כתב אישום נגד שוטר מג"ב: פלט כדור וביים את התאבדות חברו

שוטר מג"ב אפיק טויבי, מואשם בהמתה בקלות דעת לאחר שירה למוות בחברו לחדר נעים מאדי. בנוסף, מואשם בעבירות שיבוש משפט, לאחר שטען כי מאדי התאבד. "הוא נהג לכוון את האקדח על חברו ולאיים: 'אני אירה בך', אני אשחט אותך'"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 10/03/21 13:16 כו באדר התשפא

כתב אישום נגד שוטר מג"ב: פלט כדור וביים את התאבדות חברו
סמ"ש נעים מאדי ז"ל, צילום: דוברות המשטרה

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה הגישה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום נגד שוטר מג"ב בשירות חובה, אפיק טויבי בן ה-20. כתב האישום מייחס לנאשם עשרה אישומים בגין ביצוע עבירות של המתה בקלות דעת של חברו, נעים מאדי ז"ל, וכן עבירות נוספות של שיבוש מהלכי משפט, איומים, מעשה מגונה ועוד. במח"ש מבקשים לעצור את הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. 

חברים לחדר

על פי כתב האישום, שהוגש באמצעות עורכי הדין ליאת יונניאן ורונן יצחק, הנאשם ונעים ז"ל שירתו יחד כשוטרי חובה בבסיס מג"ב 'סמ"ג חוף' בעכו, וחלקו חדר מגורים משותף בבסיס. 

בתאריך 18.2.21 בשעות הערב, שבו הנאשם ונעים ז"ל לבסיס, יחד עם שוטרים נוספים, בתום פעילות משטרתית שביצעו החל משעות הבוקר של אותו היום. כבכל ערב, התכנסו השניים במועדון לצורך 'מסדר ערב' יחד עם שוטרים נוספים, אך משהתברר כי הנאשם ונעים ז״ל, המחזיקים כל אחד אקדח משטרתי מסוג גלוק וכן רובה מסוג M-16, לא הביאו עמם למסדר את כלי הנשק, הורה להם מפקדם לשוב לחדר המגורים כדי להביא את הנשקים.

עם סיום המסדר, הודיע הנאשם לשוטרים האחרים כי הוא הולך לחדר המגורים כדי להחזיר את הנשקים וכי בכוונתו לשוב חזרה למועדון, כדי לצפות עם יתר השוטרים בתכנית טלוויזיה. לאחר מכן, יצאו נעים ז״ל וטויבי יחדיו מהמועדון לעבר חדר המגורים ובהגיעם לחדר, אפסן נעים את נשקו בארונו האישי, נעל אותו ונכנס למיטתו.

"אמר לו 'תראה', ולחץ על ההדק"

מכתב האישום הקשה עולה, כי טויבי עמד בחדר המגורים, וללא כל צורך, אלא רק "לשם המשחק", כפי שנהג לעשות פעמים רבות, שלף את אקדחו האישי מסוג גלוק ובו מחסנית מלאה בכדורים והחזיק בידו. בשלב זה, לחץ הנאשם על תפס המחסנית והוציאה מעט ממקומה, ותוך כדי שהוא מנסה שכך לא ייגרף כדור אל בית הבליעה, דרך את האקדח. בעומדו סמוך מאוד לנעים ז"ל, שעדיין שכב במיטתו מכוסה בשמיכה, הפנה הנאשם את האקדח ישר לעבר ראשו של נעים, אמר לו 'תראה', ולחץ על ההדק. כתוצאה מהלחיצה על ההדק, נורה קליע אשר פגע ישירות בפניו של נעים ז"ל, פצע אותו אנושות והביא למותו.

על פי מח"ש, בעוד מאדי "מחרחר למוות", הניח טויבי את האקדח על בטנו של מאדי, "כדי להרחיק עצמו מהאירוע וכדי ליצור מצג שווא לפיו מאדי שם קץ לחייו". לאחר מכן רץ הנאשם למועדון, שבו שהו יתר השוטרים, שאל אותם אם שמעו ירייה, ואמר להם כי מאדי ירה בעצמו.

לאחר מכן, על פי הכתוב באישום, טויבי ביקש נוזל חיטוי מאחת השוטרות והחל לשפשף במרץ את כפות ידיו זו בזו. לאחר מכן, ביקש שוב את נוזל החיטוי, ובתגובה לשאלתה של השוטרת האם הוא נגע בנעים ז"ל, החל הנאשם לטפוח על גופו ושאל אם השוטרת רואה עליו כתמי דם. גם בשלב מאוחר יותר, כך על פי כתב האישום, חזר טויבי על גרסתו הכוזבת, לפיה נעים ז"ל שם קץ לחייו.

"אני אירה בך", "אני אשחט אותך"

על פי כתב האישום, נהג הנאשם, כבדרך קבע, במועדים שונים ובהזדמנויות רבות, לשחק עם האקדח המשטרתי שברשותו, תוך סיכון ממשי לחיי אדם. במסגרת המשחק בנשק, נהג הנאשם לשלוף את אקדחו, ללא סיבה ואז לעיתים נהג לכוון את אקדחו היישר לעבר אחרים, מטווח קצר, לרבות אל עבר נעים ז"ל, לעיתים תוך שבאקדח ישנה מחסנית מלאה בכדורים.

בחלק מהפעמים בהם שלף הנאשם את אקדחו, נהג הנאשם אף לאיים עליהם באומרו, בין היתר, "אני אירה בך", "אני אשחט אותך". בחלק מהמקרים האמורים בהם שלף הנאשם את האקדח ואיים באמצעותו, הוא אף דרך את האקדח ובחלקם - אף נהג ללחוץ על הדק האקדח ולבצע נקירה.

בנוסף, במספר רב של הזדמנויות, תקף הנאשם שוטרים עמיתים לפלוגה ואף ביצע בשתי הזדמנויות שונות מעשים מגונים באחד מחבריו לפלוגה, אחד מהם תוך שימוש בכוח.

בהודעת המשטרה הראשונה לאחר האירוע, נכתב: "משטרת ישראל ומשמר הגבול מרכינים ראש לזכר הלוחם (שירות סדיר) סמ"ש נעים מאדי ז"ל, בן 21 תושב ג'וליס, שנפטר בטרם עת והותיר אחריו הורים, אח ואחות. שירת במשמר הגבול כשנה וחצי כלוחם מצטיין ביחידת סמ"ג של מג"ב חוף. סמ"ש נעים מאדי ז"ל נמצא הלילה בבסיס מג"ב בתחנת עכו כשהוא ירוי וללא רוח חיים, כוחות רפואה שהגיעו למקום קבעו את מותו. שוטר מהיחידה נעצר ונסיבות האירוע נבדקות ונחקרות במחלקה לחקירות שוטרים".

לאחר האירוע המצער, הורה מפקד משמר הגבול לעצור את האימונים בכלל יחידות מג"ב למספר שעות אשר, ואלה הוקדשו להדרכה, הסברה, חידוד נהלים והנחיות.


(מפגינים בבית המשפט המחוזי על רצח השוטר)