בדרך לאישור: החוק להסדרת ההתיישבות הצעירה יוגש מחדש

החוק להסדרת ההתיישבות הצעירה, שקודם בכנסת הקודמת על ידי שדולת ארץ ישראל - יוגש הבוקר מחדש, כשכל ראשי הסיעות חתומים עליו | חברת הכנסת אורית סטרוק, יוזמת החוק: כל סיעות הימין מחויבות לחוק, והוא יעבור בקרוב

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 18/04/21 07:46 ו באייר התשפא

בדרך לאישור: החוק להסדרת ההתיישבות הצעירה יוגש מחדש
היישוב גבעת אסף. ארכיון, צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

אחרי שקידומו הופסק בשל התפזרות הכנסת הקודמת, הבוקר (א') יוגש מחדש החוק להסדרת ההתיישבות הצעירה, אחרי שכל ראשי סיעות הימין חתמו על הצעת החוק. כזכור, החוק עבר בכנסת ה-23 רק בקריאה טרומית ברוב של 60 תומכים ו-40 מתנגדים, אך חקיקתו עוכבה על ידי חבר הכנסת איתן גינזבורג שהיה אז יו"ר ועדת הכנסת. 

במהלך תקופת הבחירות הבטיחו כל ראשי מפלגות הימין, מנתניהו ובנט ועד סער ודרעי, להסדיר את ההתיישבות הצעירה מיד עם הקמת הממשלה הבאה. חברת הכנסת אורית סטרוק הייתה הראשונה להרים את הכפפה, והחלה לקדם את ההסדרה במקביל באמצעות חקיקה. בין החותמים על הצעת החוק: זאב אלקין, בצלאל סמוטריץ, מיקי זוהר, נפתלי בנט, גדעון סער, יעקב אשר, מיכאל מלכיאלי ועודד פורר, כשבסך הכל חתמו 44 חברי כנסת.

הצעת החוק קוצבת תקופה של שנתיים להשלמת הליכי ההסדרה של כלל הישובים הצעירים, וקובעת שעוד במהלך תקופת ההסדרה וטרם השלמתה, יקבלו התושבים שירותים הכוללים חשמל, מים, אינטרנט, ניקיון ותברואה. מדובר בכ-25,000 תושבים המתגוררים בכ-80 אתרי התיישבות צעירה ברחבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן.

יוזמת החוק, ח"כ סטרוק אמרה כי, "הצעת החוק זוכה להסכמה רחבה מאד, ולכן היא תקודם תוך זמן קצר, ללא קשר לזהות הממשלה או אפילו לעצם קיומה. 10 שנים אחרי החלטת הממשלה לפיה ישובים שהוקמו על אדמות מדינה - יוסדרו, אין עוד שום הצדקה להמשך גרירת הרגליים בנושא. יש לוודא שלקראת החורף הבא יזכו התושבים לתנאי חיים מינימליים, ובהתאם לכך נפעל. אני מודה לכל החותמים, ומאמינה שכולם גם יצביעו בעד החוק, ובעד זכויות המינימום של התושבים, שהם החלוצים בני דורנו".

פורום ההתיישבות הצעירה בירך על קידום החוק: "חוק מרקם חיים הוא תחילתו של מהלך חשוב והיסטורי להענקת תנאי חיים בסיסיים לתושבי יו"ש בהתיישבות הצעירה, אשר חיים כיום ללא תשתיות חשמל, מים ומרכיבי ביטחון. הגיע הזמן להפסיק להתעסק בפוליטיקה ובכיסאולוגיה ולעסוק במהות ובהעברת חוק הומני וחשוב, במיוחד כאשר יש רוב גדול בכנסת אשר מאמין בחוק, בהתיישבות ובהסדרה. אסור שהפלונטר הפוליטי של הרכבת הממשלה בישראל יעיב על הערכים אשר בשמם נבחרו נבחרי הציבור שלנו".

ממועצת יש''ע נמסר: "הסדרת ההתיישבות הצעירה ביהודה, שומרון ובקעת הירדן היא חלק בלתי נפרד מהמאמצים שלנו למען ההתיישבות. בשנה האחרונה, יחד עם חברת הכנסת אורית סטרוק וארגונים נוספים פעלנו לכך רבות, ואנו שמחים על קידום הצעת חוק מרקם חיים. בכנסת היום יש רוב ימני מובהק שתומך בחוק הומניטרי זה, וחברי הכנסת חייבים לעמוד בהתחייבותם לתמוך ולפתור את הבעיה הקשה בהתיישבות הצעירה. אנו מקווים כי התהליך יושלם בהקדם. אנו מודים לחברת הכנסת סטרוק על העבודה החשובה בנושא".