אושר בקריאה ראשונה: הממשלה תהיה רשאית לקבוע הגבלות על הפגנות ותפילות

בהפרש קרוב מאוד של של 36 תומכים מול 32 מתנגדים, עבר החוק שיאפשר לממשלה להטיל הגבלות במהלך הסגר. השר דודי אמסלם: " למה אי אפשר להתפלל בחוץ, אבל להפגין, זה הדבר הכי חשוב באנושות. מה זה הפגנה לעומת ערך חיי אדם?"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/09/20 16:42 ו בתשרי התשפא

אושר בקריאה ראשונה: הממשלה תהיה רשאית  לקבוע הגבלות על הפגנות ותפילות
דודי אמסלם במליאה, צילום: דוברות הכנסת

הבוקר (ה')  החליטו שרי הממשלה על הטלת סגר מלא בכל רחבי הארץ. הסגר יחל מחר (שישי) ב-14:00 ויימשך שבועיים, עד מוצאי שמחת תורה, כשמיד לאחר מכן יחול סגר חלקי ואז לתכנית הרמזור, בהנחה שהתחלואה תרד כמצופה. לשם אישור סופי של ההגבלות, ועדת הכנסת התכנסה בצהריים על מנת לאשר את בקשת יושב-ראש הכנסת לקבוע ישיבה במליאת הכנסת עוד היום. ובנוסף קיום דיון במליאה שיאשר לממשלה אפשרות של חקיקה מזורזת בענייני הקורונה. הצעת החוק אושרה לבסוף בקריאה ראשונה ברוב של 36 תומכים מול 32 מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת חוקה, שתתכנס בעוד זמן קצר להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

הדיון החל בויכוח סוער בין השר דודי אמסלם לחברי האופוזיציה, לאחר שדיווח על התקפת המפגינים נגדו, והאשים את חברי האופוזיציה ביצירת אנרכיה. הוויכוח הסוער הוביל ליציאת זמנית של חברי האופוזיציה מהמליאה, עקב ההחלטה לצמצם את ההפגנות. בעקבות כך קרא אמסלם לעברם: ""למה אני לא יכול ללכת להלוויה? למה אני לא יכול לחתן את הבת שלי במרחב הפתוח בחצר? למה אי אפשר להתפלל בחוץ לא במבנה כמות כזאת של אנשים? אבל להפגין, חס ושלום, זה הדבר הכי חשוב באנושות. מה זה הפגנה לעומת ערך חיי אדם? בטל בשישים". 

אלי אבידר קורע את הצעת החוק

אלי אבידר קורע את הצעת החוקצילום: דוברות הכנסת

לאחר מכן עלה ח"כ אלי אבידר, מישראל ביתנו, שבעת שעלה לנאום קרע את הצעת החוק לגזרים מעל דוכן הנואמים. "החוק שהובא לכנסת הופך אותנו לדיקטטורה אפלה. לסגר הראשון נכנסנו כי נתניהו טען שימותו מאות אלפים כי אין לנו מכונות הנשמה. היום הוא מכניס אותנו לסגר בגלל המחאה" אמר אבידר בעת נאומו. "אל דאגה. נלמד את הממשלה הזאת ערכי דמוקרטיה כי אין במדינת ישראל מספיק שוטרים לעצור את המחאה, אין מספיק ניידות לחסום את כל הכבישים. נתניהו ינצח כשאנו נרים ידיים, ואנחנו לא. ננהג בחוק הזה כפי שראוי לו. נמשיך להפגין עד שיתפטר".  

על פי החוק המוצע הממשלה רשאית להכריז על מצב חירום מיוחד בשל נגיף הקורונה, אם שוכנעה כי קיימת התפשטות רחבה של נגיף הקורונה הגורמת לפגיעה חמורה בבריאות הציבור. החוק מסמיך את הממשלה לקבוע בתקנות, הגבלה על יציאה ממקום המגורים או על שהייה במרחב הציבורי, לרבות הגבלה לעניין המרחק ממקום המגורים של אדם, בכפוף לסייגים שנמנו בו. עוד אומר החוק כי בתקופת תוקפה של הכרזה על מצב חירום מיוחד כאמור, יהיה ניתן לקבוע הגבלות על התקהלות בהפגנה, בתפילה או בטקס דתי, ובלבד שהגבלה כאמור חיונית למניעת התפשטות נגיף הקורונה. 

פספוס לאופוזיציה

פספוס לאופוזיציהצילום: דוברות הכנסת

החוק עבר בהפרש קטן מאוד, של 36 תומכים מול 32 מתנגדים, הזדמנות פז של האופוזיציה להפיל חוק, אך נכשל. בזמן הדיונים יהדות התורה שהיא בקואליציה לא נכחה, וחברת הכנסת מיקי חיימוביץ' מכחול לבן הצביעה נגד. אלא שבזמן ההצבעה יאיר לפיד נאם לציבור ממטה יש עתיד ונפתלי בנט התראיין בערוץ 12, מה שהשאיר הזדמנות לקואליציה בכל זאת להשיג את הרוב הדרוש. אך ימינה לא הגיעה להצבעה, כעת עומדת השאלה האם בועדת חוקה בראשות ח"כ יעקב אשר, מיהדות התורה, ינסו לשנות החוק סביב נושא התפילות. דבר שעלול לסכן את שלמות הקואליציה.