מה המגזר הדתי חושב על מבצע "שומר החומות"?

אפקטיבי יותר מאשר "צוק איתן" אך לא מדובר בניצחון; לא יצליח להשיב את השקט לתושבי הדרום או להרתיע משמעותית את החמאס ונכשל בניסיון לרסק את הרצון של ארגון הטרור להיאבק בישראל | זה מה שהמגזר הדתי חושב על המבצע בדרום

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/06/21 14:25 כט בסיון התשפא

מה המגזר הדתי חושב על מבצע "שומר החומות"?
כיפת ברזל בימי שומר החומות, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

סקר מיוחד שהזמין הפרויקט לניצחון ישראל (IVP) של פורום מזרח תיכון-ישראל אותו ערך מכון מדגם, מלמד על תחושותיהם של אנשי המגזר הדתי בנוגע למבצע "שומר החומות". על פי תוצאות הסקר בפילוח המגזר הדתי בישראל, פחות מחצי מהנשאלים (45%) ענו שישראל היא זו שניצחה במערכה, בעוד 36% ענו כי אף אחד מהצדדים לא ניצח. 

בנוסף, כ-58% ענו ש"שומר החומות" היה מבצע אפקטיבי יותר מאשר מבצע "צוק איתן" ב2014. חצי מהנשאלים ענו כי לדעתם המבצע לא היה אפקטיבי בהשבת השקט לתושבי הדרום, קצת יותר מחצי מהנשאלים (54%) ענו כי המבצע היה אפקטיבי בהרתעה מול חמאס, אך נתון מרכזי מלמד כי כ-74% מהנשאלים בקרב המגזר הדתי ענו כי המבצע לא הצליח לרסק את הרצון של החמאס להמשיך ולהיאבק בישראל.

כ-79% מהנשאלים ענו כי "המבצע היה צריך להימשך עד לריסוק יכולת ורצון חמאס להילחם בישראל והחזרת השבויים והנעדרים", אך כ-70% השיבו כי הממשלה קיבלה החלטה נכונה שלא להכניס כוחות רגליים לרצועת עזה בשביל השגת המטרה הזו. 85% מהנשאלים ענו כי "לא ניתן להגיע להסכמות אמיתיות עם ארגוני טרור. הפתרון הוא רק תבוסה מוחלטת".  



 

למעלה מ-86% מהנשאלים טוענים כי ישראל צריכה להפחית אספקת חומרי בניין כולל ציוד דו שימושי, 77% טוענים כי ישראל צריכה למנוע מימון קטארי לרצועת עזה, ו-100% מהמשיבים ענו כי ישראל צריכה לחסל את מנהיגי חמאס גם בין מבצעים. 

המשיבים העמידו בראש הדירוג של מטרות ממשלת ישראל את השבת הבנים (43.6%) לאחר מכן את הרתעת חמאס (21.8%), פירוק חמאס מנשקו (17.6%) ושבירת רצון החמאס להמשיך להלחם (15%). 

כ-74% ענו כי הם מתנגדים להשקעה ישראלית בעזה, 65% טוענים כי ישראל לא צריכה למנוע מיהודים לעלות להר הבית או לעצור פינוי תושבים פלסטינים משיח ג'ראח. באשר לכיבוש עזה על מנת לעקור את חמאס אחת ולתמיד, יש רוב דחוק של 47.8% שמסכימים מול 42.2% שענו שישראל לא צריכה לכבוש את עזה. 87% ענו כי "אין שום אפשרות לפיוס עם חמאס. תבוסה מוחלטת של חמאס היא הדרך היחידה להביא את הסכסוך הזה לקיצו".



כ-40% ענו כי הגדרת הניצחון הישראלי על עזה היא כאשר "הפלסטינים מוותרים על המטרה שלהם לחסל את מדינת ישראל", ורק 14% ענו כי הסכם שלום וסיום הסכסוך הוא בעיניהם ניצחון ישראלי. בנוסף, קרוב ל084% ענו כי חשוב שמדינת ישראל תביס את אויביה. 

הסקר נערך בימים האחרונים על ידי מדגם ארצי מייצג של 503 אזרחים בגילאי 18 ומעלה טעות הדגימה: 4.4%. הסקר נערך באופן מקוון וטלפוני.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן