הממשלה תדון בתקנות לשעת החירום. חוק הקורונה לא עלה להצבעה

כחול לבן והליכוד האשימו זו את זו בסחבת בוועדת החוקה, וההצבעה על התיקונים בחוק הקורונה לא תתקיים היום. הממשלה תדון בתקנות לשעת חירום, כשבמקביל הסגר נכנס לתוקף - ללא הגבלות על הפגנות כרגע

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/09/20 14:51 ז בתשרי התשפא

הממשלה תדון בתקנות לשעת החירום. חוק הקורונה לא עלה להצבעה
הסגר נכנס לתוקף, צילום: נתי שוחט, פלאש 90

אחרי הבלאגן בוועדת החוקה - הישיבה התפזרה וננעלה ללא הצבעה, והתיקונים לחוק הקורונה - שאושרו אמש בממשלה - לא יעלו להצבעה במליאת הכנסת היום. בשעה 14:00 נכנס לתוקפו הסגר המחמיר על כלל המדינה, נכון לעכשיו ללא הגבלות על הפגנות, כפי שהוצע בתיקון לחוק.

במהלך הבוקר התקיימו דיונים קדחתניים בוועדת החוקה, שאמורה הייתה להכין את החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, אך הדיונים התלהטו שוב ושוב, ללא הסכמות ועם עימותים בין חברי הליכוד, בראשות יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, לבין חברי האופוזיציה, שהגישו אלפי הסתייגויות, מה שלא אפשר הגעה להסכמות, בטח שלא במסגרת הזמן שנותרה.

לקראת הסגר: אלפי שוטרים וחיילים נפרסו ברחבי הארץ

בעקבות הבלגן, הודיע שר הבריאות, יולי אדלשטיין, כי יביא לממשלה הצעה להעברת תקנות לשעת חירום. בהודעה מטעם אדלשטיין נאמר כי "יהיה בכוחן להגביל התקהלות עד לחקיקת החוק בכנסת שבוע הבא. זאת בהסתמך על חוות דעת רפואית הקובעת כי חלה סכנה בהתקהלות ועקב העובדה כי מלאכת החקיקה לא תסתיים היום". אדלשטיין אמר כי: "מול עיניי נמצאת לפני הכל בריאות הציבור. לא אאפשר סיכון חיי אדם בהתקהלויות בכלל ולא בהפגנות ולא בבתי הכנסת".

הנחיות הסגר

הנחיות הסגרצילום: משרד הבריאות

עם זאת, מוקדם יותר הודיע שר הביטחון ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, כי מפלגתו תתנגד בממשלה לתקנות לשעת חירום. גנץ כתב לח"כים בכחול לבן כי "ההחלטה על הסגר המחמיר נועדה לבלום את המגיפה ולא לחסום את ההפגנות או התפילות. אנחנו נמשיך לקדם במסגרת הכללים הדמוקרטיים את את החקיקה הכוללת, ונמנע שימוש בתקנות לשעת חירום שממוקדות רק בהפגנות, תפילות או כל סוגיה אחרת".
שר הרווחה איציק שמולי כתב בטוויטר: "ההגבלות מטרתן לעצור את התחלואה ולא להשתיק את המחאה. בוודאי שלא אסכים לסיכולה הממוקד בתקנות שעת חירום בשל עיסוק אובססיבי בלתי פוסק סביבה. המטרה היא חיסול המגפה ולא הדמוקרטיה, למי ששכח".


(נתניהו בהצהרה לתקשורת, אתמול)

אחרי הודעתו של אדלשטיין אמרו בכחול לבן: "הליכוד מונע את אישור החוק, תוך ביזוי של ההחלטה שהתקבלה בממשלה. סיעת הליכוד, בהובלת מיקי זוהר ובהוראת ראש הממשלה, פוגעת במאבק בקורונה, ומנסה להסיט את הדיון לשיח אובססיבי על הפגנות". לאחר פיזור הוועדה טענו בכחול לבן: "בלמנו ניסיון של הליכוד וימינה לעצור הפגנות לחצי שנה".
בליכוד הגיבו למהלכים ואמרו כי "החוק לא יכול לעבור עם 4,000 הסתייגויות של האופוזיציה שמתנהלת בחוסר אחריות. זה קורה בשל האובססיה של האופוזיציה לאפשר את פסטיבל ה'הפגנות'".

עוד הוסיפו בליכוד כי "הצענו תקנות לשעת חירום לימים ספורים כדי למנוע הפגנות המוניות שיגרמו לציבור לא לכבד את הסגר. בשעת חירום זו אין מקום לפוליטיקה קטנה. אף שההפגנות רק מסייעות לליכוד, הן מסכנות את בריאות הציבור ולכן יש להפסיק אותן. אנו קוראים לכחול לבן וליועמ״ש לאשר מיד את תקנות החירום".

"אהבל" ו"טיפש" בוועדת החוקה

מוקדם יותר התחוללה סערה בוועדת החוקה, במהלך הדיונים בתיקונים לחוק הקורונה. יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר אמר כי "לא ניתן לסיים את החוק היום ללא הסכמת האופוזיציה; מקבלים מסרים שאם אלפים יבואו לבלפור, אלפים יתפללו ביום כיפור"; ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו השיב: "אל תשחק במוות של אנשים". 

הדיון התדרדר לאלימות מילולית כשזוהר ואבידר מכנים אחד את השני "אהבל" ו"מטומטם". זוהר אמר בפתח הדיון: "אין אפשרות לסיים את החוק היום הכנסת ללא הסכמת האופוזיציה. אתמול נערכו מעל 60 הלוויות של חולי קורונה. אנחנו לקראת קפיצה משמעותית בתמותה ומקבלים מסרים שאם יבואו אלפים לבלפור, אלפים יבואו לבתי הכנסת להתפלל בכיפור. כל מי שטוען שזה שטויות יישפט בבית דין של מעלה. יש מי שרוצים שההפגנות יימשכו כי זה מגביר את התמותה. אם החוק לא יעבור ובימ"ש העליון יקבל החלטה שהוא לא מאשר את התקנות לארבעה ימים יתרחש פה אסון אפידמיולוגי שלא חלמנו".

אבידר התפרץ לדבריו: "מאיפה הבאת את זה? אל תשחק במוות של אנשים. אתה חולה נפש". ח"כ זוהר הגיב: "אל תהיה טיפש"

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד תל"ם), תקף ואמר כי "יו"ר הקואליציה הוא גיבור של רפש, מטיח האשמות דמגוגיות מופרכות. העובדה היא שהסגר לא תלוי בחוק שלפנינו. לומר זאת זו רעות והבל רוח. הציבור עוד עלול להתבלבל מדברי הבלע האלו. הסגר ייכנס ב-14:00 והכלכלה תושבת".  

בהמשך, רגע לפני ההצבעה על החוק, נעל יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר את הישיבה, לאחר שח"כ איתן גינזבורג טען כי הסתייגויות שהעלה ח"כ שלמה קרעי וח"כים נוספים מהוות נושא חדש; יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר הכריז: "החוק ייעצר". זוהר אמר כי "דיברנו גלויות שאנחנו לא מצליחים להעביר את החוק ובשבת צפויות הפגנות. פנינו לכחול לבן להצטרף לחקיקת תקנות שעת חירום שיכלו לעזור לנו והם סירבו ולכן נכון לרגע זה גם החוק הזה אם ייכנס לתוקפו זה יהיה רק ביום רביעי כשזה כבר לא רלוונטי ואת הנזק והמחיר נשלם בתחלואה.
בעקבות החלטות חבריי ח"כ קרעי הלוי ומארק שיזמו יוזמה נכונה לקבוע באמצעות בקשה להסתייגות, שההפגנות הללו, הן דבר מסוכן ובעייתי שמונע מאתנו להסביר לציבור למה הוא צריך לשמור על ההנחיות כשאלפים מתגודדים. מה שגורם לקואליציה לאבד מנדטים הוא התפשטות המגיפה. מבחינתנו החוק הזה ייעצר. כל יגישו בקשה לנושא חדש והחוק ייקבר. אתם מנסים לקבור את החוק".

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) הכריז כי "הסתייגויותיו של ח"כ קרעי מהוות עילה לטענת נושא חדש ואמר: המצב הבריאותי הוא הסיבה לחוק קשה ומורכב זה. רצינו להעביר אותו ולא ישנו כל הלילה כדי להעביר אותו לפני הסגר. בשל השימוש בתרגילים כדי למצוא סמכויות אנטי דמוקרטיות, אני נאלץ לטעון לנושא חדש ולדון בו האם הוא באמת קשור לחוק או שנועד להביא להליך לא דמוקרטי שאינו קשור לחוק. 
בהתייחסו לעמדת יועמ"ש הוועדה עו"ד בלי אמר גינזבורג כי "לפי התקנון גם מחיקה היא תיקון וניתן לטעון טענת נושא חדש. הנושא יוכרע בוועדת הכנסת"

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) השיב: "אתה פחדן. תביא את הדברים להכרעה דמוקרטית בכנסת. מחיקת סעיף בחוק יכולה להוות עילה לטענת נושא חדש? אתם משגעים את כולם בשביל כמה מטורללים? 
עודד: אתם מחריבים את הכלכלה רק בשביל יהיו אל לא יהיו הפרגנות? ירדתם מהפסים?"