יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ: "המתפרעים הם מיעוט קטן ועברייני"

ח"כ ניצן הורוביץ כואב על ההסתה נגד המגזר הערבי, דואג לאנשי הדרום ולוד וחושב שיש לטפל בעזה: "לאחר פעולות התגובה, יש לחתור למניעת הסלמה ולמנוע הידרדרות לסבב לחימה ממושך. ובעיקר יש לפעול סוף-סוף כדי למנוע את הסבב הבא" | יו"ר העבודה: "זה היה לילה קשה בגלל אלימות קשה של אזרחים ערבים. הדו קיום בישראל אף פעם לא היה מושלם, אבל חיינו אותו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/05/21 11:22 א בסיון התשפא

יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ: "המתפרעים הם מיעוט קטן ועברייני"
ניצן הורוביץ, צילום: פלאש 90, גילי יערי

אחרי יומיים של התפרעויות ורקטות שנופלות בכל הארץ , כותב הבוקר (ד) יו"ר מרץ מכתב לאזרחים: "יממה קשה מנשוא עברה על ישראל, ובעת הזו אסור לשתוק. ההצתות והאלימות בלוד וביישובים אחרים, מטחי הטילים על ערי ישראל - אלו פשעים בלתי נסבלים. אי אפשר לתאר סיטואציה שבה אזרחים חשים אימה ופחד כשהם מסוגרים בבתיהם. "

הורוביץ מגנה את האלימות והמתפרעים, ולא נוקב באשמים: "שיהיה ברור: התפרעויות, תקיפת נוסעים, ונדליזם והצתות הם פשעים חמורים. חידלו מאלימות, אל תהרסו את הבית שלנו מבפנים! המשטרה חייבת לשמור על חיי האזרחים, לטפל באופן מיידי בפורעים, ולמנוע פגיעה ומעשי לינץ׳."

עם זאת הוא מתייחס להסתה נגד החברה ערבית והמצב בעזה: "יחד עם זאת, אסור להיגרר להסתה נגד כלל החברה הערבית ונגד הסיכוי לחיים משותפים בישראל. המתפרעים הם מיעוט קטן ועברייני. הרוב המוחלט של הציבור הערבי שומר חוק. וחשוב גם לומר - הממשלה לא עשתה דבר, במשך שנים, כדי לטפל בבעיות השורש בחברה הערבית, ולא נקפה אצבע כדי להתמודד עם הפשיעה והאלימות. 
וביחס לעזה - חמאס ביצע ירי טילים מחריד על ערים וישובים. לעולם לא תהיה לכך הצדקה. לאחר פעולות התגובה, יש לחתור למניעת הסלמה ולמנוע הידרדרות לסבב לחימה ממושך. ובעיקר יש לפעול סוף-סוף כדי למנוע את הסבב הבא. "

הורוביץ מאשים כמו חבריו לגוש, את ראש הממשלה : "ממשלות נתניהו לא עשו דבר כדי לפתור הבעיה בעזה. סבב אחר סבב, מבצע אחר מבצע, וכלום לא משתנה. מדיניותו המוצהרת של נתניהו כלפי עזה וחמאס היא לא לעשות כלום ולא לשנות כלום, אלא להשאיר את עזה מבעבעת על האש, ולנסות לשלוט בגובה הלהבות על-ידי העברת דולרים מדי חודש ופעולות תגמול - הכל כדי לשרת את מטרת העל: למנוע תהליך מדיני עם הפלסטינים. זו המדיניות שלו ואת המחיר משלמים תושבי העוטף והישראלים כולם כבר שנים רבות. "

גם יו"ר העבודה מרב מיכאלי הגיבה לאירועים הקשים שפוקדים את המדינה  מירי הרקטות ועד האלימות בערים המעורבות: "אני קוראת לאזרחיות והאזרחים הערבים - וגם ליהודים - לא לתת לקיצוניים לנהל אותנו. הרוב כאן מאמינה ומאמין בשוויון, בשותפות, בשלום. בסופו של דבר אנחנו נחליף את שלטון ההסתה ששולט כאן ונעשה כאן מציאות טובה בהרבה, לכולנו."

מיכאלי רשמה על התחושות הקשות מאירועי אמש בו רבבות ישראלים רצו למקלטים: "ישראל שקטה מאד הבוקר. אנחנו מתאוששות ומתאוששים מהלילה הקשה שעבר עלינו. לילה קשה מאד עבר עלינו. רצנו שוב ושוב למרחבים מוגנים, ספגנו פגיעות, ספגנו אבידות, הרגענו ילדות וילדים, שכנות ובני משפחה."

בדבריה הסיברה כי גם הפגיעה באזרחים היהודים בערים המעורבות: "אבל זה היה לילה קשה לא רק בגלל הטילים של חמאס. זה היה לילה קשה בגלל אלימות קשה של אזרחים ערבים, בגלל שריפת בית כנסת, מלון, מסעדה. נגד האלימות הזאת לא מספיק להפעיל את המשטרה. זאת אלימות שכולם חייבים לגנות. נגד האלימות הזאת כולנו חייבות וחייבים להתגייס." 

יו"ר העבודה מסיברה שהדו קיום תמיד היה רעוע: "הדו קיום בישראל אף פעם לא היה מושלם, אבל חיינו אותו. יש הרבה מאד אזרחיות ואזרחים, יהודים וערבים, שעובדים כדי שהוא יתקיים ויתחזק, ויש כאלה - יהודים וערבים - שמנסים לחבל בו. בנימין נתניהו הוא אחד המחרבים הראשיים. בשגרת ההסתה שלו נגד האזרחיות והאזרחים הערבים, בדה-לגיטימציה שהוא עושה להןם, בטיפוח כוחות גזעניים והרסניים בימין היהודי הקיצוני. כמו שהוא מטפח את חמאס, בשביל לא לאפשר הסדר עם הרשות הפלסטינית, ככה הוא מטפח את הקיצוניים בתוך ישראל, כדי למנוע דו קיום ראוי. זה מה שמחזיק אותו בשלטון. "

"אבל אף אחד מהדברים האלה הוא לא הצדקה לאלימות. כי ככל שיש להנהגה אחריות, יש אחריות גם על כל אחת ואחד מאתנו.", מיכאלי הוסיפה "אלה החיים שלנו. אנחנו חייבות וחייבים לקחת אותם בידיים, ולשמור עליהם. לשמור על החיים המשותפים שלנו כאן."
 
"כמנהיגה שעובדת למען שוויון ושותפות שנים ארוכות לפני שבאתי לעשות את זה בפוליטיקה, אני קוראת לחברותי וחברי בהנהגה לקרוא כל אחת ואחד לציבור שלו. להתעשת. להרגיע. לקחת אחריות." 

"אני שומעת את חברת הכנסת אבתיסאם מראענה מגנה את האלימות הזאת ואומרת שחייבות וחייבים לעצור אותה כדי שהמצב לא יהפוך לבלתי הפיך. אני שומעת את ח"כ עיסאווי פריג' שקורא לרוב הדומם להשמיע קול נגד מיעוט שלוקח אותנו למקומות אפלים ומסוכנים, ואני קוראת לכל שאר הח"כים הערבים להצטרף גם הם לקריאות האלה. אני קוראת לאזרחיות והאזרחים ערבים - וגם ליהודים - לא לתת לקיצוניים לנהל אותנו. לא להגרר לשנאה ופחד. הרוב כאן מאמינה ומאמין בשוויון, בשותפות, בשלום. בסופו של דבר אנחנו נחליף את שלטון ההסתה ששולט כאן ונעשה כאן מציאות טובה בהרבה, לכולנו." 

"ואני קוראת לנשים לזכור שיש לנו כח בידיים ושאנחנו צריכות להשתמש בו. בואו לא ניתן לקבוצת גברים מחרחרת מלחמה בחברה שלנו להכתיב את הטון האלים הזה. "

"לילה קשה עבר על ארצנו, אבל לא נישבר, לא נכנע, נתרומם ונתחזק ונחזור למציאות שבה דו הקיום בישראל, גם אם הוא לא היה מושלם, חי וקיים." סיימה מיכאלי את דבריה

מרב מיכאלי. תשב עם בנט וסער?

מרב מיכאלי. תשב עם בנט וסער?צילום: Tomer Neuberg/Flash90