עברה הצעת החוק שתפעל לצמצום פערי השכר בין גברים לנשים

הצעת החוק של חברת הכנסת עטייה שאושרה סופית, קובעת כי מי שמעסיק מעל 100 עובדים, יחויב לפרסם דו"ח שנתי המפרט את הבדלי השכר בארגון בין גברים ונשים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 24/08/20 22:50 ד באלול התשפ

עברה הצעת החוק שתפעל לצמצום פערי השכר בין גברים לנשים
צילום: פלאש 90

הצעת החוק שתפעל לצמצם את פערי השכר בין גברים לנשים: הערב (ב') עברה הצעת החוק של חברת הכנסת אתי עטייה שקובעת כי עסק שכולל מעל 100 עובדים יחייב את בעל העסק לפרסם דו"ח שנתי המפרט את פערי השכר בין גברים לנשים, במידה וקיימים, בארגון.

יוזמת החוק, חברת הכנסת אתי עטייה אמרה לאחר שהחוק עבר: "מדובר בצעד ראשון, שמניח כי חובת הפרסום: תייצר שקיפות, תביא לצמצום פערים, תבטיח קידום שוויון ותמגר את האפליה. כל זאת מתוך התחשבות מלאה במעסיקים בתקופה מורכבת זו. הצעת החוק שלי אינה כוללת עיצומים כספיים על עסקים שבהם יימצאו פערים. בנוסף, וידאנו שהפרסום לא יהיה כרוך בהוצאות מיוחדות מצד המעסיקים שהרי מדובר בנתונים נגישים. אני יודעת כי השלכות תיקון החוק ייטיבו עם ציבור הנשים בשוק העבודה".

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "על אף שקיים חוק המחייב שוויון בשכר בין עובדות לעובדים עוד משנת 1964, השימוש בחוק הוא דל וכמעט בלתי משמעותי, כאשר בפועל מרבית הנשים בישראל לא עושות שימוש בזכותן על פי החוק ולא תובעות השוואה של שכרן לזה של עמיתיהן הגברים. אחת הסיבות המרכזיות לשימוש הדל בחוק בנוסחו הקיים הינה שהוא מחייב פעולה אקטיבית מצד העובדת, לרוב במהלך תקופת עבודתה אצל המעסיק  ומצריך ממנה לפנות אל המעסיק בדרישה לקבלת נתוני שכר של עובדים אחרים בארגון ולאחר קבלתם להגיש תביעה לבית הדין לעבודה כנגד מעסיקה הנוכחי להשוואת תנאי שכרה לזה של עמיתיה". 

יצויין כי הצעת החוק קובעת, בין היתר, כי עסקים הכוללים יותר מ-518 עובדים, יאספו נתונים ויערכו אחת לשנה דין וחשבון פנימי, בו יפורט השכר הממוצע של עובדות ועובדים, תוך פירוט פערי השכר הממוצע הקיימים בין גברים לנשים בכל חתך עובדים במקום העבודה.  אחת לשנה ימסור המעסיק לכל עובד ועובדת במקום העבודה מידע בדבר חתך העובדים אליו משתייך העובד, סוגי התפקידים שנכללו באותו החתך וכן פער השכר בתוך אותו החתך.

אורה כורזים, יו"ר ויצו ישראל: "הצעת החוק מהווה אבן דרך מרכזית במאבק הצודק לצמצום הפערים המגדריים בשוק העבודה ולקידום שוויון בכל תחומי החיים. פערי השכר בין גברים ונשים עומדים כיום על כ- 32%, זאת על אף שקיים חוק המחייב שוויון בשכר. ויצו מברכת את ח"כ אתי עטיה של הובלת החקיקה ועל העמידה האיתנה גם טל מול לחצים שהיו מצד אירגוני המעסיקים.  מהיום כל מעסיק יחשוב פעמיים בטרם יפעל בצורה שאיננה שיוויונית תוך הפלייה בשכר בין הגברים לנשים ואם הוא לא ייעשה זאת החוק יכפה עליו לעשות כן".