מהי תכנית הרמזור? כל השאלות והתשובות

במסגרת התוכנית, שתיכנס לתוקפה ביום ראשון, יסווגו כל היישובים לפי הצבעים ירוק, צהוב, כתום או אדום. מה המשמעות של כל צבע מבחינת רמות התחלואה, אילו מגבלות נגזרות מכוחו ומתי ההגבלות הללו לא יחולו?

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/09/20 09:44 טו באלול התשפ

מהי תכנית הרמזור? כל השאלות והתשובות
עד שלושה נוסעים ברכב. אילוסטרציה, צילום: Nati Shohat/Flash90

אחרי שהתבשרנו אמש (ה') על החלטת קבינט הקורונה כי יוטל סגר מלא על ערים בצבע אדום "בוהק" והגבלות תנועה על ערים אדומות "רגילות", עדיין לא לגמרי ברור מהי תכנית הרמזור שעתידה להיכנס לחיינו בימים הקרובים. התכנית תכנס לתוקף ביום ראשון הקרוב, ותנסה לאפשר התמודדות דיפרנציאלית עם התפשטות נגיף הקורונה בהתאם לנתוני תחלואה אזוריים, על בסיס מדדים אחידים, קבועים ושקופים.

התכנית מרכזת את כל הטיפול בשגרת החיים לצד הקורונה ומשלבת הנחיות ברמה הארצית והנחיות ברמה המקומית, לפירוט מלא על התוכנית. אז בשיתוף פיקוד העורף הבאנו את כל השאלות והתשובות לתכנית הרמזור.

איך ומתי מחושב צבע היישוב לפי תוכנית הרמזור?

קביעת צבע היישוב מתבצעת פעם בשבועיים על פי מצב התחלואה ביישוב בשבוע הקודם למועד הקביעה

מהם הצבעים האפשריים בתוכנית הרמזור?

ירוק – רמת תחלואה נמוכה.

צהוב - רמת תחלואה בינונית.

כתום - רמת תחלואה גבוהה.

אדום - רמת תחלואה גבוהה מאוד.

אתמול הכריז הממונה למאבק בקורונה על סיווג נוסף - "אדום בוהק" שכרגע כולל את שמונה הערים עם אחוזי התחלואה הגבוהים ביותר ועליהם הוטל סגר מלא. 


להורדת הקובץ

האם הצבע הוא לכל הרשות המקומית, ישוב או שכונה?

הצבע נקבע ברמת הרשות המקומית, עם זאת במקרים חריגים יבוצע סיווג ברמת יישוב או שכונה.

כיצד אזרח צריך לפעול – לפי צבע היישוב בו הוא נמצא או לפי צבע היישוב בו הוא מתגורר?

לפי צבע היישוב בו הוא נמצא – על כל אזרח לפעול לפי הנחיות היישוב בו הוא נמצא ללא קשר לצבע יישוב מקום מגוריו.

דוגמאות: אזרח שמקום מגוריו הוא בישוב שצבעו אדום יפעל בתחומי יישוב ירוק לפי כללי ההתקהלות של היישוב הירוק ואזרח שמקום מגוריו הוא ביישוב ירוק יפעל בתחומי יישוב אדום לפי כללי ההתקהלות של יישוב אדום.

איך ניתן להשפיע על צבע היישוב?

שמירה הדוקה וקפדנית אחר כל ההנחיות תשמור על רמת תחלואה נמוכה באזור ירוק ותשפר את מצב התחלואה באזורים אחרים וכך תאפשר מעבר אזורים בין הצבעים והקלה בהנחיות.

ההנחיות כוללות בין השאר את ממ"ש (מרחק, מסיכה ושטיפת ידיים), התקהלות, מקומות עבודה, לימודים, הנחיות בידוד למחויבים בכך, שמירה על אוכלוסייה בסיכון ועוד.

באילו תחומים ייקבעו הנחיות ברמה ארצית?

תחומים המהווים תנאי הכרחי לתפקוד המשק, או תחומים לא אזוריים כגון מסגרות רווחה ומוסדות חינוך (למעט חוגים ומתנ"סים), תחבורה ציבורית, תעופה, מקומות עבודה (למעט לעניין קבלת קהל), קניון, מוזיאון, שמורת טבע, גן לאומי, אתר מורשת, מקום קדוש, חנויות למכירת מזון, מוצרי היגיינה ובתי מרקחת, אירועי תרבות, בתי תפילה עד תום החגים, אירועי ספורט ומקומות סגורים לפעילות. כמו כן בכל מקום יש להקפיד באופן מלא על הנחיות ממ"ש – מרחק, מסיכה ושטיפת ידיים.

מהן ההנחיות ברמה יישובית?

בכל אזור נקבעו מגבלות התקהלות ותפוסה מותרת במקומות ציבוריים ועסקיים בהתאם לסיווג. המגבלות תקפות ואחידות לכל העסקים, פרט לתחומים בהם קיימת הסדרה ארצית.

איך אדע כמה מותר לי לקבל קהל בעסק או אורחים באירוע?

לפי צבע האזור נקבעה מגבלת התקהלות למקום פתוח או מבנה.

האם מותר לי לעבור מאזור בצבע אדום לאזור בצבע ירוק?

כן. אין מגבלה לצאת מהישוב ולעבור מאזור בצבע אחד לאזור עם צבע אחר. ובלבד ולא הוטלו הגבלות תנועה או סגר על האזור שלך. 

הנחיות ההתקהלות ייקבעו בהתאם לצבעו של היישוב בו מתקיימת ההתקהלות ללא קשר למקום מגוריהם של המשתתפים בהתקהלות. מגבלת כניסה ויציאה קיימת רק בכניסה ויציאה מאזור מוגבל.

האם יש הבדל בין האזורים השונים מבחינת הנחיות עבודה?

לא. בכל האזורים ניתן לצאת לעבודה לפי הנחיות למקומות עבודה. למעט אזור מוגבל בו קיימות הנחיות מיוחדות. למעט קבלת קהל בעסק אשר נקבעת לפי מגבלת ההתקהלות.

בחישוב קבלת קהל בעסק האם לוקחים בחשבון גם את מספר העובדים?

לא. החישוב הוא לצורך קבלת מספר הלקוחות שניתן להכניס לעסק ללא קשר לכמות העובדים. כמובן שיש להקפיד על מרחק 2 מטרים בין כל הנוכחים בעסק - עובדים ולקוחות.

אם אני מיישוב אדום מותר לי לערוך אירוע ביישוב ירוק?

על כל אזרח לפעול לפי הנחיות היישוב בו הוא נמצא ללא קשר לצבע ישוב מגוריו כך שיהיה מותר לאדם מיישוב אדום לערוך אירוע ביישוב ירוק על פי כללי היישוב הירוק.

איזה צבע היישוב שלי?