קבינט הקורונה דן במתווה היציאה מהסגר

הקבינט התכנס לדון במועדים לפתיחת המסחר ומערכת החינוך. הוצג מתווה בעל שלוש פעימות ליציאה מהסגר, התלוי בהשגת יעדים מוגדרים להורדת התחלואה. כל הפרטים

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 09/02/21 20:27 כז בשבט התשפא

קבינט הקורונה דן במתווה היציאה מהסגר
צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

קבינט הקורונה התכנס היום (ג') לפני שעה קלה ודן בצעדים לפתיחת מערכת החינוך והמסחר. על פי ההצעה שהובאה בפני השרים, תהליך היציאה מהסגר יתנהל בשלוש פעימות, כשכל פעימה תצא אל הפועל במועד מסוים - במידה ויושגו יעדי התחסנות והתחלואה שיוגדרו מראש. אושר מתווה מערכת החינוך: גני הילדים וכיתות א'-ד' יפתחו ביום חמישי הקרוב, כיתות י"א-י"ב ישארו סגורות.

בתחילת השבוע כבר יצאה לדרך הפעימה הראשונה, עם ההקלות של ביטול מגבלת המרחק והאיסור לשהות בבית של אדם אחר. כמו כן, הותרה פתיחת שירותי טיפול של "אחד על אחד" כגון מכוני קוסמטיקה ומספרות, הותר למשפחות גרעיניות להתארח בצימרים, נפתחו שמורות הטבע והותר לקנות מזון ממסעדות במתכונת של איסוף עצמי.   

הפעימה השנייה והשלישית

הפעימה השנייה מתוכננת לסוף פברואר וככל הנראה רק במועד זה יחזרו ללמוד תלמידי כיתות י"א-י"ב בערים ירוקות וצהובות, ולא בחמישי הקרוב. עם זאת, הנושא שנוי במחלוקת וטרם התקבלה החלטה בעניינו. כמו כן, על מנת שההקלות במסגרת הפעימה השנייה יופעלו, צריך לפחות 3 מיליון מתחסנים במנה שנייה, שיעור מאומתים מעל גיל 50 של כ-90%, פחות מ-900 חולים קשים ומקדם הדבקה קטן מ-1.

אם יושגו היעדים, במסגרת מערכת החינוך, בשלב זה כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב יחזרו ללמוד - רק בערים ירוקות וצהובות וערים כתומות שבהן התחלואה נמוכה עם רמות חיסון של 70% מהאוכלוסייה לפחות. בנוסף, הפעימה השנייה תוביל גם לפתיחת המסחר, וחנויות הרחוב יוכלו להיפתח ללא צורך בתו ירוק. הקניונים, חדרי כושר, אירועי תרבות, אירועי ספורט, מוזיאונים, תערוכות, ספריות ומלונות ייפתחו רק בהפעלת תנאי התו הירוק.  

הפעימה השלישית תצא לפועל ב-9.3.2021. כדי להפעיל את ההקלות שבפעימה זו, לפי ההצעה שנידונה בקבינט, נדרש שיהיו לפחות 4 מיליון מתחסנים במנה שנייה. שיעור המחוסנים מעל גיל 50 יצטרך להיות בשלב הזה מעל 95%. בשלב הזה יידרש גם שמספר החולים הקשים יהיה יציב וללא עלייה, וכך גם מקדם ההדבקה.

אם יושגו יעדיי הורדת התחלואה, יחזרו כיתות ז' עד י' בערים ירוקות וצהובות, ובערים כתומות בתנאי החיסון של 70% מהאוכלוסייה. בשלב הזה יופעלו גם בתי קפה ומסעדות קטנות ללא צורך בתו ירוק. בתנאי הפעלת תו ירוק, יוכלו לפעול גם מסעדות גדולות, אירועים, מלונות (הפעלה מלאה), אטרקציות וכנסים.

נחמן אש: יש אור בקצה המנהרה

ממונה הקורונה, הפרופ' נחמן אש אמר בפתח ישיבת הקבינט: "אני רוצה להדגיש את החשיבות ביציאה זהירה. אנחנו מציגים פה תאריכי יעד, הם משוערים, אבל המעבר בפועל יהיה לפי מדדים. מבחינת החולים הקשים העלנו את היעד ל-900 מ-800 ואני מוכרח לומר שלעמוד במספר הזה לאורך זמן זה עומס גדול על בתי החולים. מקווה שימשיך לרדת".

