נשיאת צמיד אלקטרוני בשבת | הרב רימון: אפשרי הלכתית, אך מדובר בנושא טעון

לנוחתים בנמל תעופה בן גוריון תינתן אפשרות לבחור בין בידוד במלונית קורונה לבין צמיד המנטר את מיקומם, כ- 100 צמידים אלקטרונים כבר חולקו, אך מה בנוגע לנשיאת הצמיד בשבת?

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/03/21 09:16 יח באדר התשפא

נשיאת צמיד אלקטרוני בשבת | הרב רימון: אפשרי הלכתית, אך מדובר בנושא טעון
צילום: Tomer Neuberg/Flash90

נוסעי טיסת החילוץ מפרנקפורט שנחתו אתמול השתתפו לראשונה בפיילוט המאפשר להם לבצע בידוד ביתי בעזרת צמיד אלקטרוני במקום לבצע אותו במלונית קורונה. נשיאת הצמיד מעוררת את השאלה האם ניתן לשאת אותו בשבת.

הבוקר (ג') בראיון לחדשות כיפה שאלנו את הרב יוסף צבי רימון, האם ניתן להשתמש בצמיד האלקטרוני במהלך השבת, והאם אין חשש לחילולה, הרב השיב: "המבודד יכול לקחת את הצמיד בשבת, אבל אני יודע שהנושא מאד טעון בכל מיני מקומות."

הרב רימון הסביר את הצד ההלכתי: "ניתן לקחת את הצמיד בשבת, כי האדם שעונד אותו לא מרגיש שום דבר שהוא הולך. אלו דברים שנעשים תוך כדי ההליכה שלו, הוא לא עושה שום פעולה מיוחדת לשם כך, אינו שם לב לתוצאה שמתרחשת. לא מעניין אותו מבחינתו הוא לא זקוק לצמיד, אחרים צריכים אותו."

"המבודד רוצה את הצמיד כדי לא להיות במלונית, כל הדברים האלה הם דרבנן, גדולי הפסוקים כמו הרב רוזנר התירו דברים יותר מחודשים מזה. כמו כן השהות במלונית זה צער גדול וקושי לרוב האנשים ואולי אפילו חשש הדבקה גדול יותר מאשר בבית." הסביר הרב רימון.

"אני שוב חוזר הדבר טעון מאד, אך גם דעת הרב אשר ויס כי הדבר מותר מצד עצמו" הדגיש הרב רימון.

"ניתן לעשות הכל עם הצמיד, גם להתקלח איתו."

בתחילה ניתנו 100 צמידים אלקטרונים, בהמשך יכלו יותר נוחתים לענוד את הצמיד. הנוסעים אשר בחרו לענוד את הצמיד קיבלו יחד איתו טלפון נייד וחיישן לביצוע המעקב. השירות ניתן ללא תשלום, אך יש לתת את פרטי כרטיס האשראי לפיקדון, במידה ויגרם נזק לערכה. במקרה כזה יש לשלם 1,500 שקלים.

המשנה למנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ' מספר כי הייתה היענות של מעל 90% לצמידים. הטענה היא שרוב הנוסעים ייבחרו לעשות את הבידוד בבית ולא במלוניות. הנוחתים ציינו כי ניתן לעשות הכל עם הצמיד, גם להתקלח איתו. "הצמיד קל ונח לשימוש" סיפר אחד הנוסעים שענד את הצמיד.

בנמל התעופה בן גוריון נכחו גם פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי שהגיעו לראות את מהלך הפיילוט מקרוב. מנגד עלו טענות על בחירת החברה שתבצע את התוכנית, המדינה בחרה בחברה חיצונית: סופרקום ,חברת בת של אלקטרה, להפעיל את הפרויקט ללא מכרז. החלטה זו עוררה ביקורת על כך שמדובר בעבירה על החוק.

פרופסור נחמן אש

פרופסור נחמן אשצילום: Tomer Neuberg/Flash90