האם במרכז ישיבות בני עקיבא מעדיפים עסקאות נדל"ן על חשבון התלמידים?

מבני ישיבת בני עקיבא בגבעת שמואל אינם מתוחזקים כיאות, בזמן שכספים רבים שמגיעים לישיבה לא מועברים על ידי מרכז ישיבות בני עקיבא, שם מפנים אצבע מאשימה אל העירייה: "מחזיקה את ילדי העיר כבני ערובה ולא מעבירה להם כספים כדין"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/08/20 19:35 כא באב התשפ

האם במרכז ישיבות בני עקיבא מעדיפים עסקאות נדל"ן על חשבון התלמידים?
ישיבת בני עקיבא בגבעת שמואל, צילום: ללא

בישיבת בני עקיבא בגבעת שמואל יש כ-1000 תלמידים מכיתה ז' עד י"ב. עד לפני כחמש שנים הייתה שם פנימייה, אך מאז, המבנה שלה שומם ומוזנח כשאף גורם לא משפץ אותה. על פי דיווח ב'כאן חדשות', כעת עולות טענות לכך שכספים שמקבלת רשת מרכז ישיבות בני עקיבא עבור שימוש של גורמים שונים בשטח הישיבה, לא מועברים לתחזוקת המקום ולשיפור החינוך.

לטענת הורים רבים לתלמידים במקום, במשך שנים, לא מושקעים כספים בישיבה. החל משיפור החוויה הפדגוגית ועד תחזוקת המקום. כשלדבריהם ישנן כיתות רבות שנמצאות בקרוואנים וכשבתי השימוש לא מספיקים לאלף התלמידים שלומדים במקום. 

ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני טוען שהעירייה רוצה להעביר כספים לישיבה. "אנחנו משנת 2018 שמים תקציב בתקציב השוטף של העירייה לישיבת בני עקיבא גבעת שמואל". התקציב נע בין מיליון ו-200 אלף שקל למיליון וחצי שקלים בשנה. "כל שנה נצבעים בתקציב השוטף, ואנחנו עדיין לא יכולים להעביר אותם", אמר ברודני בשיחה עם הורי בית הספר.

הסיבה בגינה עיריית גבעת שמואל לא יכולה להעביר כספים לישיבה נעוצה בשטח, או יותר נכון בבעלות על הקרקע. בית הספר נמצא בשטח של כ-19 דונמים, והבעלות עליו הועברה לפני 49 שנים, בשנת 1971 לרשת ישיבות בני עקיבא מהמדינה. בנוסח הטאבו צוין במפורש כי, "האגודה תשתמש במקרקעין אך ורק לשימוש כיתות ומכינות לישיבות בני עקיבא". 

מכיוון שמבקר המדינה קבע כי רשות מקומית שרוצה להעביר כספים למוסד שנמצא בתחומה, הקרקע עליו נמצא המוסד חייב להיות בבעלותה של הרשות המקומית. המצב הנוכחי, בו השטח של ישיבת גבעת שמואל הוא בבעלות מרכז יב"ע, מונע למעשה העברת כספים על פי דין של העירייה לטובת המוסד החינוכי.

הציע למחוק את העתירה. ראש העיר יוסי ברודני

ראש עיריית גבעת שמואל, יוסי ברודניצילום: דוברות

עיריית גבעת שמואל מבקשת לחכור חלק מהשטח ל-25 שנה כדי שתוכל להעביר כספים לתחזוקת הישיבה. אך כעת מתברר כי יב"ע רוצה למצוא דרכים אחרות כדי למקסם רווחים. ראש העיר ברודני טוען כי יב"ע פנו אליו ואמרו כי הם רוצים לצמצם את שטח הישיבה כדי למכור את שאר השטח לנדל"ן. "אני הולך איתכם" הוא ענה להם. "אני רוצה רק דבר אחד - לדאוג למוסד". ברודני הוסיף ואמר בשיחה עם הורים לתלמידים במקום כי בהתחלה יב"ע אמרו כי הם רוצים לצמצם את כל הישיבה לתוך מבנה אחד עם שמונה קומות ובלי חצר. 

ראש הישיבה, הרב שרגא פרוכטר מספר על דרך נוספת שנהגתה ביב"ע כדי למקסם רווחים. הוא מספר כי ביב"ע החליטו להשכיר חלק מהמבנה בתוך הישיבה לעמותת שתילים. וכעת המבנה משמש כמגורים לבנות חרדיות. זאת למרות שבטאבו על השטח מצוין אחרת - "אך ורק לשימוש כיתות ומכינות לישיבות בני עקיבא".

יש לציין כי כבר לפני שבע שנים קבע רשם העמותות כי רשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא עושה רווחים מהשכרת מבנים ששייכים לה, ובהיקף נרחב. כל זאת למרות שזה לא נכלל במטרות המאושרות של העמותה. 

עיריית גבעת שמואל ומרכז ישיבות בני עקיבא ממשיכות להתקוטט על העברת הבעלות כשבינתיים מי שמפסידים ויחזרו ללמוד ב-1 בספטמבר בתוך קרוואנים אלה אלף תלמידי הישיבה.

עיריית גבעת שמואל מסרה: "העירייה פועלת להסדרת הנושא עם הנהלת ישיבת בני עקיבא, משרד הפנים ומשרד החינוך".

תגובת מרכז ישיבות בני עקיבא: "נכסי הרשת נועדו לתלמידים ולא לקופתה המנופחת של עיריית גבעת שמואל, שנחשבת עירייה חזקה ועשירה. צר לנו כי גורמים בעירייה מחזיקים את ילדי העיר כבני ערובה ומאיימים כי לא ישקיעו כספים שהם מחוייבים להשקיע על פי חוק, עד שרשת ישיבות בני עקיבא תיתן להם נכס שאינו שייך לעירייה. רשת בני עקיבא מוכנה להחכיר מה שמחויב על פי הדין. הנושא בדיון בין הרשות לרשת. בעניין התקציב, ועד ההורים מקבל בכל שנה וקיבל גם השנה דוחות כספיים מסודרים ומלאים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן