שר הביטחון החל בהתייעצות משפטית לקראת פתיחת החקירה בהאג

בני גנץ ערך התייעצות משפטית בהשתתפות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ומספר גורמים נוספים. סוכם כי מערכת המשפט תמליץ לדרג המדיני להקים צוות שרים מצומצם שירכז את הנושא

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/03/21 19:39 כ באדר התשפא

שר הביטחון החל בהתייעצות משפטית לקראת פתיחת החקירה בהאג
בבית הדין הבינלאומי בהאג, צילום: shutterstock

לאור החלטת התובעת בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל, שר הביטחון וממלא מקום שר המשפטים בני גנץ, ערך היום (ה') התייעצות משפטית בהשתתפות היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני המשפט הבינלאומי ד"ר רועי שיינדורף, ומספר גורמים נוספים.

קצינים במילואים: נחקרנו במצ''ח כהכנה לחקירת בית הדין הבינלאומי

בדיון הוצגו המשמעויות המשפטיות, דרכי פעולה אפשריות וכן עבודת המטה כפי שסוכמה עד כה בדיוני ההיערכות המתקיימים בחודשים האחרונים. גנץ נתן בסיום הדיון מספר הנחיות לפעולה במישור המשפטי, הביטחוני, המדיני והתקשורתי. בין השאר, סוכם כי מערכת המשפט תמליץ לדרג המדיני להקים צוות שרים מצומצם שירכז את הנושא, וכן כי תושלם ההיערכות המבצעית הנדרשת לצורך המערכה המשפטית באמצעות הצוותים הרלבנטיים בצה"ל.

נזכיר כי התביעה בבית הדין הבינלאומי בהאג הודיעה אתמול, כי תפתח בחקירת פשעי מלחמה שלכאורה בוצעו ברצועת עזה וביהודה ושומרון. בהודעת התובעת נמסר כי החקירה תעסוק באירועים שהתרחשו בשטחים אלה ובמזרח ירושלים החל מה-13 ביוני 2014, יום לאחר חטיפת שלושת הנערים ושבועות ספורים לפני מבצע "צוק איתן", תכלול גם את אירועי צעדות השיבה בגבול רצועת עזה במהלך 2018. 

הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, הגיב ואמר כי "החלטה זו משוללת תוקף מיסודה והתקבלה באופן לא ענייני וללא סמכות. נמשיך לפעול במלוא כוחנו להגן על המדינה ואזרחיה ולפגוע באויב. כתמיד נעשה זאת תוך שמירה על מחויבותנו לרוח צה"ל לערכיו ולחוק. החלטת התובעת לא תסיט אותנו מדרכנו. זו משימתנו, זו אחריותנו המקצועית וזו מחויבותנו הערכית". 

כוכבי הוסיף והבהיר כי "לא נאפשר לאף מוסד זר ונטול סמכות להתערב בפעילותנו להגנת ישראל וודאי לא להעמיד בסיכון משפטי את המשרתים בצה"ל".