים בהתנהלות הרשויות
מבקר המדינה, צילום: אוליבייר פיטוסי/פלאש 90

חלק נוסף מדו"ח מבקר המדינה לשנת 2020 נחשף היום (ד') תוך התמקדות על הרשויות המקומיות, פרק מיוחד הוקדש להתמודדות עם נגיף הקורונה שפרץ במהלך השנה החולפת וערער את העולם כולו. מהדו"ח עולה כי במספר רב של תחומים הרשויות התנהלו שלא כסדר.

בסרטון שצורף לדברי ההסבר ניתן דגש לכמה מהכשלים העיקריים. לרשויות היה תפקיד חשוב מעין כמותו במשבר הקורונה, אך המבקר מצא כי כמעט מחצית מהרשויות לא נערכו כראוי. כ-82 אחוז מהרשויות התגוננו וציינו כי התקשו להתנהל כראוי משום עומס הנחיות מצד הממשלה שהעבירה להם הנחיות סותרות.

רמת שביעות הרצון של התושבים מתפקוד הרשויות

רמת שביעות הרצון של התושבים מתפקוד הרשויותצילום: מבקר המדינה

מהדו"ח עולה כי הרשויות חילקו קנסות בגובה של 7.3 מיליון שקלים, אך בפועל במהלך המגיפה פחות משליש מהדוחות נגבו. חלק מהרשויות לא ניצלו את תקני הרווחה שלהם בזמן שהאזרחים שיוועו לעזרה. גם על אגפי הרווחה הועברה ביקורת חמורה, הרווחה התקשתה לאתר את הזקוקים לעזרה.

פער ניכר בין חיוב הקנסות לגבייה בפועל

פער ניכר בין חיוב הקנסות לגבייה בפועלצילום: מבקר המדינה

נושא חמור שעלה מבדיקת המבקר היה כי גם כאשר קיבלו את אישור משרדי הבריאות והחינוך, הרשויות פתחו את בתי הספר באיחור.

גם נקודות אור יש בדו"ח, לפי המבקר, הרשויות הפגינו שימוש מיטבי ברשתות החברתיות בעת המגפה. בעקבות הנתונים המליץ מבקר המדינה לפעול ולשלב את נציגי ראשי הרשויות בתהליך גיבוש ההחלטות. כמו כן כדאי לבחון את ההתנהלות של הרשויות בזמן חירום.

הדרכים בהן הועברו ההנחיות לתושבים

הדרכים בהן הועברו ההנחיות לתושביםצילום: מבקר המדינה

לסיכום הדו"ח נכתב כי: לרשויות המקומיות תפקיד מרכזי בעיתות חירום: הן מחוייבות להמשך אספקת השירותים החיוניים לתושבים, הן מוציאות לפועל את מדיניות החירום הלאומית ויש להן תפקיד מרכזי בתהליכי הביצוע שלה.

המהלך להרחבת סמכויות האכיפה של פקחי הרשויות המקומיות הוא מהלך נכון וחיוני - מעבר להגדלת היקף כוח האדם העוסק באכיפה, לפקחים המקומיים יש היכרות טובה יותר עם השטח. יחד עם זאת, מאחר שהרשויות המקומיות מספקות שירותים לתושבים ולעסקים ונמצאות עימם לעיתים בקשר קרוב, לעיתים הן עשויות להתקשות להטיל קנסות כנדרש, ובמיוחד בתקופה של משבר שפגע בעסקים ותושבים רבים. במקרים שבהם הרשויות מתקשות לבצע אכיפה בתחומן, מומלץ שהן יגבירו את שיתוף הפעולה עם משטרת ישראל כדי להבטיח אכיפה כלל-ארצית לפי אמות מידה שוויוניות, שתסייע בבלימת התפשטות המגפה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן