קבינט הקורונה מתכנס | גנץ לנתניהו: "לא אסלח לך על שהאשמת אותי בסיכון של חיי אדם"

הקבינט מתכנס כעת ודן בצעדים הבאים לפתיחת הסגר, ובתוכם פתיחת מערכת החינוך והחזרת אירועי התרבות | גנץ יבקש להודיע מראש לציבור על הידוק הגבלות בפורים | נתניהו: "אסור שמניעים פוליטיים ישפיעו על ההחלטות" | כל הפרטים

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 14/02/21 16:18 ב באדר התשפא

קבינט הקורונה מתכנס | גנץ לנתניהו: "לא אסלח לך על שהאשמת אותי בסיכון של חיי אדם"
נתניהו וגנץ, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

קבינט הקורונה מתכנס כעת (א') בכדי לדון בפתיחת המשק ובצעדים הבאים ליציאה מהסגר השלישי. השרים ידונו בעניין המתווה לפתיחת מערכת החינוך ואירועי התרבות. כמו כן, פתיחת המסחר, והאפשרות שמחוסנים ומחלימים מקורונה יוכלו להיכנס לקניונים ולמרכזי הקניות, יעלו גם הן לדיון אצל חברי הקבינט.

ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש יציע בעניין מערכת החינוך כי כבר משלב השלישי של היציאה מהסגר,  ב-9 במרץ, ייפתחו בתי הספר גם לכיתות ז' עד י' בערים ירוקות וצהובות, וכן בערים כתומות "גבוליות" ביישובים שבהם חוסנו לפחות 70% מהתושבים.

בעניין מבצע החיסונים, משרד הבריאות מתכוון לדרוש מהממשלה לקדם חקיקה שתחייב מורים, נהגים, רופאים ואחיות, להתחסן. יתרה מזאת, במשרד יציעו לתגמל צוותים רפואיים שישכנעו בני חמישים ומעלה להתחסן, לצד תגמול לרשויות מקומיות עם שיעור מתחסנים גבוה. 

בנוסף, במשרד הבריאות מציעים שהחל מאמצע השבוע הבא, ב-23 בפברואר, מחוסנים ומחלימים מקורונה יוכלו להיכנס לקניונים ולמרכזי הקניות. מי שלא התחסן יורשה להיכנס רק לחנויות חיוניות בקניונים, כמו סופרים או בתי מרקחת. בנוסף, כמו כן, המשרד ממליץ שגם חנויות הרחוב ייפתחו בשבוע הבא לקהל הרחב, בהתאם לכללי התו הסגול. כמו כן, ייפתחו בתי הקפה ומסעדות קטנות גם ללא הצגת תעודת מתחסן. למתחסנים ייפתחו מסעדות בהזמנה מראש, בתי מלון, גני אירועים, כנסים ואטרקציות.

עם זאת, בכחול לבן דורשים להקדים את פתיחת המשק לשבוע הנוכחי, אם כי באופן הדרגתי. במפלגתו של גנץ טוענים שמספר המתחסנים הגבוה מאפשר פתיחה מהירה יותר של ענפי המסחר השונים, בכפוף לעמידה בתנאי התו הירוק. בתחילת הישיבה, ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש ביקש מהשרים להמתין 9 ימים להמשך ההקלות. 

תור לחנות בירושלים אחרי פתיחת המסחר, בפעם הקודמת

תור לחנות בירושלים אחרי פתיחת המסחר, בפעם הקודמתצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עימות בין נתניהו לגנץ עם פתיחת הישיבה

כבר בפתיחת ישיבת הקבינט, התפרץ הוויכוח בין יו"ר כחול לבן בני גנץ לבין ראש הממשלה נתניהו, בעניין פתיחת המשק לעומת צמצום ההתקהלות, ויכוח שהתנהל בכל ישיבות הקבינט האחרונות.

ראש הממשלה נתניהו: "אסור שמניעים פוליטיים ישפיעו על ההחלטות. מכירים את השיטה הכושלת של אלה שקראו לפתוח. אני מבקש - לא בשולחן הזה. באוסטרליה, ביוון ובניו זילנד הכריזו השבוע על סגרים חדשים. בזכות החיסונים אנחנו לא נדרשים לזה, אבל ננהל באחריות את צעדי הפתיחה".

