השבעת ביידן תהיה תחת אבטחה כבדה | טראמפ מקים מפלגה חדשה

בעקבות הפריצה לקפיטול בארה"ב מגייסים יותר מ-20 אלף חיילים שיגנו על ג'ו ביידן בעת השבעתו לנשיאות הערב. במקביל לאחר שנחל אכזבה גם בקרב הרפובליקנים, הנשיא המודח מתכנן לעזוב את המפלגה ולהקים אחת חדשה בשם "הפטריוטים"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 20/01/21 07:43 ז בשבט התשפא

השבעת ביידן תהיה תחת אבטחה כבדה | טראמפ מקים מפלגה חדשה
חילוף קשה. ביידן וטראמפ, צילום: shutterstock

הערב (ד') החל מהשעה 18:00, בשעון ישראל, יחל טקס השבעת הנשיא ה- 46 של ארצות הברית, ג'ו ביידן. ההשבעה תערך תחת אבטחה כבדה במיוחד, לאחר שלפני שבועיים בדיוק תומכי דונלד טראמפ פרצו לקפיטול ועוררו מהומות אלימות לאחר קבלת התוצאות כי הנשיא והמפלגה הרפובליקנית הפסידו בכל מערך. לשם הגנה על ביידן המשמר הלאומי מגייס ותר מ־20 אלף חיילים, שימנע שיבושים מפני מתפרעים קיצוניים מתומכי טראמפ.

על אף האבטחה הכבדה הטקס עצמו יהיה מצומצם מהרגיל בשל נגיף הקורונה, מדובר באירוע שלרוב משתתפים בו עשרות אלפי בני אדם. מארגני הטקס החליטו שבמקום קהל צופה יוצבו בשדרה כ־200 אלף דגלי ארה"ב, בזמן שהציבור יסתפק בצפייה מרחוק. בטקס ישובעו ביידן וסגניתו קמלה האריס, שניהם יחזיקו בשיאים ראשונים, ביידן יהיה הנשיא המבוגר ביותר שהושבע (78) והאריס תהיה האישה הראשונה שהושבעה לתפקיד סגן הנשיא. באירוע ישתתפו הנשיאים לשעבר  ברק אובמה, ג'ורג' בוש וביל קלינטון.

טראמפ מקים מפלגה חדשה 

במקביל מדווח הבוקר הוול סטריט ג'ורנל כי הנשיא היוצא, דונלד טראמפ, מתכנן לפרוש מהמפלגה הרפובליקנית ולהקים מפלגה חדשה. טראמפ שמזהה כי יפונה לו העורף גם ממפלגתו שנחלה הפסד גם בבחירות בבתי הנבחרים, התייעץ עם מקורביו והבין כי עליו להקים מפלגה חדשה. על פי הדיווח המפגה החדשה של טראמפ תקרא "הפטריוטים", הבית הלבן טרם הגיב לפרסום.

המהומות לפני שבועיים הביאו לפינויו של סגן הנשיא היוצא, מייק פנס, מחשש כי יפגעו בו על שלא יצא נגד הכרזת תוצאות הבחירות באופן רשמי. האירוע הביא לביקורת נגד טראמפ  גם  בתוך חברי מפלגתו בהם מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל. פנס עצמו גם יצא נגד המפגינים ומי שמכחיש את התוצאות של הבחירות ואמר: "לא ניצחתם, האלימות לעולם אינה מנצחת". המהומות האלימות הביאו גם לסגירת חשבון הטוויטר והפייסבוק של טראמפ באשמה כי דבריו מסיתים לאלימות, ואף החל דיון שני על הדחתו בבתי הנבחרים.