בדרך למשבר מדיני? בפולין החליטו למנוע השבת רכוש לניצולי שואה

שר החוץ של מדינת ישראל תקף היום בחריפות את החלטת הפרלמנט הפולני כי רכושם של ניצולי השואה לא יוחזר להם ולמשפחותיהם. "שום חוק לא ישנה את ההיסטוריה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/06/21 22:21 יד בתמוז התשפא

בדרך למשבר מדיני? בפולין החליטו למנוע השבת רכוש לניצולי שואה
שר החוץ יאיר לפיד, צילום: פלאש 90

בפרלמנט הפולני התקבלה היום (ה') החלטה שנויה במחלוקת. המדינה בה נרצחו מיוני יהודים העבירה הצעת חוק לפיה ניצולי שואה ובני משפחתם לא יקבלו חזרה את הקרקעות והרכוש שנלקחו מהם במהלך השואה. שר החוץ יאיר לפי מיהר לתקוף את ההחלטה.

בהודעה שפרסם לפיד אמר כי: "שום חוק לא ישנה את ההיסטוריה. החוק הפולני הוא חרפה ויפגע קשות ביחסים בין המדינות. מדינת ישראל תעמוד כחומת מגן להגנה על זיכרון השואה ועל כבוד ניצולי השואה ורכושם. פולין שעל אדמתה נרצחו מיליוני יהודים, יודעת מהו הדבר הנכון לעשות.

הצעת החוק הפולני, המונעת למעשה השבת רכוש יהודי, או פיצוי תמורתו, לידי ניצולי השואה וצאצאיהם, היא עוול נוראי וחרפה הפוגעת בזכויותיהם של ניצולי השואה וצאצאיהם ויוצאי הקהילות היהודיות, שחיו בפולין במשך מאות שנים. זהו צעד בלתי נתפס. מדובר בחוק לא מוסרי, זה יפגע קשות ביחסים בין המדינות. אנחנו רואים בחומרה ניסיון למנוע החזרת על הרכוש, שנגזל מיהודים ע"י הנאצים (ועוזריהם) במהלך השואה במדינות אירופה מלחזור לידי בעליו החוקיים.
 
שימור זיכרון השואה, דאגה לזכויות ניצולי השואה ובכלל זה סוגיית השבת הרכוש היהודי מתקופת השואה, הם רכיב מרכזי בהוייתה ובהגדרת זהותה של מדינת ישראל. זהו נדבך חשוב בפעילות משרד החוץ הישראלי. זוהי חובה ערכית, מוסרית והיסטורית, שכולנו נושאים בגאווה.
 
הצהרת טרזין, שהתקבלה בשנת 2009, קוראת לכל המדינות הרלוונטיות לפעול למען השבת רכוש יהודי, שנגזל בתקופת השואה. ישראל מצפה ממדינות אלו שיפעלו על פי עיקרון זה. העובדה שפולין מתנערת מהצהרה זו היא מדאיגה וחמורה ביותר".

כזכור, השר יאיר לפיד הוא בן לניצולי שואה. אביו טומי לפיד נולד בהונגריה וחי בה במהלך מלחמת העולם השנייה.


לפיד בכנסת.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן