"זה היה הסופ"ש הכי קשה מאז תחילת הקורונה"

פרופ' איתמר גרוטו מבהיר כי עוד מוקדם לקבוע האם העלייה בתחלואה נבלמה, מספר על המצב הקשה בבתי החולים וטוען כי בכירים במשרד הבריאות היו מעורבים במו"מ עם פייזר על הבאת החיסונים החדשים

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/01/21 10:48 כו בטבת התשפא

"זה היה הסופ"ש הכי קשה מאז תחילת הקורונה"
מאושפזי קורונה. ארכיון, צילום: shutterstock

האם העלייה המבהילה בתחלואת הקורונה בישראל נמצאת בבלימה? המספרים מהימים האחרונים מראים על האטה, או לפחות התייצבות, בעלייה במספרי הנדבקים החדשים ובשיעור החיוביים מקרב הנדבקים, על אף הגדלת מספר הבדיקות. עם זאת, הזינוק במספר החולים במצב קשה ובמספר המונשמים, ששברו שיאים הבוקר (א') לא נעצר, והמצב במחלקות הקורונה ובבתי החולים מעורר דאגה.

שיא במספר החולים קשה, 80 מתים בסוף השבוע | המשטרה נערכת לאכיפה

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, מבהיר כי מוקדם מדי לדבר על בלימת התחלואה. בראיון לרדיו 103FM אמר גרוטו כי "עוד לא ניתן לדבר על בלימה במספר החולים. אחוז המאומתים נשאר גבוה, ולכן אני לא חושב שיש שינוי במגמה. אולי קיימת עצירה, אך מוקדם לומר".

פרופ' גרוטו סיפר על המצב בבתי החולים ובמחלקות הקורונה בסוף השבוע האחרון: "מבחינת החולים הקשים ומצב התחלואה בבתי החולים, שמעתי מנהלים שתיארו שסוף השבוע האחרון היה הקשה ביותר מאז תחילת הקורונה. אני מאוד מקווה שתלמודי התורה סגורים. אני מניח שתהיה אכיפה נוקשה, אני מקווה שכולם ישתפו פעולה".

גם סגן שר הבריאות, יואב קיש, התייחס למצב הקשה בבתי החולים ואמר כי "כמות החולים הקשים בבתי החולים שברה את השיא. חייבים להוריד את רמת התחלואה במדינת ישראל. הסגר ייקח בוודאות שבועיים, ונדע רק לקראת סוף הסגר אם נצטרך להאריך אותו בעוד שבוע".

"המנה השנייה צפויה לגרום לתופעות לוואי קשות יותר"

פרופ' גרוטו התייחס בדבריו גם להשפעה של הגעת החיסונים לישראל על התפשטות המגפה. לדבריו, האפשרות לדחיית נתינת המנה השנייה של החיסונים נדחתה. 

"אני מאוד מקווה שהחיסונים יגיעו היום או מחר", אמר גרוטו. "זו בהחלט בשורה מעודדת, מדובר על סדר גודל של מעל מיליון חיסונים. במקומות בהם יש מחסור קיצוני בחיסונים, בהחלט אפשר לשקול לדחות את מנת החיסון השנייה, אבל מבחינת מדינת ישראל זה לא רלוונטי. בסך הכל לא עלו בעיות ממבצע החיסונים בישראל. תופעות לוואי תמיד ישנן, אך לא עלינו על תופעת לוואי חריגה. זה משמח. המנה השנייה צפויה לגרום לתופעות לוואי קשות יותר, אך לא בצורה מאוד משמעותית".

אתה יכול להסביר לנו מה קרה כאן? איך בסופו של דבר, לאחר החשש הגדול, מגיעים עוד מיליון חיסונים? האם מדובר רק בפעילות של רה"מ בנושא?
"זו פעילות של ראש הממשלה וגם של משרד הבריאות יחד. זו עבודה משולבת של כל הגורמים ואנו נמצאים במו"מ עם פייזר כבר זמן רב לצד השיחות הללו".

פרופ

פרופ' איתמר גרוטוצילום: פלאש 90

מה הבטחנו לחברות התרופות כדי שנקבל מיליון חיסונים?
"אני לא יודע אם זה קשור להבטחה מסוימת. היתרון של מדינת ישראל הוא שהיא יכולה לסיים את מבצע החיסונים במהירות, והדבר יעניק מידע, שכרגע חסר, לעולם. אני לא יודע את כל הפרטים ולא רוצה להתייחס ספציפית לשאלה, כי אני לא הייתי מעורב במו"מ. אני עדיין לא יודע איזה פרטים נעביר, יש תהליך כזה והוא ייבחן. בכל אופן, כן היו בכירים במשרדד הבריאות שהיו מעודכנים בפרטי המו"מ מראש".

בסוף השבוע הודעתם שיש ארבעה ישראלים לפחות שנדבקו במוטציה הדרום אפריקאית. המספר הזה עלה בשעות האחרונות?
"לא. אנחנו בהחלט ממשיכים לעקוב. פיתחנו את היכולת לזהות את הנשאים במהירות. אם נדבקו כאן במוטציה, זה הגיע מאנשים שחזרו או הגיעו מדרום אפריקה, או משרשרת שהתחילה להתפתח, ולכן זה בשליטה. זאת, בניגוד למוטציה הבריטית שנפוצה בקהילה".