אירועי יום הזכרון תשפ"א | רק משפחות הנופלים יורשו לפקוד את בתי העלמין

בניגוד לשנה שעברה בו נאסרה הכניסה לבתי העלמין הצבאיים בשל החשש להדבקה בנגיף הקורונה, הוחלט כי בשבוע הבא תתאפשר כניסה למשפחות הנופלים בלבד. בכותל ייערך הטקס בהשתתפות 500 איש עם תו ירוק | הזמר שלומי שבת יוביל את קמפיין ההסברה

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 04/04/21 13:27 כב בניסן התשפא

אירועי יום הזכרון תשפ"א |  רק משפחות הנופלים יורשו לפקוד את בתי העלמין
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

שר הביטחון בני גנץ הודיע היום (א') כי יהיה ניתן לאפשר למשפחות השכולות להגיע לבתי העלמין ביום הזיכרון, לעומת יום הזיכרון בשנה שעברה שבו הוחלט כי בתי העלמין ייסגרו לנוכח סכנת ההדבקה בנגיף הקורונה.

טקסי ערב יום הזיכרון ייערכו בערב ה-13 באפריל בנוכחות קהל, בהתאם להנחיות משרד הבריאות ולכללי התו הירוק ומתווה התרבות. כמו כן, בטקס המרכזי בכותל ישתתפו 500 איש על פי התו הירוק והכניסה תהיה למחוסנים בלבד או לבעלי תעודת מחלים.

לצד טקס יום הזיכרון השנתי, יתקיימו אירועי "שבוע זיכרון והנצחה" המיועדים לכלל הציבור בימים שלפני יום הזיכרון כך יוכלו לפקוד את בתי העלמין הצבאיים ולחלוק כבוד לנופלים, עובדי משרד הביטחון וחיילי צה"ל יקבלו את פני המגיעים ויחלקו להם מים ופרחים. ביום הזיכרון הכניסה לבתי העלמין תיאסר ותתאפשר רק למשפחות השכולות.

בנוסף יתקיים "טקס הצדעה לנופלים" בהר הרצל, "הטקס הממלכתי ברחבת הכותל המערבי" בנוכחות 500 משתתפים בלבד עם תו ירוק ולמחרת ייערכו טקסי יום הזיכרון בכל בתי העלמין ברחבי הארץ. 

בתי העלמין הצבאיים נערכים ליום הזיכרון בצל הקורונה

בתי העלמין הצבאיים נערכים ליום הזיכרון בצל הקורונהצילום: דובר צה"ל

את קמפיין ההסברה לציבור יוביל השנה הזמר שלומי שבת

הזמר שלומי שבת יוביל השנה את קמפיין ההסברה של אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון. צילומי הקמפיין נערכו הבוקר בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל. 

הקמפיין יתמקד הפעם בקריאה לציבור להגיע לבתי העלמין במהלך "שבוע הזיכרון" (9.4-13.4), ולאפשר רק לבני המשפחות השכולות לפקוד את בתי העלמין ביום הזיכרון עצמו (14.4). בנוסף, שבת יקרא לציבור הרחב להדליק נר זיכרון וירטואלי באתר "יזכור". 

פרויקט ההנצחה הלאומי של משרד הביטחון מאפשר בשנים האחרונות להנציח את זכר הנופלים באמצעות הדלקת נר וירטואלי באתר "יזכור". גם השנה יוכלו הגולשים להדליק נר זיכרון כללי לזכר חללי מערכות ישראל או נר אישי לזכר יקיריהם (ע"פ רשימת חיפוש מתוך כלל הנופלים), ולצרף הקדשה למשפחת החלל או לכתוב מילים לזכרו. השנה, לראשונה, ההקדשות יהיו פומביות והגולשים באתר יוכלו לראות ולקרוא אותן. את הנר יוכלו הגולשים לשתף גם בפייסבוק.

שלומי שבת

שלומי שבתצילום: סשה גבריקוב

 

שר הביטחון בני גנץ אמר: "בשנה שעברה בתי הקברות היו סגורים והשנה אנחנו פותחים אותם למשפחות - אני מבקש מכולם לכבד את זכר הנופלים ולהדליק את הנר מהבית. אני קורא לשיתוף פעולה ומבקש מכולם לזכור את עשרות האלפים שנתנו את היקר מכל כדי שאנחנו נוכל להיות כאן. אני מודה לאריה מועלם ולכל עובדי משרד הביטחון, משרד הבריאות וכלל משרדי הממשלה הפועלים כדי לאפשר לטקסים להתקיים. אני חושב ומאמין שגם בתקופה סוערת כזו נשמור את היום הזה מעל הפוליטיקה".

סמנכ"ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת, אריה מועלם מסר: "גם השנה אנחנו מציינים את יום הזיכרון בצל הקורונה, לאחר שבשנה שעברה, לראשונה בהיסטוריה, בתי העלמין היו סגורים. ההיערכות ליום הזיכרון נעשתה תוך איזון בין התחשבות ברגשות ציבור המשפחות השכולות, ושמירה על הנחיות הקורונה. עם ישראל כולו מתאחד ביום הזיכרון סביב זכר הנופלים, ועבור המשפחות השכולות העלייה לקברי יקיריהן ביום זה היא משמעותית במיוחד. בתיאום המועצה הציבורית להנצחת החייל והארגונים היציגים, אנחנו קוראים לציבור הרחב לפקוד את בתי העלמין במהלך "שבוע הזיכרון", לכבד את המשפחות השכולות ולאפשר להן להגיע לבתי העלמין ביום הזיכרון. בימים הקרובים יחלו עובדי האגף לפנות באופן יזום לכל המשפחות השכולות ולעדכן אותן בפרטי ההיערכות".