מנותקים: משרד החינוך אוסר על תלמידים באזורי הסיכון לצאת לפנימיות

מוסדות חינוך שנמצאים מחוץ לטווחי הרקטות, ואין עליהם אף מגבלה של פיקוד העורף - יכולים לקיים לימודים כשגרה, אך משרד החינוך אוסר עליהם להחזיר ללימודים ולפנימיות את התלמידים שמתגוררים באזורי הסיכון. הסיבה: הנסיעה בדרכים מסוכנת

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 18/05/21 12:32 ז בסיון התשפא

מנותקים: משרד החינוך אוסר על תלמידים באזורי הסיכון לצאת לפנימיות
למה תלמידים מאזורי הסיכון לא יכולים לחזור ללימודים?, צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

מבצע 'שומר החומות' נכנס ליומו ה-9, והתקיפות בעזה וירי הרקטות לעבר שטח ישראל נמשך. הוראות פיקוד העורף המעודכנות, אוסרות על קיום לימודים בעוטף עזה, מערב לכיש, לכיש, מערב הנגב, מרכז הנגב, דרום השפלה, שפלה, דן, שרון וירקון.

אך למרות זאת, מוסדות חינוך רבים שנמצאים מחוץ לאזורים אלו ויכולים לחזור לפעילות רגילה, קיבלו הוראה ממשרד החינוך שלא להחזיר ללימודים דווקא את התלמידים שמתגוררים באזורי הסיכון, כשהסיבה לא ברורה.

הנחיית משרד החינוך מציינת כי, "ביתר אזורי הארץ בהם מתקיימת שגרת לימודים, יחזרו כפרי הנוער והפנימיות לפעול תוך הקפדה שלא להחזיר אליהם תלמידים שמתגוררים באזורים שהוגבלו על ידי פיקוד העורף", כך נכתב אך לא צוינה הסיבה לכך. 

באולפנה באיזור השומרון הפיצו להורי התלמידות את ההודעה הבאה: "ברוך ה' קיבלנו אישור לשוב ללימודים ולפנימייה, אך לצערנו נאסר עלינו כרגע (עד יום חמישי הקרוב) להחזיר לאולפנה בנות המתגוררות באיזורי הסיכון. מאחר ובאולפנה מדובר במיעוט, החלטנו לשוב לשגרה מחר אך בנות המתגוררות בישובים הבאים, ישובו לאולפנה כשפיקוד העורף יאפשר, בתקווה שבהקדם האפשרי".

משרד החינוך נימק את ההחלטה ואמר: "אנחנו פועלים לפי הנחיות פיקוד העורף כדי לא לסכן את התלמידים בנסיעה בדרכים". 

"אנחנו נמצאים כעת בקונפליקטים לא פשוטים אל מול התלמידים וההורים"

במוסדות חינוך רבים זועמים על משרד החינוך וההנחיות שהעבירו להם, כאשר הבוקר (ג') ראש אולפנה מוכרת הגיב לכך במכתב שנשלח לראש המנהל לחינוך התיישבותי, אילנה נולמן ואמר: "בהנחיות שהורדתם אלינו קיים אי היגיון והדבר מתסכל מאוד".

במכתב שהופץ ומייצג את ראשי המוסדות נכתב: "מבחינת נוכחות במוסד - אנו מוסד פנימייתי לבנות המגיעות מכל הארץ. הבנות המגיעות מאזורים מוגבלים ומגיעות לפנימייה שנמצאת באזור לא מוגבל, יכולות להרוויח כמה ימי שקט אצלנו. דווקא בימים כאלה, הכי נכון ומתבקש למוסדות פנימייתיים הנמצאים באזורים לא מוגבלים, לפתוח שעריהם עבור תלמידים מהאזורים החמים".

טענה נוספת במכתב לראש המנהל היא שגם בנות שגרות באזורים לא מוגבלים, יש לעיתים צורך הכרחי לעבור באזורים מוגבלים אחרים: "מה ההבדל ביניהן לבין תלמידות מאותן אזורים שאוסרים עליהם לחזור לפנימייה?", תוהה ראש האולפנה.
 
"כיצד נוכל למנוע מהורה המעוניין להסיע את ביתו או לקחת אחריות מלאה על משך הנסיעה שביתו עושה בדרכה לאולפנה? אם כל עניין ההגעה לאולפנה והחזרה הביתה באחריות ההורים ובאישורם המלא, נצטרך לאפשר זאת", הוא שואל ומוסיף כי, "באופן כללי, ה'איפה ואיפה' שאנו נאלצים לעשות במציאות זו עם תלמידותינו, קשה לנו מאוד". 

"לסיכום", הוא אומר בפנייה לראש המנהל לחינוך התיישבותי, "המוסדות הפנימייתיים שתלמידיהם מגיעים מאזורים שונים בארץ, נמצאים כעת בקונפליקטים לא פשוטים אל מול התלמידים וההורים. אנו מבקשים מכם, לנסות ולהגיע להסדרים המתחשבים בשאלות הצפות כאן ולתת לנו תשובות המיישבות את הדעת". 
 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן