לפיד נגד מינוי אפי איתם ליו"ר יד ושם: "אינו יכול לכהן בתפקיד"

יו"ר האופוזיציה מזהיר ממינויו של אפי איתם ליו"ר יד ושם וקורא למנות לתפקיד את מייסדת "זיכרון בסלון", אשת החינוך עדי אלטשולר

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/10/20 15:05 כג בתשרי התשפא

לפיד נגד מינוי אפי איתם ליו"ר יד ושם: "אינו יכול לכהן בתפקיד"
אפי איתם, צילום: פלאש 90

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לבטל את מינויו של תא''ל במיל' אפי איתם ליו"ר יד ושם, במקומו של אבנר שלו שצפוי לפרוש מתפקידו בעוד כחודשיים, אחרי 27 שנות כהונה.

לדברי לפיד, איתם אינו יכול להתמנות לתפקיד, מכיוון שבתקופת כהונתו כמח"ט גבעתי בתחילת שנות ה-90, התנהלו שני משפטים נגד לוחמי החטיבה באשמת התעללות בפלסטינים. בנוסף, עלו טענות נגד איתם כי הוא עצמו הכה פלסטינים. ראוי לציין כי איתם לא הועמד לדין אך ננזף בידי הרמטכ"ל.

במכתבו לנתניהו כתב לפיד, בין היתר: "חילוקי דעות רבים יש בינינו, אולם נדמה לי שבנושא אחד אין אנו חלוקים: חשיבותה של הנצחת השואה ושימור זכרון הנספים.  אני רוצה להביע בפניך את דאגתי העמוקה מהכוונה למנות את חבר הכנסת והשר לשעבר אפי איתם ליו"ר 'יד ושם'. מי שננזף בידי הרמטכ"ל על התעללות באוכלוסיה אזרחית, אינו יכול לכהן בתפקיד שסמליותו רבה כל כך בעיני העם היהודי".

לטענת לפיד: "מינוי כזה ירחיק מ'יד ושם' את הקהילות היהודיות הליברליות. זה יהפוך את המוסד המקודש הזה למקום הנתון למחלוקת וויכוח. זה ישחק לידי תנועת ה – BDS האנטישמית והמסוכנת. לאפי איתם שמורות זכויותיו כמפקד וכאיש ציבור. איני בא לשפוט אותו, אלא רק להזהיר מהנזק שייגרם ממינוי כזה".

על מינויו של אביו לתפקי בעבר, כתב לפיד: "יהיה אולי מי שיגיד שגם אבי, יוסף טומי לפיד ז“ל, שכיהן כיו"ר מועצת 'יד ושם' עד יום מותו, היה אדם שנוי במחלוקת. ייתכן, אבל אבא היה גם ניצול שואה ששרד כילד את אימת גטו בודפשט ואיבד את אביו במחנה ריכוז. הדבר נתן תוקף מוסרי אחר לכהונתו".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן