מנדלבליט נגד אוחנה: החלטתו בעניין החיסונים לאסירים: "חוסר סמכות"

בתגובה לעתירה לבג"ץ נגד החלטת אוחנה שלא לחסן אסירים בשלב הראשון, כתב מנדלבליט כי "ההנחיה ניתנה בחוסר סמכות ובניגוד לדרישות הדין, ומכאן שאין היא יכולה לעמוד"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 18/01/21 20:28 ה בשבט התשפא

מנדלבליט נגד אוחנה: החלטתו בעניין החיסונים לאסירים: "חוסר סמכות"
אוחנה ומנדלבליט, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

אביחי מנדלבליט נגד אמיר אוחנה - טייק מי יודע כמה. היועץ המשפטי לממשלה הגיש הערב (ב') את תשובתו לעתירה לבג"ץ, עתירה שהוגשה נגד החלטת השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, שלא לאפשר את חיסון האסירים בבתי הכלא נגד קורונה, בשלב הראשון של מבצע החיסונים.

שב"ס: "לאחר השלמת חיסוני הסגל - יחלו חיסוני הכלואים"

ההחלטה, ששונתה בינתיים, עוררה ביקורת רבה על אוחנה, ונטען כי התקבלה מסיבות פוליטיות. העתירה הוגשה לבג"ץ מטעם לשכת עורכי הדין, ארגוני חברה אזרחית וכן אסירים פרטניים.

מנדלבליט כתב בתשובתו לעתירה כי אוחנה חרג מסמכותו: "עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא, כי ההנחיה שנתן השר לביטחון הפנים לשירות בתי הסוהר, לפיה אין לחסן עצורים ואסירים המוחזקים במשמורת שירות בתי הסוהר נגד וירוס הקורונה בטרם יחוסנו הסוהרים, ניתנה בחוסר סמכות ובניגוד לדרישות הדין, ומכאן שאין היא יכולה לעמוד. מדובר בהחלטה הפוגעת בזכותם של אסירים לכבוד, לשוויון ולבריאות, וטמונה בה פגיעה פוטנציאלית גם בזכותם לחיים. כל זאת, ללא כל הסמכה בדין לתת אותה".

https://youtu.be/g7de1N_0t9g

"יתירה מכך", טען היועמ"ש, "החלטה זו של השר לביטחון פנים ניתנה בניגוד לעמדתו המקצועית של משרד הבריאות, האמון על קביעת תיעדוף החיסונים, מבלי להישען על תשתית עובדתית או מקצועית כלשהי.
עתירות אלה עוררו סוגיה משפטית בעלת חשיבות עקרונית ביחס להיעדר סמכותו של השר לביטחון פנים להתערב בשיקול הדעת של הגורמים המוסמכים בסוגיות דוגמת התעדוף הבריאותי למתן חיסונים לאסירים. נוכח עמדתו של השר, כי הוא מוסמך לעשות כן, מדובר בעניין בעל חשיבות עקרונית שעשוי לחזור על עצמו, אך הוא על פי טבעו קצר מועד, כפי שמוכיח מקרה זה".

"עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא, שעל בית המשפט הנכבד לדון בסוגיה העקרונית אותה מעוררות העתירות על מנת להעמיד הלכה על מכונה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן