משנים כיוון | הממשלה מקדמת מתווה שימנע את פינוי אביתר

המתווה כולל בחינה מחודשת של מעמד הקרקעות, יוקם מוצב צבאי או מוסד חינוכי שישמור על המקום קיים, אך מרבית התושבים יעזבו והבתים יישארו על כנם. מנגד שר הביטחון סבור כי המקום יפונה בכל מקרה: "הנושא יטופל באופן הרגיש והנחוש ביותר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/06/21 18:42 יז בתמוז התשפא

משנים כיוון | הממשלה מקדמת מתווה שימנע את פינוי אביתר
הישוב אביתר, צילום: דוברות

אלפי שוטרי וחיילי מג"ב מצויים בכוננות לקראת פינוי היישוב אביתר, במסגרת המבצע שזכה לשם "אורים ותומים". אלא שבממשלה בוחנים אפשרות מחודשת ליצירת פתרון שימנע את הפינוי והחרבת המבנים הנמצאים בו. על פי פרסום באן חדשות, בימים האחרונים מקדמים בכירים בממשלה מתווה למניעת פינוי המאחז אביתר. הפשרה המתגבשת, לפי גורמים פוליטיים שמעורים במגעים: 

  • המדינה תבחן את מעמד הקרקעות באביתר - ואת הפיכת המאחז לחוקי.
  • במקום יוקם מוצב צבאי או מוסד חינוכי. אם יוחלט על מוסד חינוכי, ייתכן שמספר משפחות של אנשי צוות יתגוררו במאחז גם הן.
  • תושבי אביתר, או רובם המכריע - יעזבו. הבתים יישארו במקומם, ריקים. 
  • אם ניתן יהיה להסדיר את המאחז - הבתים יאוכלסו שוב בעתיד, באופן חוקי. 

המתווה הוא רק בשלב התיאורטי וטרם קיבל הסכמות מצד חברי הממשלה, שגם אם יסכימו למתווה הוא כנראה יכלול שינויים. ראש הממשלה נפתלי בנט תומך במציאת מתווה שימנע את פינוי היישוב, אך מי שצפוי להתנגד הוא שר הביטחון בני גנץ. היום (א') הוא מפרסם מכתב הבהרה לח"כ אריה דרעי בו הוא מציין כי אביתר יפונה בכל מקרה, היות והוא נבנה בחסות מבצע שומר החומות בצורה לא חוקית.

"אין מדובר בפינוי יישוב סדור ובגזירת גורל על משפחות" פתח גנץ את מכתבו. "במקרה דנן, מדובר בכניסה לשטח, שנעשתה בחסות מבצע שומר החומות, לא בצורה חוקית וללא כל אישור מהגורמים המוסמכים. לפיכך, דינו של המקום להתפנות". עוד הוסיף: "בימים האחרונים אני עוסק בניסיון להגיע לפינוי מוסכם של המקום. הנושא יטופל על ידי גורמי הביטחון ועל ידי באופן אישי באופן הרגיש ביותר והנחוש ביותר". לסיום אף כתב לדרעי: "אני פונה אליך כדמות ממלכתית וכמנהיג מוערך בציבור, ומבקש כי לא תיתן את ידך לעידוד התנהלות של רמיסת החוק וממליץ כי תפנה את מרצך לקרוא לתושבים לציית להנחיות גורמי האכיפה ולהתפנות מהמקום".


להורדת הקובץ

https://studio.youtube.com/video/G2qxW2c25Z4/edit