תשובה לחידה: מדוע לא פונה חאן אל-אחמר?

במסגרת משא ומתן חשאי אותו ניהלו תושבי ח'אן אל-אחמר נעם יחד עם הממשלה, הסכימו היושבים בח'אן להתפנות מרצון ובתמורה יקבלו תעודת זהות כחולה ומעמד של תושבי מזרח ירושלים. לבסוף, העניין נדחה. רגבים: "ממשלת ישראל נכשלת במבחן הזה כישלון חרוץ"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 17/03/21 20:53 ד בניסן התשפא

תשובה לחידה: מדוע לא פונה חאן אל-אחמר?
המאחז חאן אל אחמר, צילום: Hadas Parush/Flash90

"ח'אן אל-אחמר יפונה, זו החלטת בית משפט, זו המדיניות שלנו והיא גם תתבצע. אין לי כוונה לדחות את זה עד להודעה חדשה, בניגוד לפרסומים, אלא למועד קצוב וקצר. משך הזמן שנתן לנסות לפנות את זה בהסכמה יקבע על ידי הקבינט שאכנס היום. זה יהיה קצר", כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו באוקטובר 2018.


(הצהרת נתניהו בנושא הפינוי לפני כשנתיים וחצי)

מאז, רכבים רבים חלפו על כביש מעלה אדומים ירושלים, שבסמיכות אליו יושב הכפר הבדואי הבלתי חוקי, אך הוא טרם פונה. בעבר כבר הסכימו תושבי הכפר להתפנות תמורת פיצוי גדול, קבלת קרקע חלופית ושדרוג תשתיות הכפר. המדינה הכשירה שטח לצורך כך, אולם הרשות הפלשתינית התנגדה והטילה וטו, ונתניהו החליט שלא לפנות את הכפר באופן חד צדדי בשל שיקוליים מדיניים.

בגלובס פורסם הערב (ד') כי במהלך 2019 החליטו תושבי ח'אן אל אחמר לא להתייחס לרשות הפלשתינית וניהלו משא ומתן חשאי עם ממשלת ישראל על פינוי אפשרי מרצון. במסגרת ההסדר אליו הגיעו, יונפקו תעודות זהות כחולות לכל תושבי הח'אן והם יקבלו מעמד של תושבי מזרח ירושלים. כמו כן, על פי הפרסום, בהסדר הקבע יקבלו התושבים קרקעות בנגב והתשתיות יוכשרו על ידי המדינה עבור בני הכפר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נתן הוראה לבחון את הנושא ועוזר שר הביטחון דאז קובי אלירז ואנשי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, בחנו אותו. לשיטת אלירז, מהלך שכזה  היה שובר את ה"מונופול" של הרשות הפלשתינית. אולם, לאחר בחינה היקפית של הנושא, המליץ אלירז שלא לקדם את ההסדר. לטענתו, קבלת הצעה שכזו הייתה עלולה להביא לתקדים ולהוביל למצב בו יגיעו דרישות דומות של עוד כ-5,000 בני שבט הג'האלין המתגוררים באזור.

מתנועת רגבים נמסר לחדשות כיפה: "אנו שמחים שמשרד הביטחון דחה מכל וכל את רעיון העוועים שמשמעותו מימוש בפועל של "תכנית השיבה" הפלשתינית".

ברגבים ציינו כי כמעט 125 שבועות חלפו, מאז הכרזתו של נתניהו כי "חאן אל אחמר יפונה בתוך שבועות לא רבים". "בזמן שחלף, מבצרת הרשות הפלשתינית את ההשתלטות הבלתי חוקית ותפיסת השטחים הפתוחים ביהודה ושומרון באופן חד צדדי, בשעה שמדינת ישראל לא נוקטת מנגד שום צעד מערכתי ומשמעותי. ח'אן אל אחמר הוא מבחן לקמוס של משילות וריבונות, ובינתיים ממשלת ישראל נכשלת במבחן הזה כישלון חרוץ".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן