"ההתיישבות לא מספיק חשובה לבנט"

אביחי בוארון, מפעילי ההתיישבות הבולטים, חשף שני מקרים בהם יו"ר ימינה פעל נגד אינטרס ההתיישבות וסיכל הסדרת ישובים רטרואקטיבית, והריסה בנייה פלשתינית לא חוקית, ואמר: "כך מנהיג ימני אחראי מתנהל?"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 21/03/21 12:36 ח בניסן התשפא

"ההתיישבות לא מספיק חשובה לבנט"
פינוי עמונה, צילום: נוער עמונה

אביחי בוארון, ממובילי המאבק הציבורי למניעת פינוי עמונה, חקיקת חוק ההסדרה והקמת היישוב עמיחי תוקף הבוקר (א') את מפלגת ימינה והעומד בראשה וטוען: "בנט – יש לו הרבה ערכים. התיישבות, ארץ ישראל – לא זה הערך שעליו הוא ילחם וישדד מערכות. לצערי, זה לא מספיק חשוב לו. החיים הוכיחו".

בפוסט שכתב בוארון, פעיל התיישבות וחבר ליכוד, הוא לקח חלק בניסיונות מפלגתו לקחת מנדטים מימינה ובנט, ולעזור לציונות הדתית וסמוטריץ'. "לאחרונה נשמעות אמירות: 'רק בנט יוכל לשמור על ההתיישבות' ו'בנט זה ימין אמיתי' וכדומה" אמר בוארון והבהיר, "נפתלי בנט הוא אדם ערכי, מוכשר מאוד, מסור ובאמת אידיאליסט. ועם זאת, לאחר התלבטות ארוכה אני חש חובה להתקלף מחשבונות כאלה ואחרים, ולכתוב את אשר על ליבי. לשים את העובדות על השולחן. מעשה שהיה". 

מודים ומסבירים. אנשי עמונה

אנשי עמונה, במרכז - אביחי בוארון. צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

בוארון מספר על כינוס שהתבצע ב-2016 במשרדו של הרב דרוקמן בנושא חוק ההסדרה, בנוכחות פעילי התיישבות רבים וכן איילת שקד ונפתלי בנט. "נושא השיחה – סעיף 7 בחוק ההסדרה – סעיף התחולה הרטרואקטיבי המחיל את החוק גם על המקרים בהם ניתן כבר פסק דין ושמכוחו ניתן למנוע את פינוי עמונה, נתיב האבות ובתי הישוב עפרה". בוארון מספר כי היועצים המשפטיים שניסחו את חוק ההסדרה כבר חיוו דעתם שהסעיף תקין משפטית, ואין סיבה לעקור אותו מנוסח החוק.

הכנסת אישרה את החוק בקריאה ראשונה, אך לפני קריאה שניה ושלישית, בוארון מספר כי בנט סירב לשבץ בחוק את סעיף 7 – סעיף התחולה הרטרואקטיבית. "באותו לילה אצל הרב דרוקמן, הסביר לנו נפתלי בנט בטעמים שונים ומשונים, שהוא לא תומך בסעיף שיציל את נתיב האבות ואת עמונה בגלל שהוא 'חושש מסנקציות של אובמה'. עבורנו זה היה קרב על החיים. המשמעויות היו הרות גורל. הקשנו עליו: "אתה באמת חושב שאובמה יטיל סנקציות דווקא בגלל סעיף 7?! בגלל כל חוק הוא לא יטיל סנקציות ודווקא הסעיף הרטרואקטיבי יגרום לו להתפלפל ולהתהפך עלנו?! נפתלי גמגם. גמגם, אבל סירב לזוז מעמדתו".

תחושת הנוכחים הייתה ששיקול סמוי מניע את בנט: "עמדתו הקשה מביאה בפועל לפינוי של שני ישובים ועוד בתים רבים. התחושה היתה שגם הרב דרוקמן, ששאל והקשה וניסה להבין, נותר במבוכה. התחושה היתה שבנט מערבב אותנו. המפגש הכואב הזה נמשך לתוך השעות הקטנות של הלילה. ניסינו לומר, להסביר, להתחנן, אבל בנט היה בשלו. זה היה לגמרי בידיים שלו. המשמעות הייתה ברורה – עמונה תפונה, הישוב שהקמנו 20 שנה קודם לכן ייהרס ואנחנו נגורש מביתנו".

בנט עמד בדיבורו והודיע לראש הממשלה שהוא מוותר על סעיף 7 הרטרואקטיבי. "חוק ההסדרה אותו יזמנו ודחפנו ועליו נלחמנו, אכן נחקק ולמרות שבהמשך נפסל על ידי בג"צ, המערכת התגייסה לייצר פתרונות משפטיים חלופיים תמורתו, פתרונות שמונעים פינוי אלפי בתים. ​את הפינוי של עמונה הוא לא מנע. גם לא של נתיב האבות ובתי עפרה"

בהמשך בוארון מתאר התקפלות של בנט בפני היועץ המשפטי לממשלה,עת היה שר הביטחון ונושא בנייה לא חוקית של הפלשתינים עמד על הפרק. "במכתב שנשלח לבג"צ ביום 20 בפברואר 2020, על ידי עוזר שר הביטחון להתיישבות, הבהיר השר בנט שאכן הבניה הפלסטינית בעייתית ונושאת השלכות רוחב על כלל מרחב יו"ש ולכן, "עמדת הדרג המדיני היא כי אין לאפשר את הבניה במקום זה", סוף ציטוט".

"במבט ראשון זו היתה עמדה מצויינת", אומר בוארון, אך מסייג, "אלא שאז, בסעיף הבא, הכפיף בנט את עמדתו לעמדת היועץ המשפטי לממשלה וכך כתב בשורה האחרונה במכתב: "במידה ואימוץ עמדת הדרג המדיני דורשת כי העניין יעלה להכרעת היועץ, אבקש כי הדבר יובא בפני היועץ בהקדם". במילים אחרות אמר שר הבטחון ליועץ המשפטי: 'אני חושב שצריך לעצור את ההשתלטות של הרשות הפלסטינית על השטח הפתוח אבל אני מעלה להכרעה שלך'". 

זה אותו בנט שאמר בערך מיליון פעם: 'תפקיד היועץ לייעץ – מי שמכריע זה הדרג הנבחר'. כך מנהיג ימני אחראי מתנהל?! משאיר את ההכרעה לפקיד משפטי חשוב ככל שיהיה ומוותר על יישום הערכים שבגינם נבחר? איך אתה מחמיץ הזדמנות פז לעצור את ההשתלטות המואצת של הרש"פ בכל שטחי יו"ש? איך אתה מפקיע את רצון בוחריך ומעביר את המנדט לפקידות?! היועץ המשפטי לממשלה, באדיבות שר הביטחון, עשה כמובן את המצופה ממנו, נמנע כמובן מלעצור את הבניה ואפשר את המשך הקמת העיירה הפלסטינית בצמוד לעמיחי".

"לכל אחד מאתנו יש ערכים מכוחם הוא חי ועליהם הוא נלחם", אומר בוארון, "משפחה, קהילה, ארץ ישראל, עם ישראל, תורה, זכויות אדם, צדק חברתי, משפט – כל אחד ו'הנקודה שלו'. לכל אחד מאתנו יש ערך שסטייה ממנו תביא לאיבוד זהותו – ממילא סטיה כזו לא תקרה. סמוטריץ' – תהרגו אותו, אין מצב שהוא ירים יד לפנות ישובים. שלי יחימוביץ' – תהרגו אותה אין מצב שהיא תתמוך בטייקונים. בנט – יש לו הרבה ערכים. כלכלה חופשית, לחימה בקורונה, שאיפה למצוינות ועוד – זה באמת מרשים אבל יחד עם זה, התיישבות, יו"ש, ארץ ישראל – לא זה הערך שעליו הוא ילחם וישדד מערכות. לצערי, זה לא מספיק חשוב לו. החיים הוכיחו. פעמיים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן