מפקד מחוז ירושלים: "המפגינים הגיעו משולהבים לעימות"

ועדת הפנים של הכנסת קיימה דיון בהפגנות מול בית ראש הממשלה, ובטענות לאלימות משטרתית. מפקד מחוז ירושלים, שסופג אש רבה סביב ההפגנות, הודיע כי ייעדר, אך חזר בו והתייצב לדיון. השר אוחנה: "אם כולם היו נשמעים לחוק לא היה צורך להפעיל כוח"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/08/20 10:48 ד באלול התשפ

מפקד מחוז ירושלים: "המפגינים הגיעו משולהבים לעימות"
ניצב דורון ידיד, מפקד מחוז ירושלים, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן), דנה הבוקר (ב') בנושא ההפגנות מול בית ראש הממשלה בירושלים, על רקע הטענות לאלימות משטרתית נגד המפגינים, ובמיוחד האירועים בהם היה מעורב תנ"צ יוסי גואטה, בסוף השבוע האחרון.

צפו בשידור הישיר מהדיון בוועדה (באדיבות ערוץ כנסת):

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, זומן לדיון, והודיע כי לא יגיע אליו. ידיד ספג ביקורת רבה סביב התנהלות השוטרים שתחת פיקודו בהפגנות מול בית ראש הממשלה. בדיון ישתתף השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה. במשטרה אמרו כי ידיד לא סירב להגיע לישיבה, אלא החליט לשלוח במקומו את תת-ניצב עופר שומר, מפקד במרחב ציון במשטרה, האחראי בפועל על כוח המשטרה בהפגנות. בעקבות הביקורת, חזר בו ידיד, והחליט להגיע לדיון.


(תנ"צ עופר שומר על ההפגנות)

השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, אמר בוועדה כי "השוטרים מסכנים את חייהם כדי לשמור על שלומם, ביטחונם ובריאותם של אזרחי ישראל. כל השוואה לגרמניה הנאצית היא בזויה ומסוכנת וגורמת לזילות השואה. עושים שימוש באמירת הבזויות הללו כדי להילחם במדינת ישראל. אני עצמי פעלתי מול שוטרים שמעדו באלימות וכך אמשיך. אבל לא אשפוך את דמם בחוצות העיר. חשבו עליהם ועל משפחותיהם בטרם תחרצו דין.
מכל החירויות, שכולן מוגבלות ואף אחת מהן איננה מוחלטת, חירותם של אדם או חברה לבטא עצמם הם אלה שבלעדיהם אין חברה חופשית ואין דמוקרטיה. הקשיים האובייקטיביים, כמו גם התסכול הרב והמתמשך של חלקים בציבור מאי ההצלחה להחליף באופן דמוקרטי את רה"מ בבחירות, אבל גם חופש הביטוי אינו בלתי מוגבל. כשמנגד עומדים ערכים כמו חופש התנועה, שימוש סביר בשטח ציבורי, הגנה מפני פגעי רעש. קיימתי דיונים במשרדי בנושא. אין בידי ידע טוב יותר מקציני המטרה. לא נכנס לטקטיקות של איזה כוח ואמצעים להפעיל.

"יש לי מהמשטרה 3 דרישות מדיניות: לפעול באופן שווה כלפי הציבורים השונים, לצמצם למינימום את חסימות הכבישים שעלולות להגיע לכדי סיכון חיים. לא תהיה סובלנות לכך. לא להתפרק מחובתה למנוע הפרת חוק. הציבור השקט ברובו ראוי לכך.
ביום חמישי פינתה המשטרה חלק מהמפגינים לצד השני של הרחוב. כולל ח"כ יוראי להב-הרצנו. קיימנו דיון מעמיק בנושא. הוריתי לחדד נהלים בנושא. להבנתי, מפקד המרחב התנצל אישית בפני חבר הכנסת עוד לפני התערבותי.

"בשעות הערב התקיימה הפגנת תמיכה ברה"מ. ב 21:30 הגיעו אלי תלונות כי המשטרה מפסיקה תפילה באמצע. אני סבור שזה כתוצאה מהוראת בג"צ בנושא: "המגבלות המוטלות על ההפגנות והרעש לא מקוימות כלשונן. תושבי השכונות סובלים ממטרדי רעש לרבות בשעות לילה מאוחרות".

"אז יש כאלה שטוענים כי המשטרה היא משטרת אוחנה. האם גם בית המשפט העליון הוא של אוחנה? המשטרה היא פסיפס של החברה הישראלית. היא של כולם. המשטרה בעת הצורך היא מפעילה כוח. אם כולם היו נשמעים לחוק ולהוראותיו לא היה צורך להפעיל כוח.
אני מקבל הודעות מחאה משני הצדדים כל הזמן. אני מבקש לחזק את השוטרות והשוטרים, השומרים על הציבור כולו. מתוך עשרות אלפי אינטראקציות ביום, רוב מוחלט עובר ללא אירועים חריגים. היכן שחיש כאלה, נעמוד על בירור האמת והפקת הלקחים. אני סומך על המפקדים, יותר מאשר על מח"ש, שיידעו לתדרך את השוטרים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן