משה ליאון לחדשות כיפה: "אנחנו רוצים שקט ושלווה בירושלים"

בראיון חגיגי לרגל יום ירושלים שיחול בשבוע הבא, מספר ראש עיריית ירושלים על שנת הקורונה הקשה, על הסיכוי שיעבור לפוליטיקה הארצית, על היחס שלו להר הבית: "חי עם הסטטוס קוו בשלום", ומתייחס לחגיגת ריקוד הדגלים: "נעשה הכול כדי שיעבור בשקט"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 07/05/21 00:06 כה באייר התשפא

משה ליאון לחדשות כיפה: "אנחנו רוצים שקט ושלווה בירושלים"
משה ליאון, ראש עיריית ירושלים, צילום: חדשות כיפה

כבר למעלה משנתיים שמשה ליאון יושב על כיסא ראש העיר ירושלים, לאחר שניצח את עופר ברקוביץ' בסיבוב השני בבחירות המוניציפליות ונבחר להוביל את העיר. בשונה מהפוליטיקה הארצית אשר תקועה בפלונטר פוליטי סבוך ללא כל אפשרות לגישור בין המפלגות, דווקא ליאון, אשר משמש בתפקיד ראש העירייה ללא סיעה משלו, הצליח להקים קואליציה מתפקדת ומגוונת מכל שכבות האוכלוסייה בעיר.

מאז שנבחר, החל ליאון לפעול לשדרוג ושיפור התשתיות בעיר, בניית מרכזי עסקים, קידום תכניות בניה, בניית מסלולי רכבת קלה חדשים, כך שאין אדם אשר מגיע לירושלים ולא שם לב כי העיר בעיצומה של מהפכת בניה ושדרוג אשר לא נראו בשנים האחרונות.  

הדבר הראשון שבולט בירושלים הוא התשתיות. העיר בתנופת בנייה אינטנסיבית ומאסיבית, אך יש לא מעט תלונות של תושבים. מה אתה אומר לתושבים שחשים אי נוחות, ומה הצפי לסיום? 

"כשעושים שיפוצים זה לא נוח. גם כשאיש פרטי משפץ את ביתו זה לא נוח. אין ספק שתקופת השיפוצים היא תקופה לא נוחה. אבל דבר אחד אני יכול להבטיח - אנחנו עושים את הכל כדי שזאת תהיה תקופה קצרה, אבל אחר כך נקבל דבר יפהפה". 

"אחרי שנתיים וחצי של עבודה אני יכול לומר שיש תוצאות, רחובות ששיפצנו וחידשנו, יוצאים דברים יפהפיים, לכן טיפה סבלנות, אנחנו בעיצומה של העבודה, וכל עבודה שהתחלנו - מסתיימת, אגב אין אף עבודה בעיר שתקועה. כל העבודות - עובדים עליהם ועושים כל מאמץ לסיים. שנת הקורונה, היא בהחלט הייתה שנה שהגברנו את המאמצים כדי לסיים את ההשפעות כמה שיותר מהר".

לאחרונה סביב חודש הרמדאן, יש הרבה מתיחויות בין ערבים ליהודים, ואתה אפילו גינית את האלימות משני הצדדים ואת המצעד של להב"ה. בשבוע הבא יש את ריקוד הדגלים המסורתי, יש היערכות מצב מחודשת ביטחונית וגם בעקבות האסון במירון?

"בוא נעשה צדק עם ריקוד הדגלים, אי אפשר להשוות חס וחלילה את ריקוד הדגלים להפגנה של להב"ה. זה מצעד מבורך מאוד, של כל בני הנוער, של הציונות הדתית מכל רחבי הארץ. מה שכן, יש היערכות מיוחדת, למצעד הדגלים, המשטרה והעירייה יושבים ביחד ועושים הכול על מנת שהכול יעבור בשלום בעזרת ה'", הבהיר ליאון. 

"לא צריך להתגרות באף אחד כשעושים את ריקוד הדגלים", הוסיף ראש העיר, "זו שמחה שלנו, שמחת יום ירושלים, שחרורה של ירושלים. ובסופו של דבר, אנחנו נעשה הכול על מנת שזה יעבור בשמחה ובשקט". 

ריקוד דגלים. ארכיון

ריקוד דגלים. ארכיוןצילום: פלאש 90. נתי שוחט

שבוע בלבד אחרי האסון במירון, שגבה את חייהם של 45 אנשים, ישנו חשש מחזרה של תמונות דומות גם בחגיגת ריקוד הדגלים שתתקיים ביום שני הקרוב. ראש עיריית ירושלים, טוען כי, "בוא נאמר את האמת. אין אירוע בירושלים שדומה למירון. אנחנו בכל אירוע מתייחסים בכל הרצינות. יש את ברכת הכהנים, את חג השבועות ויום ירושלים. אנחנו מתייחסים לכל אירוע בצורה הרצינית ביותר, תחת אישור מהנדסים והמשטרה. אנחנו עושים בסופו של דבר את מה שמנחים אותנו. אין שום סיבה שגם הפעם לא נערך בצורה הזו, אם לא יותר. אם יש הפקות לקחים ממה שקרה במירון, אנחנו צריכים להפיק אותן וגם לאמץ את המסקנות".

בשבוע שעבר נדחו הבחירות לרשות הפלשתינית, בעיקר בעקבות הדרישה של הפלשתינים, שלא נענתה, לפיה תושבי מזרח ירושלים ישתתפו בבחירות. ליאון התייחס לדרישה ואמר: "דרישה מופרכת. יש מקום אחד שאפשר להשתתף בבחירות והוא לעיריית ירושלים, זה המקום של תושבי מזרח ירושלים, לדעתי רובם רוצים בזה. ולכן הדרישה שלהם מופרכת. זה אמנם לא תלוי בי אבל אני בהחלט מתנגד לבחירות האלה". 

אתה לקראת אמצע הקדנציה שלך בראשות העירייה, עם קואליציה רחבה, אתה חושב שתצליח גם במישור הלאומי שנמצא בפלונטר סבוך?

"אני מכיר היטב את המישור הלאומי, כי הגעתי משם. הייתי מנכ"ל משרד ראש הממשלה ב-1999 עד 1997, ואני מכיר את הפוליטיקה הלאומית בצורה מיוחדת ולעומק. אני לא משווה בין הפוליטיקה המקומית לזו הלאומית. כאן צריך לעשות את העבודה לטובת התושבים, והתושבים הם מכל המפלגות".  

מתכוון להמשיך לעוד קדנציה בעירייה?

"המקום שלי הוא כאן, כראש עיריית ירושלים, כל עוד כוחי במותניי".

אז אין מעבר לפוליטיקה הארצית? 

"אין מעבר. לא רצוי ולא צפוי". 

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון

ראש עיריית ירושלים, משה ליאוןצילום: חדשות כיפה

ירושלים עברה את אחת השנים הקשות שלה מבחינה תיירותית בגלל הקורונה, עסקים נסגרו וכמעט ולא היו תיירים, איך אתה מסכם את זה מהזווית שלך, ומה הלאה?

"זאת הייתה שנה קשה מאוד, גם מבחינת אחריות, אתה לא יודע מה יהיה מחר, האם המגפה תגבר, האם יידבקו עוד אנשים, איך אנחנו מונעים את ההידבקויות האלה, איך אנחנו שומרים על אלה שנדבקו שהמצב שלהם לא יוחמר? בין השאר, התוצאה הייתה שחלק מהעסקים נסגרו, גם התיירות וגם המסעדות, עשינו הכול, על מנת להקל על בעלי העסקים. בשנייה שישחררו אותנו מהכבלים האלה של הנחיות הריחוק והכינוסים, אנחנו הראשונים שנצמח ונעלה ונצא מהמשבר, אנחנו מחכים שהתיירים יבואו". 

שדירות ממילא בירושלים, למצולמים אין קשר לכתבה

שדירות ממילא בירושלים בתקופת הקורונה.צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

איזה פרויקטים צפויים בקרוב כדי לתת את הפוש לעיר?

"אנחנו דואגים לעשות קיץ שמח בעיר. אומני רחוב, הופעות מדי יום במקומות שונים ברחבי העיר, אנחנו מרימים את העיר בכל מקום אפשרי". 

"אני מכבד את הסטטוס קוו וחי איתו בשלום"

סוגיית הר הבית היא אחת הסוגיות הנפיצות בישראל, כאשר בשנים האחרונות ישנה עלייה במספר היהודים שעולים להר, אך מספרם עדיין מצומצם והצעדים שלהם מוגבלים.  לפני מספר ימים, סגרה המשטרה את הר הבית בפני יהודים בטענה כי כבכל שנה, בעשרת הימים האחרונים של הרמדאן ההר נסגר לעליית יהודים, על מנת למנוע את התחממות הגזרה.

ראש עיריית ירושלים, טוען כי יחד עם זאת שהוא לא זה שמקבל את ההחלטות על הר הבית, הוא גם תומך בשמירה על הסטטוס קוו: "רוב היהודים אינם עולים להר הבית, רוב הרבנים טוענים שאין לעלות להר הבית. ה'סטטוס קוו', הוא חשוב מאוד. אנחנו מעדיפים לשמור עליו ושיהיה שקט לכולם. מאשר להתחיל לשנות אותו ובהתאם לכל יתחילו תנודות. אנחנו רוצים שקט ושלווה בירושלים, לא תוך כדי כניעה חס וחלילה. אני מכבד את הסטטוס קוו וחי איתו בשלום". 

ארכיון

יהודים בהר הבית. ארכיוןצילום: חיים קרויזר, מטה ארגוני המקדש

ביום ירושלים, הר הבית יישאר סגור? 

"צריך להבין, שהר הבית, פתוח או סגור - זה לא אני מחליט, זה לא בידיי ולא שואלים אותי. מי שמחליט על זה זאת המשטרה, המל"ל וממשלת ישראל. הר הבית והכותל הם בירושלים אבל לא תחת אחריותי המוניציפאלית", אמר ליאון, והדגיש גם לגבי המתחים בין נשות הכותל למתפללים החרדים: "סטטוס קוו. מה שהיה הוא שיהיה. זה מה שצריך לעשות, ולא לשנות בשום דבר את הסטטוס קוו. כל כך הרבה דנים בזה, ולמזלי אני לא אחראי על הכותל".

לרגל יום ירושלים ה-54, איחל משה ליאון, "שכל תכניותיי לירושלים - תתקיימנה. ואז למעשה התושבים יהיו מאושרים ומרוצים. אני חושב שירושלים לקראת שגשוג, גם כלכלי וגם מבחינת אוכלוסייה. אני קורא לתושבים מרחבי הארץ לבוא לגור כאן בירושלים. אנחנו בונים אלפי יחידות דיור. אני מאחל לירושלים להמשיך ולעלות מעלה מעלה כמו שקרה בשנים האחרונות".