הנשיא ביידן: מכירים בהרג הארמנים כרצח עם | בטורקיה זועמים

הנשיא האמריקאי עשה תיקון היסטורי ופרסם הצהרה שמכירה ברצח הארמנים על ידי האימפריה העות'מאנית במהלך מלחמת העולם הראשונה כרצח עם ועורר זעם בקרב הממשל הטורקי: "אופורטוניזם פוליטי. אין לנו מה ללמוד מאף אחד על העבר שלנו"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 25/04/21 10:57 יג באייר התשפא

הנשיא ביידן: מכירים בהרג הארמנים כרצח עם | בטורקיה זועמים
הנשיא ביידן. תיקון היסטורי, צילום: Ron Adar / Shutterstock.com

ה-24 באפריל הוא יום השנה לציון שואת העם הארמני שהתרחשה במהלך מלחמת העולם הראשונה ב-1915. אתמול (שבת) התייחס נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לתאריך והפך לנשיא האמריקאי הראשון שמכיר ברצח הארמנים כרצח עם, דבר שלמעשה מטיל את האחריות בכך על טורקיה, האימפריה העות'מאנית דאז.

"בכל שנה ביום זה אנו זוכרים את חייהם של כל אלה שמתו ברצח העם הארמני בתקופה העות'מאנית ומתחייבים לעצמנו למנוע שוב זוועה שכזו. החל מ-24 באפריל 1915, עם מעצרם של אינטלקטואלים ארמנים ומנהיגי קהילה בקושטא על ידי השלטונות העות'מאניים, מיליון וחצי ארמנים גורשו, נטבחו או הוצעדו אל מותם במסע השמדה. אנו מכבדים את סיפורם. אנו רואים את הכאב הזה. אנו מאשרים את ההיסטוריה. אנו עושים זאת לא להטיל אשם אלא כדי להבטיח שמה שקרה לעולם לא יחזור על עצמו", אמר הנשיא והוסיף: "העם האמריקני מכבד את כל אותם ארמנים שנספו ברצח העם שהחל היום לפני 106 שנים".

שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושלו דחה את הדברים של ביידן: "מילים אינן יכולות לשנות או לשכתב את ההיסטוריה. אין לנו מה ללמוד מאף אחד על העבר שלנו. אופורטוניזם פוליטי הוא הבגידה הגדולה ביותר בשלום ובצדק. אנו דוחים לחלוטין את האמירה הזו שמתבססת על פופוליזם בלבד". 

עמדתה של מדינת ישראל בעניין ידעה שינויים רבים, כשרובם נבעו מהיחסים המיידיים עם הממשל הטורקי. נכון להיום, ישראל לא מכירה באופן רשמי ב"רצח עם" או "שואה" שבוצעה בידי הטורקים בעם הארמני, אך מגדירה זאת כ"טראומה", או לכל היותר "טבח". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן