הקמת ממשלת השינוי | בנט ולפיד נפגשים, שקד הצטרפה

החלו הפגישות של ראשי גוש השינוי בכפר המכביה, אליהן הצטרפה שקד שאתמול הציגה תנאים להצטרפותה. בליכוד טענו כי לפיד לא יכול להעביר אל בנט את ראשות הממשלה, היועצת המשפטית של נשיא המדינה השיבה: "לא מספיק לטעון ״עלה בידי״, חייבים לפרט את הרכב הממשלה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 01/06/21 14:18 כא בסיון התשפא

הקמת ממשלת השינוי | בנט ולפיד נפגשים, שקד הצטרפה
בנט שקד ולפיד, צילום: פלאש 90

יממה ועוד כמה שעות לתום המנדט. ראשי יש עתיד וימינה החלו את פגישתם בכפר המכביה ברמת גן ומקווים שאחריה תושג התקדמות משמעותית במלאכת הרכבת הממשלה. פחות מיממה לאחר שהציבה שני תנאים משמעותיים לתמיכה בממשלה, הצטרפה לפגישה גם איילת שקד. בהמשך היום צפויות פגישות נוספות עם גדעון סער, אביגדור ליברמן ובני גנץ.

על לפיד לקוות כי בשעות הקרובות יצליח לגבור על המחלוקות הרבות שנותרו בגוש השינוי. בין היתר: הדרישות השונות של איילת שקד על מנת להצטרף לממשלה, פתרון הסכסוך על תיק החקלאות בין כחול לבן לישראל ביתנו, וגם האם יוותרו על חקיקה בנושא זכויות הקהילה הלהט"בית עבור התמיכה של רע"מ.

אחד מהתנאים אותם הציבה שקד, היה להחליף את יו"ר העבודה, מרב מיכאלי, כנציגת הממשלה בוועדה למינוי שופטים. בנוסף דורשת שקד גם את תיק הגליל והנגב שנמסר ליו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן.

בחדשות 12 פורסם כי דרישתה להחליף את מיכאלי מסתמנת ככזו שתתקבל. תיק הנגב והגליל יישארו אצל ליברמן. במקביל, קרב גדול של העבודה ומרץ מתנהל נגד פיצול תפקיד היועץ המשפטי ליועמ''ש לממשלה ותובע כללי למדינה, כפי שדורש יו"ר תקווה חדשה גדעון סער. בנוסף, עדיין קיימות מחלוקות על מספר המשרדים.

הדיווחים מכפר המכביה שונים מכניס לשכת עורכי הדין, שם טענה מרב מיכאלי כי הסיכומים שלה מול לפיד תקפים. "המשא ומתן שלי לא מול איילת שקד, העבודה נתנה את המנדט ללפיד ועשינו אותו מולו. הדברים חתומים וסגורים ואני לא רואה את הסיבה לשנות אותם. אם רוצים לפתוח מחדש את כל ההסכמים בואו נדבר על זה אבל לדעתי אין לזה זמן. אין לי עניין עם שקד - יש פה ממשלה שמנסים להקים, סיכמנו סיכומים ונעמוד בסיכומים שלנו".

הליכוד: על לפיד לפרט איזו ממשלה עלה בידיו להרכיב

במקביל לכל אלו הליכוד הודיעו הבוקר כי פנו ליועץ המשפטי של בית הנשיא ושל הכנסת בדרישה שח״כ לפיד יקיים את אותם התנאים להקמת הממשלה, שנדרשו בזמנו מרה״מ נתניהו. לפי הדרישות, לא ניתן להסתפק בהצהרה לקונית על הרכבת ממשלה כביכול אלא על ח״כ לפיד לפרט: האחד, איזו ממשלה עלה בידיו להרכיב, מהו הרכב הסיעות, האם מדובר בממשלת חילופים, ואם מדובר בממשלת חילופים מי יכהן כראש ממשלה חלופי.

דבר שני שהם דורשים, כי לפי חוק יסוד הממשלה רק ח״כ לפיד יכול לכהן ראשון כרה״מ ואין לו שום סמכות להעביר את התפקיד לח״כ בנט, עליו לא הוטל תפקיד הרכבת הממשלה. "היה ולא יתקיים תנאי אחד מהתנאים הללו אמורה להתחיל תקופת 21 הימים הקבועה בסעיף 10 לחוק יסוד הממשלה ביום 3.6.21 בשעה 00:00" נכתב בדרישה.

לאחר זמן קצר הודיעה היועצת המשפטית של נשיא המדינה כי היא מקבלת את עמדת הליכוד: "לא מספיק לטעון ״עלה בידי״, חייבים לפרט את הרכב הממשלה, האם מדובר בממשלת חילופים ומי הוא ראש הממשלה החליפי".

צילום: ללא