"התוכנית שלנו מורכבת משלושה חלקים: "שמירה על הגבולות, פתיחה באמצעות דרכון ירוק ומבצעי לאומי לחיסון בני 50 ומעלה".

גנץ: "לפני שנתחיל, אני רוצה לומר שהישיבות הקודמות הוקלטו בצורה מופקרת. אנשים בחרו לעשות כאן פוליטיקה זולה. זה מזכיר לי איך מצגת הודלפה בזמן שהייתי רמטכ"ל במבצע "צוק איתן". אני דורש לדאוג שהישיבות לא יודלפו, ולחשוף את הפרוטוקולים שלהן".

גנץ תוקף את נתניהו: "לא אסלח לך על שהאשמת אותי בסיכון של חיי אדם כי לא הסכמתי איתך".

 נתניהו: "הרגע נאמר לנו שאתם לא מוכנים להביא את התוכנית הכלכלית לממשלה. הקורונה לא מחכה לאף אחד. אני לא מאמין שמישהו לא רוצה להביא תוכנית כזאת. זה צריך להיעשות מהר".

אש: נתיר 10 אנשים בפנים ו-20 בחוץ

שר הבריאות אדלשטיין ושרת התיירות פרקש-הכהן מבקשים להעלות את התמריצים למתחסנים.

אדלשטיין: "אנחנו מחפשים סיוע של ראשי רשויות שרוצים להגביר את שיעור המתחסנים. אנחנו פנינו לקופות החולים, הן עושות את המאמצים. קרית שמונה הגיעה לכמעט 100% בעקבות פעילות נמרצת
של העירייה והעומד בראשה. אם ניתן כלים לרשויות, זה מאוד יסייע לנו".

אורית פרקש הכהן על החקיקה שתאפשר להעביר מידע על אנשים שלא התחסנו לראשי הרשויות המקומיות: "אני בדעה שצריך להגביל את הפרטים האישיים רק לבני 50 ומעלה, ולא על כלל הבלתי מחוסנים במדינה. שם הרוב המכריע של חולים ונפטרים, ויש להיזהר מלהתחיל ולפגוע בזכות לפרטיות של הצעירים יותר. אלו תקדימים שיש להיזהר בהם".

ממונה הקורונה נחמן אש בעניין המשך היציאה מהסגר: "בפעימה הבאה נעלה את מגבלת ההתקהלות ל-10 בפנים ו-20 בחוץ, ובפעימה האחרונה ל-20 בפנים ו-50 בחוץ".

פרופסור אש

פרופסור אשצילום: David Cohen/Flash90

בתוך כך, דנו חברי הקבינט בסוגיית פתיחת השמיים לחברות התעופה הישראליות והזרות, על פי המתווה המוצע, 1,000-2,000 אנשים להיכנס לישראל בכל יום, מכרז חדש יאפשר שיוויוניות בטיסות בין החברות הישראליות והזרות ותקנות חדשות יאפשרו להעביר נוסעים שאינם מחוסנים או מחלימי קורונה לבידוד במלוניות. כמו כן, יוענקו סמכויות אכיפה בחוק לאנשי רשות שדות התעופה.

ראש הממשלה מציע לבחון מאסר למסרבים להתפנות לבידוד במלונית.‎

נתניהו עוזב את הישיבה לצורך "עניין ביטחוני קצר".

גם גנץ עוזב את הישיבה, אך מסיבות אישיות.

חברי הקבינט הגיעו להסכמות על מתווה נתב"ג: קליטה של עד 2,000 נוסעים ביום; משרד התחבורה יאפשר לשלב טיסות חילוץ זרות ויאשר את מדינות היעד; יבוצעו תיקוני חקיקה שיעניקו סמכויות נוספות לפקחים בנתב"ג. במקביל, משרד הביטחון ייערך לבידוד של הנוסעים במלוניות.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן