חצי יובל לרצח רבין | יאיר לפיד: "נגן על המדינה ממי שמנסה להרוס אותה"

החלה העצרת המרכזית לזכרו של ראש הממשלה רבין תחת הכותרת "ישראל חוזרת לכיכר". רון חולדאי ביטל את השתתפותו בטענה שלעצרת יש "נופך פוליטי". יו"ר האופוזיציה: "זה מה שלמדנו מיצחק רבין - להתייצב מאחורי האמת שלך בלי לפחד"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/11/20 20:06 כ בחשון התשפא

חצי יובל לרצח רבין | יאיר לפיד: "נגן על המדינה ממי שמנסה להרוס אותה"
כיכר רבין, הערב, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

25 שנים לאחר רצח ראש הממשלה יצחק רבין, הערב (ש'), כבכל שנה, התקיימה עצרת לזכרו בכיכר רבין שבתל אביב. בשל הגשמים שפקדו את ישראל, העצרת נדחתה מיום רביעי. מארגני העצרת מסרו כי השנה העצרת מתמקדת בהעברת המסר לדור שלא זכה להכיר את ראש הממשלה.

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, ביטל את השתתפותו לאחר שהבין כי "לעצרת יש נופך פוליטי". יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, נאם ואמר: "יצחק רבין השאיר צאווה לשמור על המדינה שלנו כי אנחנו אוהבים אותה אוהבת נפש. אנחנו ציונים ולא נוותר. נגן על המדינה ממי שמנסה להרוס אותה מבחוץ, מבפנים או מכס השלטון. הם לא יגדירו לנו מי אנחנו, ולא נקבל שיעור בפטריוטיות מאף אחד".

צילום: Tomer Neuberg/Flash90

 

בדבריו, קרא לפיד לאחדות: "אנחנו צריכים להתאחד – חילונים ודתיים וחרדים, יהודים וערבים, אנשי ימין, אנשי שמאל, אנשי מרכז. למול המגיפה, למול התפרקות הכלכלה, אנחנו זקוקים לזה כאוויר לנשימה. אין לנו קיום אלא ביחד. רק יש לזה תנאים מחייבים. אחדות העם מחייבת דמוקרטיה עם מוסדות חזקים, בתי משפט עצמאים וחזקים. שלטון נקי כפיים שאומר את האמת לאזרחיו. אחדות מחייבת מנהיגות שאפשר להאמין לה. שתלחם בשחיתות, תשאף לשלום, תוביל לקידמה. תפסיק להסית, תפסיק לחפש אשמים, ותתחיל למצוא פתרונות לבעיות אמיתיות של אנשים אמיתיים. אנחנו צריכים להתאחד סביב ישראליות הגונה ושומרת חוק. סביב יהדות מתונה, מאירת פנים, שאף אחד לא עושה בה שימוש פוליטי. אלוהים הוא של כולם. הוא לא שייך לאף מפלגה". 

"אין דבר כזה אחדות בלי להגדיר את הכללים והערכים שסביבם מתאחדים", המשיך לפיד, "לא עקרונות לשעתם - עקרונות הברזל של החברה הישראלית. העקרונות שרבין חי ומת בשמם. מי שכל השנה פוגע בשלטון החוק, מנסה להרוס את בתי המשפט, שלא ידבר אתנו ביום הזה על אחדות. מי שכל השנה פוגע בחופש הביטוי, תוקף עתונאים, משקר כל הזמן לציבור, שלא ידבר אתנו ביום הזה על אחדות. מי שכל השנה אינו מחוייב לחופש דת, לזכויות המיעוט, לזכויות הקהילה הגאה, לכל יסודות הדמוקרטיה, שלא ידבר אתנו ביום הזה על אחדות. בלי ערכים שכולם חתומים עליהם, הקריאה לאחדות העם היא נסיון השתקה. הוא לא יצליח. הם לא יצליחו להשתיק אותנו".

צילום: Tomer Neuberg/Flash90

 

לפיד סיים את דבריו ואמר כי לא ניתן לרצוח רעיונות: "רבין לימד אותנו שמנהיגות מבוססת על אמון, ואמון מבוסס על ערכים. זה החוזה הישראלי. מי שלא מקבל על עצמו את החוקים והכללים, מסכן את מדינת ישראל. מי שמסכן את מדינת ישראל – ימצא אותנו מולו. זה מה שלמדנו מיצחק רבין - להתייצב מאחורי האמת שלך בלי לפחד. אפשר לרצוח אנשים, אי אפשר לרצוח רעיונות. הרעיון של ישראל הגונה, טובה, ישרה, ליברלית – חי וקיים. כל עוד אנחנו עומדים עם דגל על הגשר, הוא ימשיך לחיות".

כחלק מההכנות לקיום העצרת, נפרסו במרכז תל אביב נפרסו מאות שוטרים כדי לשמור על הסדר הציבורי, לסייע בהכוונת התנועה באזור ולוודא עמידה בהנחיות התמודדות עם הקורונה כדוגמת עטיית מסכות ושמירת מרחק בין המשתתפים.