על המתווה ליציאה מהסגר אמר אש: "יש פה אופק של פתיחת המשק, וכמובן שנתקדם במקביל במבצע החיסונים. יש כאן אור בקצה המנהרה, אבל חשוב להבהיר שהכל עדיין תחת התנהגות מאוד אחראית אבל כאן מאפשרים את הפתיחה של התחומים השונים. האור בקצה המנהרה קיים אבל המנהרה עודנה מאתגרת".

השר דרעי התייחס לבתי הכנסת במתווה המוצע: "אנחנו מדינה יהודית, אבל במתווה שלך אין חתונות, בתי כנסת, בר מצוות. שום דבר לא קיים". הפרופ' אש הגיב בעניין: "אנחנו מגבשים מתווה שיאפשר את האירועים האלה, לא במספרים בלתי סבירים אבל כן לאפשר. לגבי בתי כנסת - כנראה שיפתח לפי מגבלות ההתקהלות".

שר הבריאות אדלשטיין מתייחס לפעימה השנייה של המתווה: "אני מדגיש שהפתיחה הנוספת תהיה רק בעוד שבועיים שנדע מה התוצאות של הפתיחה הזו".

שר החינוך גלנט בנוגע לפתיחת מערכת החינוך: "כולנו מחכים לרגע שהתלמידים יוכלו לחזור ללמוד. יש לנו עליה של 80% בפניה של תלמידים לסיוע נפשי, עליה של 100% בשימוש בסמים, הפרעות באכילה, עליה של 50% בנטיות לפגיעה עצמית. זה מצב מדאיג ביותר. חומר לימודי אפשר להשלים, אבל מה שקורה זה תחושה של חרדה אצל תלמידים".

(ערים לפי מתווה הרמזור)


להורדת הקובץ

הפרש של שבועיים בין הפעימות - חובה

על פי הפרסום בחדשות 12, הדיון בנוגע למתווה ממשיך לתוך הלילה ושלושת הפעימות נידונות בין השרים.

שר האוצר ישראל כ"ץ מתייחס למתווה בעל שלושת השלבים: "שבועיים זה מאוד רחוק ויש סבירות גבוהה שהמדדים לא יירדו כפי שכתוב. המדדים, המועד ואופי הפתיחה צריכים להיות פתוחים לדיון ואני מציע לקיים דיון אינטנסיבי. יש דברים שאפשר לפתוח קודם - חיים לצד קורונה".

שרת התחבורה מירי רגב על החיסונים: "שוחחתי אתמול עם שר הבריאות, ושרת התיירות והיועמ"ש בנושא פתיחת חדרי הכושר, המלונות והתרבות למחוסנים. זה מה שיעודד רבים להתחסן, אך נותרה השאלה המשפטית האם ניתן לאפשר את זה?".

שר התרבות והספורט חילי טרופר מתנגד למתווה התרבות: "למה אתם מצמידים את התרבות למסחר? התרבות יודעת לשלוט בנכנסים ובמשתתפים".

היועמ"ש מנדלבליט: "ככל שרוצים לכפות על מורים להתחסן כתנאי לקבלה לעבודה - אפשר להגן על זה משפטית, אבל זה מותנה בחקיקה ראשית".

ממונה הקורונה אש: "ההצעה שלנו, להתחיל לפתוח את המסחר בעוד שבועיים, סבירה לגמרי. אנחנו מציעים לפתוח את כל המסחר בארץ בעוד שבועיים - ללא קשר לצבע העיר. אנו עומדים על כך שיהיה הפרש של שבועיים בין פעימה לפעימה - לא נוותר על כך".

שר הבריאות אדלשטיין מגבה את הפרופ' אש: "אין שום דרך לקרוא ליציאה 'זהירה' אם לא יעברו שבועיים בין שלב לשלב".

ראש הממשלה נתניהו: "אני מברך על הדיון הזה - אנחנו מקבלים החלטות באחריות ושיקול דעת. יש לנו מרווח קטן מאוד ולכן אנחנו חייבים לנהוג בזהירות מירבית. הסיכום של חינוך תואם את מה שהגדרנו - מתחילים בחינוך לא בגלל נוחות".

בנוסף, נתניהו התייחס לאיומים על פתיחת המסחר ביום חמישי בניגוד להנחיות והדגיש: "אין פתיחה פרטיזנית - השר לביטחון פנים צריך להפעיל את החוק שהעברנו".