משרד החינוך: הלימודים לא יימשכו עד חודש אוגוסט

התכנית גובשה בכדי לצמצם את הפערים הרגשיים, החברתיים והלימודיים שצברו תלמידי ישראל לאורך משבר הקורונה, והיא תתן מענה מהגן ועד לכיתה י"א. בגילי גן ויסודי התכנית תפעל בין התאריכים ה-1.7.2021 ועד לתאריך ה- 21.7.2021

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/05/21 19:25 יב בסיון התשפא

משרד החינוך: הלימודים לא יימשכו עד חודש אוגוסט
בית ספר יסודי באפרת בתקופת הקורונה, צילום: Gershon Elinson/Flash90

תכנית "בתי הספר והגנים מלמדים בקיץ" של משרד החינוך יוצאת לדרך. התכנית גובשה על ידי גורמי המקצוע במשרד החינוך ומכוונת לצמצם את הפערים הרגשיים, החברתיים והלימודיים שצברו תלמידי ישראל לאורך משבר הקורונה. "התכנית שמה דגש על שמירת הרצף החינוכי, הגברת החוסן האישי, מוגנות התלמידים והקלת נטל התשלומים על ההורים", נכתב בהודעת המשרד.

גני הילדים

התכנית תפעל בין התאריכים ה-1.7.2021 ועד לתאריך ה-21.7.2021. התכנית תכלול פעילויות העשרה וחוויה כמו: פעילויות סביב ספרים, בשילוב תיאטרון, תיאטרון בובות ויצירה. היא תוכל לכלול גם פעילות של מוטוריקה עדינה, משחקי תנועה ופעילות גופנית. 

במסגרת התכנית השבועית ישולבו גם תכניות "מעברים" - ליצירת רצף חינוכי בין גן הילדים וכיתה א', ו"שמש בכיסים" בכדי לחזק את תחושת החוסן, הגברת תחושות של רווחה נפשית אישית והעמקת הקשרים החברתיים בחברת הילדים, באמצעות משחקים. 

  • תעשה עבודה ממוקדת עם ילדי הגן העולים לכיתה א' בתחומי הדעת שפה ומתמטיקה.
  • העבודה עם ילדים בגיל 3-4 תתמקד בהעשרת השפה הדבורה, העשרת אוצר המילים ותרגול של שיח. 
  • העבודה עם הילדים תעשה בקבוצות קטנות. 

בתי הספר היסודיים

התכנית תפעל בין התאריכים ה-1.7.2021 ועד לתאריך ה-21.7.2021. יומלץ שהתכנית תכלול פעילויות של העצמה רגשית-חברתית, פעילויות חברתיות, משחקים ותנועה. לצד אלו יתקיימו פעילויות העשרה, כאשר מידי יום יומלץ להקדיש שעה אחת, או יום מרוכז בשבוע לטובת אומנויות, ספורט, תנועה, תיאטרון, מוזיקה, מוזיאון, סיורים, טיולים ולמידה חוץ כיתתית. בתי הספר יוכלו גם לתכנן שבוע חקר המצאות ותגליות, שבוע summer school או שבוע אתגרי בספורט.

  • כיתות א-ב יעסקו במקצועות הליבה: שפה ומתמטיקה. 
  • כיתות ג-ד מיקוד הלמידה יהיה בתחום השפה, המתמטיקה והאנגלית. 
  • כיתות ה-ו: מיקוד הלמידה יהיה בתחום השפה, המתמטיקה והאנגלית. 

בתי הספר העל יסודיים

התכנית תחל לפעול מהתאריך ה- 21.6.2021 ותמשך באופן גמיש על פי החלטת בית הספר וצורכי התלמידים. התכנית תאפשר מענה מותאם לקבוצות רלוונטיות או לכלל התלמידים במשך תקופות משתנות, הכל לפי שיקול דעתו של מנהל ביה״ס ובכפוף לאבחון הספיציפי באשר למוסד החינוכי ולמשאבים המוקצים. 

ההיבטים הרגשיים והחברתיים יתמקדו בהעצמה רגשית וסדנאות חוסן, חיזוק תחושת השייכות, פעילויות הכנה לצה"ל, התנדבות בקהילה, סיורי מורשת ושל"ח וכן קורסי העשרה בתחומי רוח וחברה. 

  • המיקוד יהיה במקצועות ליבה:  שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים. 
  • בכיתות ט' יינתן לתלמידים מענה ממוקד נוסף לקראת המעבר שלהם לתיכון, בדגש על מיומנויות של המאה ה-21, בהן: למידה עצמית, בינתחומית ואוריינות דיגיטלית. המענים יכללו מיקוד במקצועת הליבה ובמקצועות ההבחנות בהמשך.
  • העבודה עם תלמדי י-יא תעסוק בהכנתם להבחנות במקצועות בהם הם צפויים להבחן בבגרות.  

בראשית שנת הלימודים הבאה, תשפ"ב, בתי הספר יערכו מיפויים כדי לבדוק את רמת התלמידים במקצועות הליבה: שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים, בהתאם לשכבת הגיל הרלוונטית ויערכו ניטור למיפוי פערים רגשיים.

מודל השתתפות ההורים

משרד החינוך יקצה תקציב לטובת חלוקת מלגות לתלמידים נזקקים על פי הצורך ובהתאם לשיקול הדעת של בתי הספר והרשויות.

  • רשויות באשכולות למ"ס 4-1:  ההורים אינם משתתפים במימון התכנית.
  • רשויות באשכולות למ"ס 7-5: נוסף על השתתפות משרד החינוך והרשויות במימון, גובה השתתפות ההורים הוא 300 שקלים לכל תלמיד בכיתות גן עד ו' למשך כל התכנית (20 שקלים ליום). 
  • רשויות באשכולות למ"ס 10-8: נוסף על השתתפות משרד החינוך במימון, גובה השתתפות של ההורים הוא 450 שקלים לכל תלמיד בכיתות גן עד ו' למשך כל התכנית (30 שקלים ליום).
  • בתי הספר העל יסודיים יוכלו להשתמש בתכניות קיימות ובאמצעות התקציב החדש להרחיב אותן (כמו: המחצית השלישית וליב"ם). במסגרת התכנית בית הספר רשאי לגבות תשלום של דמי רצינות בגובה של עד 30 שקלים ליום, יעוגן באופן דיפרנציאלי.