סוכנות הידיעות בלומברג: ישראל מחזיקה במנות חיסון ללא שימוש - בעוד העולם משווע לכך

ביקורות מצד סוכנות הידיעות האמריקאית כלפי ישראל שאינה עושה שימוש ב-100 אלף מנות החיסון שסיפקה עבורה מודרנה, בעוד מדינות העולם נאבקות להשיג חיסונים נגד קורונה | אצבע מאשימה הופנתה גם על אי-מתן חיסון לפלסטינים

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 13/02/21 19:31 א באדר התשפא

סוכנות הידיעות בלומברג: ישראל מחזיקה במנות חיסון ללא שימוש - בעוד העולם משווע לכך
חיסון קורונה, צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

סוכנות הידיעות האמריקאית בלומברג פרסמה היום (ש') כתבה שמבקרת את מדינת ישראל, המובילה בשיעור המתחסנים לנפש ביחס לעולם, על כך שישנן מנות חיסון רבות במדינה של חברת מודרנה שאינן בשימוש. הביקורת נאמרה בצל המאבק של מדינות רבות בעולם להשיג מנות חיסון נגד קורונה, בעוד "ישראל יושבת על החיסונים של מודרנה לאחר שחתמה על הסכם המידע עם פייזר", לטענת הכתבה. בנוסף לכך, ישראל סופגת ביקורת על כך שאינה מחסנת את הפלסטינים.

סוכנות הידיעות האשימה כי היצע החיסונים בישראל גבוה מהביקוש, כתוצאה מהחוזים שנחתמו מול פייזר ואפשרו קבלת מיליוני מנות חיסון של החברה - בתמורה להעברת מידע על המתחסנים. על אף שישראל ממשיכה להוביל במבצע החיסונים ביחס לעולם, בכתבה טענו כי נכון לעכשיו לא נרשמה היענות גבוהה להתחסנות בקרב בני ה-50 ומטה, וש-40% מתוך 9.3 מיליון התושבים כבר קיבלו מנה ראשונה של החיסון של פייזר.

אלי גלעד, בכיר במשרד הבריאות שצוטט בכתבה, סיפק הסבר: "הודות למשלוחים הקבועים של פייזר, המשלוח של מודרנה המסתכם בכ-100 אלף מנות נותר באחסון". עוד הוסיף גלעד כי כמות החיסונים של מודרנה בישראל קטנה מאוד ועל כן, לא משתלם להכניס חיסון נוסף לשימוש בעת שמשתמשים במיליוני מנות החיסון של פייזר.

לדבריו, האספקה ממודרנה - שהגיעה לישראל בינואר וניתן לאחסן אותה בתנאים מיוחדים למשך חצי שנה - תיכנס בסופו של דבר לשימוש, ולא חל שינוי במשלוחים הצפויים. אבי לוין, מנהל מתחם החיסונים של קופת חולים כללית בתל אביב, אמר לסוכנות הידיעות האמריקאית כי לא פורסמו הנחיות לגבי השימוש בחיסונים. גורם ישראלי נוסף, שביקש להישאר בעילום שם, אף ציין כי המדינה דחתה את מועד הקבלה של החיסונים שהוקצו לה במסגרת היוזמה של ארגון הבריאות העולמי.

אלי וקסמן, ראש צוות המומחים שמייעץ למל"ל, מודה שאמנם ישנם הבדלים בין החיסונים של פייזר ומודרנה, אך ההבדלים הללו לא אמורים למנוע מישראל להשתמש בחיסונים של מודרנה, ועוד יעשה בהם שימוש. "אני בטוח שניתן להתמודד עם שינויים כאלה בלי יותר מדי מאמץ", אמרה בכתבה של בלומברג. "הדבר החשוב ביותר הוא להשיג כמה שיותר חיסונים - מודרנה, פייזר - ושאנשים יתחסנו".

ביקורות על אי-מתן חיסון לפלסטינים

על אף ש-2,000 מנות חיסון של מודרנה הועברו לרשות הפלסטינית במטרה לחסן צוותי רפואה, ומשלוח של 3,000 מנות נוספות מתוכנן גם הוא, לאחר שהדרג המדיני אישר את העברתם של 5,000 חיסונים סך הכל, בכתבה ביקרו את ישראל כי היא מתעלמת מהרשות ולא מספקת חיסונים נוספים לפלסטינים.

בכתבה נטען כי לא רק שישראל אחראית לחסן את הפלסטינים, אלא זהו האינטרס שלה. "הטיעון שישראל לא יכולה להרשות לעצמה לחלק מנות לפלסטינים אינו תקף יותר", אומר צבי בנטואיץ, חבר בדירקטוריון "רופאים למען זכויות אדם" בישראל. המנות שלא בשימוש של החיסון של מודרנה רק "מחזקות את הטיעון", אומר בנטואיץ מהארגון השנוי במחלוקת. סגן שר הבריאות יואב קיש מצוטט גם הוא בכתבה ואומר כי אין כעת תוכנית לחסן גם את הפלסטינים שעובדים בישראל.