דיווח אמריקאי: ישראל עומדת מאחורי תקיפת הספינה האיראנית

עיתון הניו-יורק טיימס מדווח כי ישראל עדכנה גורמים בארצות הברית כי היא זו שעומדת מאחורי תקיפת הספינה האיראנית, כמה שמוגדר פעולת תגמול על פעילות איראנית בעבר. הספינה "סאביז" מהווה למעשה "בסיס קדמי" של משמרות המהפכה בים האדום

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/04/21 07:44 כה בניסן התשפא

דיווח אמריקאי: ישראל עומדת מאחורי תקיפת הספינה האיראנית
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

תקיפת הספינה האיראנית. מקור אמריקאי רשמי חשף בשיחה עם עיתון ה"ניו-יורק טיימס" כי ישראל הודיעה לארצות הברית שהיא העומדת מאחורי תקיפת הספינה "סאביז" אתמול (ג') בים האדום וכי כוחותיה ביצעו את התקיפה. בדיווח נכתב כי המניע למעשה הוא פעולת תגמול על פעולות אירניות קודמות נגד כלי שיט ישראליים. גורמים אמריקאיים אמרו אתמול לסוכנות הידיעות רויטרס שארצות הברית לא קשורה לאירוע וכי לא היא ביצעה אותו.

נזכיר כי סוכנות ידיעות איראנית דיווחה אמש על ספינת משא איראנית שנפגעה ממוקשים ימיים בים האדום, מול חופי אריתריאה. דוח מודיעיני של חברת "אימג'סאט אינטרנשיונל" מלמד, כי הספינה שנפגעה משמשת כחדר מבצעים צף באזור הים האדום, ממנו איראן לאיסוף מודיעין על הנעשה בערב הסעודית ותימן כדי לסייע למורדים החות'ים.

אופי פעילות הספינה אינו ברור דיו וקיימים חשדות שמדובר בספינה שמהווה למעשה בסיס ששוכן על המים. החשדות התחזקו לאחר שנצפו גברים לובשי מדים על סיפונה. כמו כן, על הספינה סאביז, אותרו משגרים מסוג "בוסטון וולר" המזוהים עם כלי שיט של משמרות המהפכה. ניתוח של תמונות לוויין מאזור הספינה מראה כי בשנתיים האחרונות, הספינה כמעט ואינה נעה, דבר שמחזק את הטענה שמדובר בכלי שיט מודיעיני שמטרתו היא לעקוב אחר פעילות ותנועה ימית בגזרת מיצרי באב אל-מנדב בים האדום.

נציין, כי הדיווחים על תקיפת הספינה הגיע לאחר שאתמול החלו בווינה השיחות בין ארצות הברית לאירן בנושא החזרה האפשרית לפעול על פי הסכם הגרעין, ממנו נסוגו הנשיא הקודם דונלד טראמפ והאמריקאים באופן חד צדדי בשנת 2018. 


(הספינה סאביז, ארכיון)