הנציב קבע: מח"ש פעלה כנדרש בחקירת מות אהוביה סנדק

נציב תלונות הציבור, דוד רוזן, דחה את התלונות על התנהלות מח"ש בחקירת השוטרים המעורבים במותו של סנדק ז"ל | בתשובת הנציב נחשפה התנהלותה של ראש מח"ש קרן בר מנחם, שטענה כי לא ידעה על החשד לביצוע עבירה מצד השוטרים, וסברה כי טענות הנערים נאמרו ב"סערת רגשות"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 29/04/21 22:56 יז באייר התשפא

הנציב קבע: מח"ש פעלה כנדרש בחקירת מות אהוביה סנדק
הנציב דוד רוזן. דחה את התלונה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נציב תלונות הציבור, דוד רוזן, השיב היום (ה') לתלונות הארגונים 'חוננו' ו'לביא', נגד ראש מח"ש קרן בר מנחם, בגין התערבותה הפסולה בחקירת השוטרים המעורבים בהרג הנער אהוביה סנדק ז"ל, בכך שהורתה שלא לחקור בזמן אמת את השוטרים המעורבים באירוע הקשה. עוד נטען בתלונה כי התנהלותה פגעה בחקירה ואיפשרה לשוטרים לתאם גירסאות במשך מספר ימים.

בתשובת הנציב לתלונה נחשפה גרסתה של בר מנחם, בה היא מודה לראשונה כי הורתה שלא לחקור את בלשי ימ"ר ש"י המעורבים בהרג סנדק ז"ל, וכי ההוראה לפתיחה בחקירה הגיעה ממומי למברגר, ורק כעבור מספר ימים מהתאונה.

לפי גרסת ראש מח"ש, ההוראה שלא לחקור את השוטרים, ניתנה כיוון שהיא לא ידעה כי קיים חשד לפלילים של השוטרים. יש לציין, כי כבר שעות לאחר האירוע נחשף בכלי התקשורת כי היה ניגוח של ניידת המשטרה ברכב הנערים, וכן פורסמה גרסת עורכי דינם של הנערים שסיפרו כי הניגוח המשטרתי הוא שהוביל לתוצאה הקטלנית ולהריגתו של אהוביה סנדק ז"ל.

ההפגנות בעקבות מותו של אהוביה סנדק

ההפגנות בעקבות מותו של אהוביה סנדקצילום: ללא

לדברי ראש מח"ש, רק ביום המחרת, נודע לה כי ישנו חשד לפלילים במעשי השוטרים, וזאת בעקבות תלונת ארגון חוננו. הנציב רוזן, עימת את בר מנחם גם עם טענות סגנה, עו"ד משה סעדה, שטען כי כבר ביום האירוע טענו הנערים לרצח בידי השוטרים. על טענה זו ענתה בר מנחם כי סברה שהטענות של הנערים על רצח חברם נאמרו בסערת רגשות, ותו לא. 

"באשר לטענת עו"ד סעדה", כתב הנציב, "לפיה שעות בודדות לאחר האירוע טען אחד העצורים בחקירתו, כי 'הכל שקרים ורצחו את החבר שלי', טענה עו"ד בר מנחם, כי מדובר היה בהטחת אשמה כללית נגד השוטרים, הנעדרת תיאור עובדתי בדבר התרחשות האירוע, וכי נראה שזו נאמרה בסערת רגשות בעקבות האירוע שבו נהרג חברם של הנערים".

נתון נוסף שנחשף בתגובתה של בר מנחם לנציב רוזן הוא, כי למרות התלונה, ולמרות כלל הנסיבות, רק שלושה ימים לאחר האירוע בחרו במח"ש לחקור את הבלשים המעורבים: "ביום 24 בדצמבר 2020, נחקרו תשעה שוטרים, כאשר ארבעה מתוכם נחקרו באזהרה על ידי חוקרי מח"ש בגין מעורבותם באירוע שהביא למותו של המנוח", נכתב. באופן חריג, ביקשה ראש מח"ש מהנציב שלא לפרסם את גרסתה לאירועים.

מח"ש

מח"שצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו מסר כי, "שעות ספורות לאחר התאונה התראיין עו"ד נתי רום לכלי התקשורת ואמר בשם ארבעת הצעירים שפגש כי הרכב המשטרתי ניגח את הרכב של הצעירים, אלפים רבים יצאו להפגין ברחובות, אך רק קרן בר מנחם שאמונה ומוסמכת על חקר האמת לא שמעה כביכול ולא ידעה על טענת הניגוח. ההיתממות של קרן בר מנחם בתגובה שמסרה לדוד רוזן מופרכת ומוזמת בעדויות רבות, ואנו נפעל לחקר האמת גם ביחס לנסיבות התאונה והאחריות למוות,  והן ביחס לטיוח המצער של חקירת השוטרים".

מארגון לביא נמסר: "יד רוחצת יד, באופן שיטתי מערכות הביקורת כושלות במלאכתן כשמושאי הביקורת הם בעלי תפקידים בכירים במשרד המשפטים".