הפרופסור הישראלי שהגן על ה-BDS יזכה בפרס ישראל?

פרופסור עודד גולדרייך ממכון ויצמן נבחר לקבל את פרס ישראל על תחום חקר המתמטיקה. הענקת הפרס אמנם קיבלה את אישור הוועדה, אך שר החינוך מתנגד לתת לגולדרייך את הפרס לאחר שהגדיר חיילי צה"ל פושעי מלחמה

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/03/21 20:42 כו באדר התשפא

הפרופסור הישראלי שהגן על ה-BDS יזכה בפרס ישראל?
עודד גולדרייך, צילום: מאת דנה רון - received by email from author, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6870276

רשימת הזוכים בפרס ישראל ממשיכה להתעדכן. לאחר שבשבוע שעבר פרסמנו כי חתני פרס ישראל בתחום מפעל חיים על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה לשנת תשפ"א הם יהודה משי זהב, ראש ארגון זק"א, וד"ר יוסף צ'חנובר, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר. כעת מרחשת סערה סביב פרופסור עודד גולדרייך ממכון ויצמן, שנבחר על ידי הוועדה לזכות בפרס על תרומתו בחקר המתמטיקה ומדעי המחשב.לאחר החלטת הוועדה משרד החינוך הוציא הודעה באה נאמר כי "טרם התקבלה החלטה סופית בעניין".

הערב (ד') חושף העיתונאי עמית סגל את הסיבה להסתייגות שר החינוך, יואב גלנט, מהענקת הפרס לפרופ' גולדרייך. מסתבר כי גולדרייך נחשב לאדם עם עמדות שנויות במחלוקת בעניין מדינת ישראל, בעבר גולדרייך חתם על פניה לפרלמנט הגרמני הקוראת לבטל את ההכרה בתנועת BDS כתנועה אנטישמית. בנוסף גולדרייך גם הגדיר חיילי צה"ל כפושעי מלחמה ישראלים. כל אלו הובילו את גלנט להסתייג מהענקת הפרס לגולדרייך.

ההחלטה להעניק פרס ישראל נעשית רק על ידי הועדה שמונת הלכך, ושר החינוך הוא נציגה שמעניק אותו, אך לא שותף לקבל ההחלטות. בעקבות כך גלנט פנה לחברי הוועדה, ודרש מהם לשקול שנית את מתן הפרס לגולדרייך. בפנייתו כתב: "מצב הדברים שבו הפרופסור יקבל בידו האחת מהמדינה את הפרס היוקרתי ביותר ובידו האחרת מקדם את ענייניה של תנועה החותרת תחת קיומה של ישראל הוא אבסורדי ובלתי מתקבל על הדעת".