מי החליט על העברת 5,000 חיסונים מישראל לרשות הפלשתינית?

בדיון בוועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה, נציג המטה לביטחון לאומי לא ידע לומר איזה פורום החליט על העברת 5,000 חיסונים מישראל לרשות הפלשתינית, ואיזה פורום יחליט על העברת חיסונים מהרשות לעזה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 15/02/21 20:51 ג באדר התשפא

מי החליט על העברת 5,000 חיסונים מישראל לרשות הפלשתינית?
הדיון בוועדה, היום, צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

בוועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה, בראשות ח"כ צבי האוזר, התקיים היום (ב') דיון סוער על העברת חיסונים לרשות הפלשתינית. רגע מביך נרשם כשנציג המטה לביטחון לאומי לא ידע לומר איזה פורום החליט על העברת 5,000 חיסונים מישראל לרשות הפלשתינית ואיזה פורום יחליט על העברת חיסונים מהרשות לעזה.

יו"ר הוועדה, ביקש מנציג המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, לנקוב בשם הפורום בו התקבלה החלטת הדרג המדיני להעביר את 5,000 החיסונים לרשות. רועי בנימיני, ראש ענף פלשתינים במל"ל, השיב: "ראש הממשלה אישור את העברת 5,000 החיסונים, בהתאם להמלצות מערכת הביטחון ומשרד הבריאות, אבל אינני יודע להגיד כעת באיזה פורום התקבלה ההחלטה".

האוזר התייחס גם להעברת חיסונים לרצועת עזה, ושאל האם העברת החיסונים מותנת בהחזרת גופות החללים והשבויים. "אני מאוד מקווה שהמל"ל יודע לבדוק מי נתן את ההוראה שהוא קיבל. בכל מקרה, אני רוצה להבין מכם מה המדיניות של ממשלת ישראל וראש הממשלה באשר להעברת חיסונים לרצועת עזה והאם בכוונת הממשלה לדרוש בהקשר זה את החזרת גופות החללים והחזרת השבויים, או לדרוש ביקור של הצלב האדום את המוחזקים שם, או לכל פחות לבקש מידע עליהם?".

צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

בנימיני השיב בחזרה: "במציאות הנוכחית ישראל לא מתכוונת להעביר חיסונים מהמלאי שלה לרצועת עזה. לגבי העברת חיסונים של הרשות הפלסטינית או של צד שלישי, לאחרונה התקבלה בקשה בנושא, והיא נבחנת מול כלל הגורמים הרלוונטיים ובהתאם למכלול השיקולים הרחב. ביקשנו מהגורמים להעביר לנו את המלצותיהם בהקדם, עד מחר לכל המאוחר, ולפי זה נגבש את המלצת המל"ל להחלטה.

האוזר: "כדי שנדע שההחלטות מתקבלות באופן ובפרוצדורה הנכונה, האם תוכל לומר לוועדה כי החלטה בנושא הזה תתקבל בקבינט ולפחות יתקיים דיון בנושא גם בוועדת השרים לשבויים ונעדרים? בנימיני: "לאחר קבלת כל המלצות הגופים, נדע מהי המלצת ההחלטה שעל הפרק, ואז נדע מהו התוצר ומהו הפורום שנכון לדון בו".

"לכל הפחות לקבל עליהם פיסת מידע"

ראש מחלקת מבצעים בתיאום פעולות הממשלה בשטחים, אל״מ אייל זאבי, הרחיב בנושא מספרי החיסונים ברשות הפלשתינית. עד כה הועברו 2,000 מנות חיסון מישראל, מתוך 5,000 אשר אושרו על ידי הדרג המדיני לטובת צוותי רפואה ברשות. כמו כן, תואם מעברן של 10,000 מנות חיסון ספוטניק, תרומת ממשלה רוסיה, דרך נתב"ג לרשות.

בנוסף, כחלק מתוכנית COVAX של ארגון הבריאות העולמי - תתואם כניסתן של כ-37,000 מנות חיסון מערביות לתושבי הרשות הפלשתינית בשבועיים הקרובים. באשר להעברת חיסונים לרצועת עזה - הרשות ביקשה להעביר 1,000 מנות חיסון, מתוך מנות חיסוני ספוטניק - תרומת ממשלת רוסיה, בעבור 500 צוותי רפואה בעזה, שהעברתן נבחנת על ידי הגורמים הרלוונטיים. החל מחודש מרץ ועד יולי, צפויים לעבור לרשות כ-405 אלף חיסוני אסטרהזניקה.

הדר גולדין, אורון שאול ואברה מנגיסטו

הדר גולדין, אורון שאול ואברה מנגיסטוצילום: יחצ

ח"כ האוזר, סיכם את הדיון: "אנחנו חברי כנסת ישראל מחויבים להפוך כל אבן כדי לוודא שאזרחים ישראלים שנחטפו לרצועת עזה ישובו לביתם וגופות חללינו יגיעו לקבר ישראל. הוועדה אפילו לא שמעה שמתקיים דיון בשאלה הזו האם זה חלק ממערכת השיקולים במו"מ על העברת חיסונים. הוועדה מבקשת לקבל מהמל"ל הבהרה, מהרשות המבצעת לרשות המפקחת, היכן יתקיים דיון שכזה, עוד בטרם קבלת כל החלטה".

"הרשות הפלשתינית מבקשת להעביר מנות חיסון ל-500 אנשי צוותי רפואה, אבל אני מטיל ספק בכך ומניח שהם יועברו בראש ובראשונה לראשי החמאס. אני מניח שהם יעברו לאלה שאחראים על חטיפתם ואולי שומרים על החטופים הישראלים. אני לא רואה את יחיא סינוואר לוקח את החיסון שלו ונותן לאחות הרחמניה בעזה. בואו לא נהיה לא תמימים. אפשר בהחלט להתנות את החיסונים בכך שיתבצעו בישראל, או במעברי הגבול, כדי שישראל תדע ותוודא בדיוק מי קיבל את החיסון.

לסיום הוא אמר: "לא ייתכן שלא תדרשו שחיסונים יעברו גם לחטופים, או לכל הפחות לקבל עליהם פיסת מידע, או שיאשרו לצלב האדום לבקר אותם".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן