בידיים שלו: לגנץ יש את הסמכות לסגור את גל"צ

שר הביטחון בני גנץ מדבר לא מעט על הרצון שלו לסגור את תחנת הרדיו הצבאית, בתום בירור שערך היועץ המשפטי למשרד הביטחון חוות הדעת היא כי סגירת התחנה לא תלויה בחקיקה

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/06/21 07:48 כ בתמוז התשפא

בידיים שלו: לגנץ יש את הסמכות לסגור את גל"צ
הסוף של התחנה הצה"לית, צילום: Moshe Shai/FLASH90

שר הביטחון בני גנץ ידוע בכוונותיו לגבי תחנת הרדיו הצבאית, גנץ כבר אמר מספר פעמים כי הוא מתכוון לסגור את התחנה. מסמך חדש שנחשף הבוקר (ד') מגלה כי שר הביטחון כבר עורך הכנות משפטיות לסגירה בפועל ומסתבר כי כל הקלפים בידיים שלו. 

על פי המסמך שנחשף הבוקר בידיעות אחרונות גנץ פנה ליועץ המשפטי של משרד הביטחון בבקשה לגבש חוות דעת שתקבע מה כולל ההליך המשפטי לסגירת התחנה ומי מוסמך לעשות זאת. המסקנה של היועץ הייתה אחת, סגירת התחנה נמצאת בסמכות שר הביטחון והרמטכ"ל כוכבי ואין צורך בחקיקה בכדי להניע את המהלך. 

בחוות הדעת כתב היועץ כי הקמת התחנה בספטמבר 1950 על ידי בן גוריון לא לוותה בחקיקה ולכן דינה ככל יחידה צבאית אחרת בצה"ל, אותה יכול לסגור הרמטכ"ל ושר הביטחון. חוות הדעת הועברה אל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

בתחילת החודש אמר גנץ על תחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל כי: "אני סבור שאין מקום להעסקת חיילים בתוכניות שמהותן פוליטיות וזה לא משנה אם זה תוקף אותי או אם זה בעדי",חיילי צה"ל צריכים להיות מרוחקים מכל עיסוק פוליטי שהוא, והתחנה ראוי לה שתהיה ממלכתית והיא מזמן הפסיקה להיות כזאת, מטבעה של תקשורת שכמובן עוסקת בנושאים אקטואליים ופוליטיים". זאת במענה לשאילתה שהגיש חבר הכנסת מש"ס משה אבוטבול בנוגע לחילול השבת המתמשך של חיילי התחנה, למרות שבעבר נקבע שרק עובדים אזרחיים יעשו זאת. 

כזכור, מפקד התחנה, שמעון אלקבץ מסיים את תפקידו באוגוסט הקרוב, עד כה לא נבחר מחליף לאלקבץ וייתכן שאם ימונה מפקד חדש מינויו יהיה זמני עד לסגירתה של התחנה. זאת בתנאי שגנץ ילך עם כוונותיו עד הסוף.

אלי אבידר, מספר ארבע ברשימת ישראל ביתנו, התנגד למהלך ומסר: ״כשחטיבה לא מתפקדת לא סוגרים את החטיבה - מחליפים מח"ט, מחליפים את שרשרת הפיקוד, ממנים מח"ט ותיק לתפקיד רוחב: כדי שישקם את היחידה. לא סוגרים. להרוס זה קל. לבנות קשה.״


גנץ על גלי צה"ל.